Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

97 inlägg 22083 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#470361 Visst kommer det bli att det ska förnyas, när det inte kommer några fler och tar kortet längre då måste mera pengar in och göda alla "experterna".:mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

jannee  
#470364 När man INTE besitter sunt förnuft eller logiskt tänkande skaffar man sig ett kort (utbildning?).
Därefter kan man bära sig åt hur dumt som helst, skillnaden är att nu är du och jag + vår arbetsgivare "skyddad" - är det inte så :?: :?: :?:

En fråga :?:
MÅSTE jag ha motorsågskort (för att vara laglig) när jag kapar rotben på några rotstockar som jag kört ut åt grannen?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#470367 Ännu värre är det ju med ykb som EU eländet hittade på, och så har det pratas flera år om brist på chaufförer, blir/blev det bättre nu :-o nä skulle inte tro det, där försvann många :mrgreen:
Nä skicka ut dom styrande nötterna i verkligheten, så dom får utbilda sej :d

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#470369 Det gröna kortet, ESA röj, heta arbeten m.f.l har en angiven åldersgräns om fem år, därefter krävs förnyelse. Men motorsågskörkorten är giltiga tillsvidare.. :-BD Men det dröjer kanske inte alltför länge innan beställare kommer kräva förnyelse. Hos ett flertal kommunala beställare råder nämligen stor förvirring angående de olika körkortsklasserna, de tror ofta att avsaknad av körkort för röjsåg faller under samma regelverk som motorsåg där avsaknad av AB ger ett vite på 10.000 per anställd. Men det är helt fel. Arbetsmiljöverkets krav gäller behörighetsbevis på AB och inget annat. Trots detta anges ofta krav på körkort även för röjsåg.. :shock: det är alltså beställaren som felaktigt tror att detta är ett lagkrav.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#470372
tallen100 skrev:Ännu värre är det ju med ykb som EU eländet hittade på, och så har det pratas flera år om brist på chaufförer, blir/blev det bättre nu :-o nä skulle inte tro det, där försvann många :mrgreen:
Nä skicka ut dom styrande nötterna i verkligheten, så dom får utbilda sej :d

Konkurrensen är helt snedvriden med alla dessa krav då utländska och svenska aktörer utnyttjar arbetskraft som saknar dessa behörigheter. De fåtal kontroller som utförs håvar endast in någon promille av alla fuskare.. :-o

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

jannee  
#470375 Danskarna är hårda och kollar YKB medan vi i Sverige fortsätter med att vara flata - ingen vill egentligen ta i skiten, bara vara med om att bestämma :?:
För övrigt kostar ett Polskt YKB 500 Zloty = styvt 1 000 kronor, det utfärdas medan du väntar :mrgreen:
Vill du också ha ett farligt gods intyg kostar det bara 100 Zloty extra :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Ola63  
#470472
tallen100 skrev:Ännu värre är det ju med ykb som EU eländet hittade på, och så har det pratas flera år om brist på chaufförer, blir/blev det bättre nu :-o nä skulle inte tro det, där försvann många :mrgreen:
Nä skicka ut dom styrande nötterna i verkligheten, så dom får utbilda sej :d

Gick min YKB förra året. 5000 kr för 35 timmar och 5 missade arbetsdagar, sen läkarundersökning vart 5:e år samt förnyelse av körkort och färdskrivarkort. Kostar en del att hålla sig med C-kort fast man inte jobbar med det.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470489
anersimyra skrev:Det gröna kortet, ESA röj, heta arbeten m.f.l har en angiven åldersgräns om fem år, därefter krävs förnyelse. Men motorsågskörkorten är giltiga tillsvidare.. :-BD Men det dröjer kanske inte alltför länge innan beställare kommer kräva förnyelse. Hos ett flertal kommunala beställare råder nämligen stor förvirring angående de olika körkortsklasserna, de tror ofta att avsaknad av körkort för röjsåg faller under samma regelverk som motorsåg där avsaknad av AB ger ett vite på 10.000 per anställd. Men det är helt fel. Arbetsmiljöverkets krav gäller behörighetsbevis på AB och inget annat. Trots detta anges ofta krav på körkort även för röjsåg.. :shock: det är alltså beställaren som felaktigt tror att detta är ett lagkrav.

finns ingenstans i lag texten att man måste ha röjsågs kort endast kännedom om farorna men säkerskog och deras utbildare har egna tolkningar som är åt helvete fel

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470490
Ola63 skrev:
tallen100 skrev:Ännu värre är det ju med ykb som EU eländet hittade på, och så har det pratas flera år om brist på chaufförer, blir/blev det bättre nu :-o nä skulle inte tro det, där försvann många :mrgreen:
Nä skicka ut dom styrande nötterna i verkligheten, så dom får utbilda sej :d

Gick min YKB förra året. 5000 kr för 35 timmar och 5 missade arbetsdagar, sen läkarundersökning vart 5:e år samt förnyelse av körkort och färdskrivarkort. Kostar en del att hålla sig med C-kort fast man inte jobbar med det.

Då är du över 65 eller har någon åkomma annars är det fortfarande 10år som gäller.
Det kommer att saknas ca 2000 chaufförer under 2018 så har man behörigheterna så är det inte arbetsgivarens marknad längre utan arbetstagarens.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

johan eriksson  
#470492 Från 45 måste du ha läkarundersökning med C på körkortet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

mini678  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470494 En del av mig känner såklart att det kan kännas dumt att behöva ta ett körkort för något man gjort i flera tiotals år med bra resultat, utan att skada sig själv, andra eller egendom. Att man från en blå himmel blir ifrågasatt på något som man redan kan utan och innan.

För mig blev motorsågskörkortet något HELT annat, något längst ut på motsatta sidan av skalan.

I Januari kom jag på att jag under våren skulle ta motorsågskörkortet, då omständigheterna gav vid hand att det kunde vara bra för att inte riskera att får utdömt ett vite, men ändå givetvis främst för att lära mig köra motorsåg och fälla träd på ett säkert sätt, då jag aldrig hållt i en motorsåg tidigare.
Jag tog hem materialet tidigt, och "praktiserade" tillsammans med ganska stort fokus på utförandet i skogen med en relativt erfaren huggare i knappt 20 timmar med fokus att förbereda och förskansa mig så mycket kunskaper som möjligt innan kursen.

Gick sedan kursen och tog körkortet i April nu i år.

Sammantaget gav kursen för mig, tillfälle att träna in det jag redan läst och tidigare under året försökt förhålla mig till praktiskt. Ganska många olika mindre, och även några större tips, som givit nytta gavs under kursen, men även nya insikter kring vad som är riktigt viktigt resp. mindre viktigt men bra tar jag med mig från kursen.
i tillägg till det gavs hela tiden bra input kring hur man arbetar "latsmart" för att orka längre pass i skogen.
Att ha ett strukturerat tankemönster i riskanalysen genom hela träfällningen var en anna nyttig del som inte kom till mig riktigt till livs förräns jag gått igenom kursen.

Allt som allt, har detta varit en resa kunskapsmässigt, men också trygghetsmässigt för mig själv, de sista 8 månaderna, och kursen och körkortet har varit en central del av det.

Det verkar som att trådarna här på forumet lätt blir raljant och målar med breda penslar, och kanske har man gått kurser också som faktiskt inte varit bra. Det finns väl över 200 utförare av körkortskursen i Sverige och alla kan inte vara bra.
Med bakgrund vad jag gått igenom, så har jag lite svårt att ta kommentarer såsom "Kan man inte fila en kedja innan kursen, så kommer man inte kunna göra det efter kursen - det spelar ingen roll" på allvar.
Fokuserad träning har ofta givit mig de färdigheter jag besitter idag inom alla möjliga områden. Inte sällan har definierade krav, och avstämning av dessa(prov) varit en del av att jag verkligen tagit träningen och kunskapsinhämtandet på ett större allvar.

Inställningen att ingenting spelar någon roll, ökad kunskap inte ger något, brukar höra till de som aldrig blir riktigt bra på något, är min erfarenhet. Samma inställning brukar dock motsägelsefullt nog, sammanfall med tron att man är världsmästare på det mesta.

Utvecklingen mot att man ska ha certifieringar/utbildningar för allt, stort som smått, verkar göra alla galna, vilket man kan förstå. Utvecklingen finns överallt och i alla branscher. Regelefterlevnad verkar hela tiden bli viktigare, och att kunna verifiera detta.
Sveriges framtid ligger dock stort i att vi blir mer kompetenta, inte mindre kompetenta.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#470495 C kortet ska förnyas vart femte år nu, gäller alla. Under 45 år får man fylla i en häsodeklaration och gå till optikern och få ett synintyg, över 45 år måste man till doktorn och få ett läkarintyg.
Nya påhitt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470499
johan eriksson skrev:Från 45 måste du ha läkarundersökning med C på körkortet.

Jo det vet jag nog att man skall ha men när jag gjorde det så räcker mitt kort i 10 år till nästa undersökning 2021 och för nyningen gjordes 2011.och sen blir det 5 år i taget .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Peteflamingstar  
#470502 Alla som tagit motorsågskörkort behöver ju inte förnya det ifall ett sådant krav skulle bli aktuellt. Jobbar du bara i egen skog behövs det inte, är du egen företagare och fäller träd åt privatpersoner behövs det inte heller. Anställda och de som sågar hos grannen behöver, precis som det är idag.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#470503
knaggen skrev:
johan eriksson skrev:Från 45 måste du ha läkarundersökning med C på körkortet.

Jo det vet jag nog att man skall ha men när jag gjorde det så räcker mitt kort i 10 år till nästa undersökning 2021 och för nyningen gjordes 2011.och sen blir det 5 år i taget .

Jag har nyss förnyat mitt, fick papper på att från 2013 blev det nya bestämmelser att det ska förnyas vart femte år, med synintyg o.s.v.
Mitt hade inte gått ut förrän i början på 2018 men gjorde förnyandet redan nu och konstigt nog så drog dom inte av på tiden, för det nya ska nu gälla tills början av 2023, alltså lite över fem år.
Och det gäller alla åldersgrupper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).