Föryngring

föryngring på mager mark

34 inlägg 16135 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: föryngring på mager mark

Camaro1969  
#468635 jo det är nog väldigt väldrenerat och finns inte tillstymmelse till blöta ens under blötperioder.


jag äger inte ens skiftet ännu, men funderar på hur återbeskogningen på ett sådant område skulle kunna fungera :)

är det inte bra att röra om marken med markberedae? så mosstäcket kanske kommer lite under, och lite jord kommer på ytan... eller är det nackdel som du säger just pga genomrinningen?

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: föryngring på mager mark

machonisti  
#468638 Planterade ett kuperat skifte om 5 ha nu på försommaren. Sänkorna var blöta och idealiska för gran. Backarna var steniga och torra.
Skiftet blev höglagt förra hösten. Jag önskade högläggning endast i sänkorna bland ormbunkar o. dyl.
Ändå gräftade han upp även höjderna. Helt i onödan inte kan man plantera vare sig i gropen eller stenarna som han lade upp.

Blev att planta där det var orört. För ett par veckor sedan kollade jag in skiftet.
Resultatet såg riktigt bra ut. Dessutom fanns en del självsådda små plantor där marken var rörd.

Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

Tosca  
#468640 Det kanske inte skulle vara så lämpligt att avverkningsanmäla, eftersom det står som NO så är det nog ett svårare fall än detta:
Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Användarvisningsbild

Re: föryngring på mager mark

Camaro1969  
#468641 NO är väl bara vad den som gjorde planen tycker..
lämpligaste området att göra NO av på fastigheten om man vill certifieras?

   TS
Användarvisningsbild

Re: föryngring på mager mark

Älgfoderodlare  
#468643
Camaro1969 skrev:jo det är nog väldigt väldrenerat och finns inte tillstymmelse till blöta ens under blötperioder.


jag äger inte ens skiftet ännu, men funderar på hur återbeskogningen på ett sådant område skulle kunna fungera :)

är det inte bra att röra om marken med markberedae? så mosstäcket kanske kommer lite under, och lite jord kommer på ytan... eller är det nackdel som du säger just pga genomrinningen?


Effekten av att markbered kan ju också bli lite som "mashonisti" antyder. Man får en del självföryngring av oönskade trädslag som ändå inte kommer att ta sig särskilt bra. Men blir att konkurrera om vattentillgången. Man får lite extrajobb med att röja om några år. Så det som han gjorde att plantera på orörda markavsnitt och att de klarade sig bättre är kanske den bästa lösningen o man får bara upp den gagnskog man vill ha. Med mindre efterföljande arbete dessutom. För ska det bli ekonomi på svaga marker bör man nog sträva efter att minimera kostnaderna på sikt.

Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

plutten  
#468680 PÅ en så mager mark skulle jag utan vidare satsa på maskinsådd. Fröträd är en fördyrande övergångsperiod, med risk för stormskador. dessutom är det så små stammar att de blir dyra att ta bort.

Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468708 Kanske är en dyr åtgärd men bränn marken och låt det stå två år innan avverkning. Då har du en fröbank som räcker till säkerställd föryngring.

Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

BM 35  
#468780 Contorta brukar funka bra på väldigt magra marker

Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468781 Ljung kväver effektivt all självföryngring. Men det behövs inte mycket rotande i marken för att plantorna ska spruta upp. Fröträd och lätt markberedning alltså!

Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

plutten  
#468859 Maskinsådd sker alltid i samband med en lätt harvning.

Användarvisningsbild

Re: föryngring på mager mark

Camaro1969  
#469042 många säger maskinsådd i samband med harvning, har läst på lite och det låter som ett bra alternativ.

men vad kostar egentligen frösådd?
fröna (tallfrön) är väl extremt dyrt? och hur många % brukar ta sig vid maskinsådd?

   TS
Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469055 När jag sådde contorta senast kostade frön av bästa sort ca 10000:-/kg. Åtgång ca 1,5hg/ha + kostnad för sådd ca 1500:-/ha.

Räkna med en extra röjning om det skall bli bra.

Användarvisningsbild

Re: föryngring på mager mark

Camaro1969  
#469057 1,5kg per hektar?

det jag hittat säger ca 300g/ha och kilopris 5000:- vanlig tall dock..

   TS
Användarvisningsbild

Re: föryngring på mager mark

Camaro1969  
#469061 kanske man kan så och sedan stödplantera lite manuellt ?

10 HA är inget jag vill plantera själv när man jobbar heltid... men att sätta ett par lådor någon helg ibland vore rätt kul kan jag tycka ..

och man får väl markberedningen samtidigt som sådden...

bara tankar :)
är ännu inte skogsägare än typ...

   TS
Avatar Fallback

Re: föryngring på mager mark

isteskog  
#469063 1,5 HG/ha x 10 000:- = 1 500+ markberedning 1 500 blir tillsammans 3 000 :-/ha Det tycker jag lät rimligt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).