Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

97 inlägg 22098 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469112
Jacobsen skrev:Länka gärna till något som styrker ditt påstående, särskilt delen som tar upp andra företagare som arbetar osv..
släkt (utöver barn, barnbarn, föräldrar och farföräldrar) till privatskogsägare som arbetar på dennes mark – undantag om man bor i samma hushåll (se nedan)
två privatpersoner som arbetar tillsammans på den enes fastighet. Gäller även entreprenör (egenföretagare) som arbetar tillsammans med andra åt uppdragsgivare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469113 Svar till skogsaktuellt från Arbetsmiljöverket.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469114
anersimyra skrev:Svar till skogsaktuellt från Arbetsmiljöverket.
Dessa omfattas alltså av bestämmelserna. Undantagen framgår ju också när det gäller släktingar. När det gäller företagare anges tydligt att arbetet kräver körkort om denne inte arbetar ensam.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469116 Till vem riktar sig föreskrifterna
3 § Arbetsgivaren har ansvaret för att dessa föreskrifter följs. I 1 och 3 kap. arbetsmiljölagen (1977:1160) nns bestämmelser om skyldigheter i vissa avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar även gälla dessa personer.
Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd undantas från bestämmelserna i:
1. 5–7 §§, Här framgår tydligt vilka som undantas från bestämmelserna.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469123
anersimyra skrev:Till vem riktar sig föreskrifterna
3 § Arbetsgivaren har ansvaret för att dessa föreskrifter följs. I 1 och 3 kap. arbetsmiljölagen (1977:1160) nns bestämmelser om skyldigheter i vissa avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar även gälla dessa personer.
Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd undantas från bestämmelserna i:
1. 5–7 §§, Här framgår tydligt vilka som undantas från bestämmelserna.. :-bd

Och för själva körkortet gäller väll även detta:
3. 16–18[EN SPACE] §§. Undantagen[EN SPACE] i[EN SPACE] andra[EN SPACE] stycket[EN SPACE] gäller[EN SPACE] dock[EN SPACE] inte[EN SPACE] den[EN SPACE] som[EN SPACE] använder[EN SPACE] en[EN SPACE] motorkedjesåg[EN SPACE] eller[EN SPACE] en[EN SPACE] röjsåg[EN SPACE] på[EN SPACE] ett[EN SPACE] gemensamt[EN SPACE] arbetsställe[EN SPACE] eller[EN SPACE] inom[EN SPACE] byggnads-[EN SPACE]och[EN SPACE] anläggningsarbete. Av[EN SPACE]1[EN SPACE]kap.[EN SPACE] arbetsmiljölagen[EN SPACE] framgår[EN SPACE] att[EN SPACE] lagen[EN SPACE] i[EN SPACE] vissa[EN SPACE] fall[EN SPACE] även[EN SPACE] tillämpas[EN SPACE] för[EN SPACE]andra[EN SPACE] än[EN SPACE] arbetstagare.[EN SPACE] Dessa[EN SPACE] föreskrifter[EN SPACE] ska[EN SPACE] i[EN SPACE] tillämpliga[EN SPACE] delar[EN SPACE] även[EN SPACE] gälla[EN SPACE]dessa[EN SPACE] personer.

Klart och tydligt;-)

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

bgl  
#469126 Ursäkta en ofrånkomliga frågan många gånger om:
för vem är det klart och tydligt?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469139
bgl skrev:Ursäkta en ofrånkomliga frågan många gånger om:
för vem är det klart och tydligt?

Jäklar vad konstigt det blev.....????
Ska se om jag kan redigera så det blir lite mer lättläsligt men kan inte lova att det blir tydligt;-)

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469141
ocke skrev:
anersimyra skrev:Till vem riktar sig föreskrifterna
3 § Arbetsgivaren har ansvaret för att dessa föreskrifter följs. I 1 och 3 kap. arbetsmiljölagen (1977:1160) nns bestämmelser om skyldigheter i vissa avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar även gälla dessa personer.
Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd undantas från bestämmelserna i:
1. 5–7 §§, Här framgår tydligt vilka som undantas från bestämmelserna.. :-bd

Och för själva körkortet gäller väll även detta:
3. 16–18[EN SPACE] §§. Undantagen[EN SPACE] i[EN SPACE] andra[EN SPACE] stycket[EN SPACE] gäller[EN SPACE] dock[EN SPACE] inte[EN SPACE] den[EN SPACE] som[EN SPACE] använder[EN SPACE] en[EN SPACE] motorkedjesåg[EN SPACE] eller[EN SPACE] en[EN SPACE] röjsåg[EN SPACE] på[EN SPACE] ett[EN SPACE] gemensamt[EN SPACE] arbetsställe[EN SPACE] eller[EN SPACE] inom[EN SPACE] byggnads-[EN SPACE]och[EN SPACE] anläggningsarbete. Av[EN SPACE]1[EN SPACE]kap.[EN SPACE] arbetsmiljölagen[EN SPACE] framgår[EN SPACE] att[EN SPACE] lagen[EN SPACE] i[EN SPACE] vissa[EN SPACE] fall[EN SPACE] även[EN SPACE] tillämpas[EN SPACE] för[EN SPACE]andra[EN SPACE] än[EN SPACE] arbetstagare.[EN SPACE] Dessa[EN SPACE] föreskrifter[EN SPACE] ska[EN SPACE] i[EN SPACE] tillämpliga[EN SPACE] delar[EN SPACE] även[EN SPACE] gälla[EN SPACE]dessa[EN SPACE] personer.

Klart och tydligt;-)


Utan inslag av SPACE (hoppas jag) så tillkommer detta för undantaget om motorsågskörkort:


 3. 16–18  §§. Undantagen  i  andra  stycket  gäller  dock  inte  den  som  använder  en  motorkedjesåg  eller  en  röjsåg  på  ett  gemensamt  arbetsställe  eller  inom  byggnads- och  anläggningsarbete. Av 1 kap.  arbetsmiljölagen  framgår  att  lagen  i  vissa  fall  även  tillämpas  för andra  än  arbetstagare.  Dessa  föreskrifter  ska  i  tillämpliga  delar  även  gälla dessa  personer.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469166 Det är " klart som korvspad.".. :D

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469170
anersimyra skrev:Det är " klart som korvspad.".. :D

Gillar särskilt de två sista formuleringarna:

"Av 1 kap.  arbetsmiljölagen  framgår  att  lagen  i  vissa  fall  även  tillämpas  för andra  än  arbetstagare.  Dessa  föreskrifter  ska  i  tillämpliga  delar  även  gälla dessa  personer.
"
Kanske att man får en lite bättre förklaring här:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... -broschyr/

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#469180 Andra än arbetstagare kan vara värnpliktig e.t.c, och förstås egenföretagare.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

baabwaf  
#470341 Möjligt att jag kan uppfattas lite nonchalant men jag skall försöka förklara min inställning.

Om du/ni upplever att ni är osäkra på att använda motorsåg, så är det bra att få input från någon typ av kurs eller någon med erfarenhet. Motorsågar är ruskigt besvärliga om man inte har respekt, förstånd eller om man skall göra saker man egentligen inte behärskar.

Känns det på grund av osäkerhet/bristande kunskap att det är nyttigt med kurs, gå kurs och snappa upp så mycket det går. Dessvärre kommer ingen bli bättre på att använda motorsåg men man kan få en insikt i/om att man skall vara försiktig tills man kan hantera sågen/arna.

Jag är väldigt positivt inställd till utbildningar och har gått mängder av olika utbildningar av varierande slag. Plånboken skulle inte rymma alla böcker och kort jag införskaffat genom åren och det är av väldigt skiftande typ/behörigheter jag införskaffat.

Till slut har jag tröttnat fullständigt, 100% och hade det funnits mer än 100%, så hade jag uppfyllt det också i hur jag blivit less på alla låtsaskurser, behörigheter, utbildningar, licenser, certifikat, kompetensbevis, böcker med timmar och allt som kan kommas på för att (som jag ser det idag) det skall finnas sysselsättning för "utbildare", omöjliggöra för andra som kan jobbet men inte har "certifikat" och plastkort till alla eventuella sysslor som kan dyka upp.

När det dessutom efter 5 år blir ogiltigt, så spårar jag ur fullständigt. Om vi antar att jag efter att ha tagit motorsågskörkort och inte haft en enda ledig dag de senaste 5 åren, utan bara sågat och byggt erfarenhet genom att jobba som ett djur, så är jag efter 5 år plötsligt "okunnig" igen? Om inte annat är jag inte längre gångbar på marknaden innan jag har gått en kurs till som också kostar massa pengar.

Efter 5 år som det är på väldigt många behörighetskort och nonsensutbildningar, så är alla utbildare garanterade sysselsättning och en mängd tjänstemän som är ute och lallar, kontrollerar och skapar grunder för eventuella böter som sysselsätter ännu fler, förstör för andra och direkt havererar för ytterligare någon annan, så blir jag LESS. Det går inte längre att motivera mig eller få mig att tro på de olika system som håller sådant här igång.

Så länge ni har tro på dessa "behörigheter" och känner er pressade av att det kommer någon som tror att de äger mänskligheten, viftar med papper och penna, tvingar er svara på korkade frågor om vad som görs eller inte görs, så gå kurser för att hålla sinnet lugn. För min del är allt så missbrukat att jag inte har förmåga att acceptera det längre.

Ingen behöver låta sig svärtas av det jag skriver. Det är ingen "bitterhet" eller något sådant som ligger bakom, utan bara en insikt om hur otroligt missbrukade alla som gör allt de kan för att vara "up to date" och tar saker på allvar. Det är ett missbruk av ärliga människor och det är utnyttjande av dem som vill arbeta, göra rätt för sig och sköta sig.

När/om man tycker att det är en vetenskap att fila en sågkedja, så behöver man kursen från början men man kommer inte kunna fila en kedja efter kursen heller, utan man skall kanske överväga att syssla med något annat än motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#470346 Ja det blir omöjligt med alla kort och dumheter, både för vanligt folk och för företag.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#470352 Men " motorsågskörkorten " har ingen åldersgräns.. :ymparty: men jag hade lika gärna kunnat skita i både de och andra kort och cerifieringar då ingen någonsin kollar om man verkligen innehar grönt kort, PEFC, skylift, M - körkort, bilkörkort e.t.c, det räcker tydligen gott att bara ange detta i upphandlingarna.. :-o

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

baabwaf  
#470358 "
"Hur länge är ett motorsågskörkort giltigt?

Ett utfärdat motorsågskörkort bör enligt rekommendation från Arbetsmiljöverket göras om var 5:e år".

All info jag har om de korten är 5 år som gäller. Om det sedan praktiskt inte kommer att bi aktuellt är en annan sak men avsikten är nog 5 år som på så mycket andra kort och behörigheter.

Det är tragiskt med allt man lägger ner och engagerar sig med och sedan blir det ogiltigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).