Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Spel på Terri eller andra småskotare

5 inlägg 6034 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spel på Terri eller andra småskotare

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469450 Vad använder ni för typ av vajer till spel.
Har en gammal Terri 1020 som jag använder 10 mm vajer till på spelet, nu börjar den nå sista förbruknings datum.
Spelar ganska mycket.
Söker en slitstark vajer eller något nylonmaterial som motsvarar 10 mm stålvajer 25-30meter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Spel på Terri eller andra småskotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469492 10mm känns grovt, vad har du för dragkraft på vinchen?

Avatar Fallback

Re: Spel på Terri eller andra småskotare

Plassarn  
#469493 Jula har annars 8mm vajer i 50m längd för en tusenlapp. Använder på min vajerkran, och 50hk traktor stannar innan vajern brister :)

Avatar Fallback

Re: Spel på Terri eller andra småskotare

Ferguson system  
#469496 Tror ikke du vil like å ha nylontau på vinsjen. Det blir som å dra i en strikk og det tåler ikke veldig mye slitasje.
Polyester eller UHMwPE tau er langt mer egnet en både nylon og stål.

8mm UHMwPE tau har en bruddstyrke på 6000-7000 kilo avhengig av produsent og det er lett å spleise pga at de ofte har hul kjerne.
Går man opp til 10mm, så ligger bruddstyrken på nesten 10 000 kg.

Det finnes også en del bra liner til vinsj som har technora / polyester i ytterkappa og UHMwPE i kjernen. Disse har litt lavere bruddstyrke enn tau basert kun på UHMwPE, men er til gjengjeld enda mer slitesterke. De tåler ekstrem friksjon og varme, samtidig som de er smidige og lette å jobbe med.

Vil tro at du kan få plass til 50-60m med fibertau på vinsjen kontra 25-30m med stålwire.

Avatar Fallback

Re: Spel på Terri eller andra småskotare

ÅsaNisse  
#469508 Jag fick tag i begagnad 8mm hissvajer. Helt underbar mångtrådig och mjuk som ett rep. Blir inga fågelbon i trumman heller när man drar ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).