Friluftsliv, Naturturism

Om ett träd faller i skogen...

21 inlägg 17408 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Om ett träd faller i skogen...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468341 ... är du beredd?

Vi var på en liten orienteringsträning i ett skogsområde runt en sjö. Promenadstigar för allmänheten, många sprang, joggade och rastade hundarna förbi badplatsen därvid samlats.

Plötsligt smäller det till, och en torraka lägger sig över grusstigen. Precis där jag sprang en stund tidigare. Första gången jag upplevt att ett träd ramlat helt oprovocerat. Vädret var lugnt och soligt.

Kanske dags att såga ner de där baggaträden... :shock:

Någon som varit med om något liknande?



   TS
Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

tallen100  
#468344 Det där brukar jag tänka på när det sparas torrträd alldeles intill vägar, plötsligt så kommer dom...

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Erre  
#468346 Längs vägar, motionsspår och liknande ska dom ner med en gång.
Korkat att låta dom stå.

Har varit med om liknande när jag jagat.
Men då såg jag det på håll från passet.
Hade inte passerat där det slog ner.

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

tallen100  
#468356
Erre skrev:Längs vägar, motionsspår och liknande ska dom ner med en gång.
Korkat att låta dom stå.

Exakt, man vet att dom kommer ner, frågan är bara när :geek:

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

Hema  
#468360 Inom vilket annat yrke som helst hade de klassats som en arbetsrisk att ha sådana stående där man jobbar.

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468368 Hade ett stort körsbärsträd på gården. När jag passerade ett par meter ifrån hörde jag ett brakande, tittade upp och såg att trädet var på väg att falla mot mig. Sprintertakterna vaknade och jag undkom med någon meter tillgodo.
Sedan sågade jag ner ett liknande som stod bredvid och det var lika ruttet i kärnan.

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Peteflamingstar  
#468373 Faktiskt hände det mig i förra veckan! Som planläggare borde man kanske vara med om det ibland och det händer ju, men väldigt sällan. Nu såg jag inte trädet som föll men jag hade precis lämnat ett äldre bestånd och kommit in i en gallring när jag hör ett ordentligt brak från en bit in i gammelskogen. Tur jag redan hade passerat... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468374 Det där med gamla träd som faller är intressant även ur ansvarssynpunkt. I vår kommun så har vi en massa kommunala naturreservat. Alla sköts enligt latmansprincipen "fri utveckling". Så du kan ana hur där ser ut om några år. Samtidigt så röjer man ibland fram vandringsstigar i dem, brukar bli när staten kör olika sysselsättningsprogram. Dessa leder marknadsförs sen till turister. Men oklart vem som bär ansvaret om en av de gamla granarna faller över en led precis när någon går där.

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Älgfoderodlare  
#468380 Vi har ju flera s.k. naturvårdshänsynsträd = torrakor. Från början var det 8-9 st., men det har under senaste året rasat 3 st. samt att ett par står o lutar ordentligt. Där går man ju fortfarande o planterar lite då o då. Man funderar ju om det är tillåtet att ta ner dom eller om man måste låta dem stå. Det sista som föll, gjorde det mot den stig där jag kör bort trädgårdsavfall. Och som sagt, det bara smäller till o så faller dom. Det skulle ju inte vara särskilt skoj att hamna under ett när man går där o jobbar. Och som sagt vem blir ansvarig om nåt sånt händer. Jag kan ju tänka mig att döda träd gör lika stor nytta för vissa arter av växter, liggande som stående. Och kapar man dom några meter upp, bör ju det tjäna annat liv lika fullt. Och om man får ta ner dom, kan man ju göra det kontrollerat för att både rädda redan uppkomna plantor o minska risken för annan skada. Är det någon som vet hur länge de måste stå, eller är det Ok att ta ner dem ?

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468381 Det ligger ju i sakens natur. Att det är lite hejsan hoppsan i naturreservaten.
1502954028_20170801_122512.jpg

Men att dom inte håller rent under slingan för handikappade. :???:

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468392 Jag var på en skogsdag där jag såg två st träd falla pga hård vind. Ganska höga odds för det också, inget jag vill vara med om fler gånger.

Ang att fälla dödträd, den egna säkerheten måste ju få gå före, man gynnar ju ändå olika insekter och mossor även om det ligger ner.
Storaenso för diskussioner om att lägga ner döda träd och högstubbar pga arbetsmiljön för plantörer och röjare.

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Älgfoderodlare  
#468443 [quote="Mettämies"]Jag var på en skogsdag där jag såg två st träd falla pga hård vind. Ganska höga odds för det också, inget jag vill vara med om fler gånger.

Ang att fälla dödträd, den egna säkerheten måste ju få gå före, man gynnar ju ändå olika insekter och mossor även om det ligger ner.
Storaenso för diskussioner om att lägga ner döda träd och högstubbar pga arbetsmiljön för plantörer och röjare.

Det är ju det jag tycker också. Att de bör kunna spela en större roll för fler olika arter om de ligger ner. Samt att då ingår de ju i näringskedjan för den nya skogen också på ett bättre sätt. Nerbrytningen o därmed näringsutvecklingen bör väl gynnas av det.

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

Hema  
#468458 Men vissa hackspettar gillar väl döda lövträd och säkert andra fåglar som sedan gör bon. Men visst är det lite lurigt o ha dem stående, men även att ta ned dem kan innebära stora risker.

Alternativt är väl att snittsla en cirkel runt trädet. Funkar kanske i teorin...

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

tallen100  
#468462 Det finns ju så många torrträd i "skogen" så dom ska inte behöva stå intill vägar och vandringsleder.

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468466 Det är ju ett jäkla jobb att hålla rätt på det där i tätortsnära skog, i och för sig.

Men om man tänker i sin egen skog. Det står ju torrakor kvar på hyggen nuförtiden, men hur gör man med plantörer och röjare? Har gått förbi några träd när jag gallrat som man undrar hur de står upp fortfarande. De brukar jag fälla, men när jag röjer/planterar så tänker jag inte lika mycket på det. Intressant de tdär om Stora Enso, någon som hört liknande om andra företag?

Det är antagligen så att stående döda träd är till nytta för andra djur och insekter än liggande döda träd, tex blir säkert fåglarna inte så glada.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).