Motorsåg och handhållet

Stora svärd fästet på husqvarna 560

20 inlägg 10605 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora svärd fästet på husqvarna 560

MagnusA  
#469632 Har jag missuppfattat eller går det att byta kopplingen och körs med stora infästningen på en 560 typ 562?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Hepo  
#469648
MagnusA skrev:Har jag missuppfattat eller går det att byta kopplingen och körs med stora infästningen på en 560 typ 562?

Hej 560 har lilla svärdfästet och det finns drev och svärd som passar om vill köra en grövre kedja lik den på 562. Det är splainsen i dreven som är olika. Stort fäste stor splains lilla fästet liten splains så man behöver inte by kopplingstrumma.

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

MagnusA  
#469649
Hepo skrev:
MagnusA skrev:Har jag missuppfattat eller går det att byta kopplingen och körs med stora infästningen på en 560 typ 562?

Hej 560 har lilla svärdfästet och det finns drev och svärd som passar om vill köra en grövre kedja lik den på 562. Det är splainsen i dreven som är olika. Stort fäste stor splains lilla fästet liten splains så man behöver inte by kopplingstrumma.

Tack. Då ska jag kolla testa detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Ferguson system  
#469653 Det er ikke så lett som å bare bytte drev. Det store sverdfestet (D009 / UAO) er ikke det samme som det lille festet (K095 / UOO). De er forskjellige.

Du kan derimot få tak i et sverd med annen kjededeling som passer rett på 560, så lenge det har det lille sverdfestet. I det tilfellet vil det kun være snakk om å bytte drevet.

Användarvisningsbild

Passande ringdrev till Husqvarna 560

traktorz  
#469654 Från Oregon, kan de se ut så här:
1503690720_oregon®_power_mate®_rim_sprockets_and_splines.png

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Peteflamingstar  
#469661 Fast är det inte mer som skiljer än drevet? Pinnarna som håller svärdet sitter väl på längre avstånd än på lilla fästet osv?

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

MagnusA  
#469663
Peteflamingstar skrev:Fast är det inte mer som skiljer än drevet? Pinnarna som håller svärdet sitter väl på längre avstånd än på lilla fästet osv?

Ingen aning. Riktigt nyfiken. Tyvärr har jag ingen att mäta på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

johan eriksson  
#469681 Om jag minns rätt så skiljer det på diameter på bultarna, placering av hål till kedjespännare samt placering av hål till smörjning. Så det borde vara en helt annan vevhushalva på 562 än 560.

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

anersimyra  
#469683 Hur man än vänder sig har man alltid arslet bak. En såg med litet fäste kan aldrig anpassas för ett svärd med stort fäste. Däremot finns möjligheten att utrusta en såg med litet fäste med antingen 0,325, eller 3/8 delning. :geek: :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Hepo  
#469701
Ferguson system skrev:Det er ikke så lett som å bare bytte drev. Det store sverdfestet (D009 / UAO) er ikke det samme som det lille festet (K095 / UOO). De er forskjellige.

Du kan derimot få tak i et sverd med annen kjededeling som passer rett på 560, så lenge det har det lille sverdfestet. I det tilfellet vil det kun være snakk om å bytte drevet.

Hej jag var kanske otydlig men det går att köra stor 3/8 på 560 om har 3/8 svärd med lilla fästet och 3/8 dvrev med liten splines.

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Fredrik Reuter  
#469714 Hej,
Eftersom vi håller på och testar nya 572xp så passade jag på att fota lite skillnader mellan lilla och stora svärdsfästet.

Mest verkar det skilja på svärdshöjd och hål för kedjespännaren. Det sistnämnda gör att ett det inte passar.

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469718 Bra bild som visar fördelen med att ha spåndskydd på vevhushalvan.
572 ser ut att vara lika stor som 575/576 i yttermått.

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469720 575 och 357.
1503749842_cimg4146.jpg


Har haft min 575 i sågbänk (logosol för o såga ut några stolpar.
ca 2 tim körning.
Såga långspån resulterar ofta i spånstopp vilket inte 7900 och 372 har problem med.
1503749846_cimg4148.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Peteflamingstar  
#469726
Hepo skrev:
Ferguson system skrev:Det er ikke så lett som å bare bytte drev. Det store sverdfestet (D009 / UAO) er ikke det samme som det lille festet (K095 / UOO). De er forskjellige.

Du kan derimot få tak i et sverd med annen kjededeling som passer rett på 560, så lenge det har det lille sverdfestet. I det tilfellet vil det kun være snakk om å bytte drevet.

Hej jag var kanske otydlig men det går att köra stor 3/8 på 560 om har 3/8 svärd med lilla fästet och 3/8 dvrev med liten splines.


Visst spelar det ingen roll om man då har en 3/8 kedja bredd 1,5 mm på ett svärd med lilla eller stora fästet, kedjan är väl samma?

Användarvisningsbild

Re: Stora svärd fästet på husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469736 Det är lite olika mellan svärdstillverkare och svärdsmodeller.
Ibland skiljer det lite i längd för att få till delningarna med fästena.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).