ulfgustav skrev:En annan sak som är viktig är att köpa bra färg. Har i dagarna tittat på färg då skiljer det t.ex mellan 99:- Sek till 579:- Sek för 10 l hink, ja vad är vad i detta fallet, nu gäller det att med skarpsynt öga syna de olika erbjudandena noga.
Vad skall man välja ????, jag vet vad jag väljer men vad väljer Ni övriga på forumet??
Skillnaden i pris är häpnadsväckande och det jag målat på slutet har fått lågprisfärg. Förvisso har det bara varit äldre ekonomibyggnader, vet inte hur jag skulle ha gjort med ett bostadshus.
Det stora skillnaden som jag upplever det mellan fabrikaten är kulören! Billig färg är för mörkröd, åtminstone om jag skall jämföra med original Falu Rödfärg. Skillnaden tänker man bara på om man betraktar två fasader bredvid varandra i rätt ljus, jag kan leva med den skillnaden då färgen är så pass billig. Sedan tror jag nog att andelen linolja är väldigt liten i billig färg (den enda komponent som egentligen kan anses dyr i slamfärg). Det går att förbättra billig färg genom att späda ut den med linolja i egen regi.