Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

97 inlägg 22100 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Plassarn  
#468122 Missförstå mig rätt - jag har inget emot kortet, kanske upplägget att man är tvungen att börja från noll så att säga, man får säkert lära sig både ett och annat. Man blir aldrig fullärd (även om jag är jäkligt nära....)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468136
Göt skrev:Det finns en del väl inbitna huggare här som är mot motorsågskörkortet och för dom kanske det inte spelar så stor roll. Men att lära sig någonting kan vara viktigt!


Den här diskussionen tycks aldrig blir klar här, bara det är intressant i sig! MEn jag tycker det är viktigt att hålla isär frågan i två delar:
1) Dels om du jobbar åt dig själv och ensam.
2) Om du vill jobba åt någon annan.

I fallet 1 så ska det vara helt upp till mig själv hur jag ska utbilda mig. Som diskussionen här och på andra håll drar så är jag bekymrad för att vi snart får krav på "körkort" för såväl motorsåg, fyrhjuling som röjsåg även vid ensamarbete i egen regi. Jämför gärna med den aktuella fyrhjulingsdebatten. Så fort någon 50+ gubbe välter ned fyrhjulingen så ropas det genast på "körkort". Samtidigt som det oftast förefaller som vältningarna sker sent på helgkvällar/nätter.

I det andra fallet så är det upp till den som betalar mig vad han kräver för kompetensbevis för att jag ska få utföra uppdraget. Vad jag tycker spelar i det fallet väldigt liten roll. Gilla läget eller jobba åt någon annan.

Jag gick igenom Säker skogs "tävling" i AB- frågor. Lågt räknat så är 20% av frågorna riktade till den som är anställd och jobbar med motorsåg. Exempelvis så är inte ensamarbete tillåtet enligt svarsfacit, blir förstås märkligt för en egenverksam skogsägare.
Så om du inte tänkt dig att arbeta för de kommersiella företagen, som inhyrd entreprenör eller anställd, är utbildningen inte nödvändig och säkert inte alltigenom meningsfull.
Om nu behovet är så stort av utbildning för självverksamma skogsägare, som fäller åt sig själv eller en granne, varför finns det inte några utbildningar för dessa? Troligen för att efterfrågan är minimal. Men det hindrar förstås inte att den som känner behov av att utbilda sig, och eventuellt få ett "bevis" för genomförd utbildning, kan gå en av de kurser som erbjuds.

Viktigt att försvara gränsen mellan det privata, dvs mitt eget ansvar, och vad samhället ska lägga sig i. Som resonemanget förs idag bland en del så kan man med samma argument som de för fram, hävda att vedkapnings- och klyvnings- kort ska införas. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468139 För att förtydliga ytterligare med koppling till trådens fråga:

Detta är kopierat direkt från Arbetsmiljöverkets eget faktablad:
Egna företagare och familjeföretagare: Familjeföretagare och arbetsgivare som utför arbete för egen räkning är undantagna från: • paragraferna om undersökning och riskbedömning, åtgärder och uppföljning, • vissa punkter om ensamarbete, instruktioner och kommunikation mellan arbetstagare i 10 §, bilaga B, • krav på motorsågsrum, och • krav på kunskaper och utbildning.
Kravet på dokumenterade kunskaper gäller dock för alla, det vill säga även egna företagare och familjeföretagare, som använder motorkedjesåg eller röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller vid bygg­ och anläggningsarbete.


Med andra ord. Du behöver inte på något vis ha någon form av externt verifierad dokumentation av din kompetens för arbete i egen skog eller åt annan om du är ensam på arbetsplatsen. Så det går utmärkt, utan risk för några som helst "straff" fälla träd åt andra utan "motorsågskörkort" så länge ingen annan hantverkare är där samtidigt.

Läser man texterna själv så inser man direkt att det handlar om att det är arbetsgivare som ska se till att de har utbildat sina anställda enligt föreskrifterna. Som det varit i alla yrken under många år. Det är också därför eventuella sanktionsavgifter är riktat mot arbetsgivaren, inte den anställde.
(Jag bifogar länken tillfaktabladet och faktabladet)
Så som jag sa i föregående inlägg, tror vi får en bättre diskussion om vi håller isär de här två fallen. Jag skulle som självverksam gärna gå olika vidareutbildningar. Men då i studiecirkelform och förstås utan några som helst krystade tester och examinationer. Jag gör det ju för min egen skull, inte för att visa en arbetsgivare/uppdragsgivare att jag kan.

https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... adi689.pdf

krav-pa-dokumenterade-kunskaper-om-motorsagar-adi689.pdf

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#468141 Det jag tycker är märkligt är hur ett körkort för bil kan kosta runt 3500kr medan ett för motorsåg går lös på 10000kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

JPW  
#468144 Jag tycker att det egentligen är försäkringsbolagens agerande i ev. skada som är mest drivande för att skaffa sig körkortet även om man redan kan såga säkert, och inte böter för brott mot någon lag. Har man otur och blir skadad eller skadar någon annan / något annat så tror jag att försäkringsbolagen kommer att dra ner ersättningen för alla som inte har körkortet - eftersom man inte har bevisat att man har kompetens för att arbeta med motorsåg. Och det oavsett vilken kompetens man faktiskt har, bolagen letar som bekant FEBRILT efter alla tänkbara kryphål för att inte ersätta faktiskt inträffade skador... De vill ju helst bara kassera in pengar och inte betala ut dem igen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468146
JPW skrev:Jag tycker att det egentligen är försäkringsbolagens agerande i ev. skada som är mest drivande för att skaffa sig körkortet även om man redan kan såga säkert, och inte böter för brott mot någon lag. Har man otur och blir skadad eller skadar någon annan / något annat så tror jag att försäkringsbolagen kommer att dra ner ersättningen för alla som inte har körkortet - eftersom man inte har bevisat att man har kompetens för att arbeta med motorsåg. Och det oavsett vilken kompetens man faktiskt har, bolagen letar som bekant FEBRILT efter alla tänkbara kryphål för att inte ersätta faktiskt inträffade skador... De vill ju helst bara kassera in pengar och inte betala ut dem igen.

Har aldrig hört talas om det från mitt försäkringsbolag ( länsförsäkringar). Har både olycksfallsförsäkring för arbete i skogen samt ansvarsförsäkring för uppdragsverksamhet. Finns inga krav där på "motorsågskörkort" eller någon form av externt utfärdade kompetensbevis. Bara sedvanliga krav om normal aktsamhet.
Vilket bolag har du fått sådana krav från?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

JPW  
#468151
Uvskogen skrev:
JPW skrev:Jag tycker att det egentligen är försäkringsbolagens agerande i ev. skada som är mest drivande för att skaffa sig körkortet även om man redan kan såga säkert, och inte böter för brott mot någon lag. Har man otur och blir skadad eller skadar någon annan / något annat så tror jag att försäkringsbolagen kommer att dra ner ersättningen för alla som inte har körkortet - eftersom man inte har bevisat att man har kompetens för att arbeta med motorsåg. Och det oavsett vilken kompetens man faktiskt har, bolagen letar som bekant FEBRILT efter alla tänkbara kryphål för att inte ersätta faktiskt inträffade skador... De vill ju helst bara kassera in pengar och inte betala ut dem igen.

Har aldrig hört talas om det från mitt försäkringsbolag ( länsförsäkringar). Har både olycksfallsförsäkring för arbete i skogen samt ansvarsförsäkring för uppdragsverksamhet. Finns inga krav där på "motorsågskörkort" eller någon form av externt utfärdade kompetensbevis. Bara sedvanliga krav om normal aktsamhet.
Vilket bolag har du fått sådana krav från?


Ah, nej jag har inte sett några sådana krav någonstans. Det jag menar är att sågande utan motorsågskort helt klart riskerar att betraktas som att man inte har tillräcklig kompetens för uppgiften, när nu motorsågskortet är mer eller mindre en standard i skogsbruket. Men att den tolkningen är något man utsätts för efter att skada har inträffat, när bolagets jurister jobbar för att begränsa just min skadeersättning.

Jag har inte sett några sådana krav i skrift, men är bara orolig för konsekvenserna i verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#468159
JPW skrev:Jag har inte sett några sådana krav i skrift, men är bara orolig för konsekvenserna i verkligheten.


Exakt den funderingen grundar sig tråden på. Men jag lär ringa försäkringsbolaget och dubbelkolla. Återkommer med svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#468179
Chrissofsweden skrev:Det jag tycker är märkligt är hur ett körkort för bil kan kosta runt 3500kr medan ett för motorsåg går lös på 10000kr.

3500:- för bil.. :shock: det är betydligt mer än jag gav 1976 för sex lektioner inkl avgifter och uppkörning. Medelpriset för ett körkort i dag ligger på runt 40.000:- i storstadsregionerna.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#468183
anersimyra skrev:
Chrissofsweden skrev:Det jag tycker är märkligt är hur ett körkort för bil kan kosta runt 3500kr medan ett för motorsåg går lös på 10000kr.

3500:- för bil.. :shock: det är betydligt mer än jag gav 1976 för sex lektioner inkl avgifter och uppkörning. Medelpriset för ett körkort i dag ligger på runt 40.000:- i storstadsregionerna.. :-bd



Googla på, körkort pris, så står det att priset för körkort är i snitt 15000 kr.
Sköter du allt själv utan lektioner på körskola så är priset 4000 kr för de obligatoriska momenten.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#468186 Att snittet för körkort är högre för storstadsborna tänker jag inte gå in på. Dock tror jag att majoriteten som skulle lära sig mest (alla lär sig garanterat något) på en motorsågsutbildning också kommer från städerna. Det också av logiska skäl.

Som sagt, visste jag att det här skulle vara avgörande för mig så skulle jag inte tveka. Men reklamen har knappast lyst med sitt innehåll. Sen tycker jag inte 6,5h dagar är okej för jag måste ändå ta ledigt en heldag och betala sinnesjukt mycket pengar för dom få timmarna.

Det är alltså tre dagar på totalt 6,5h styck exklusive rast och lunch. Det innebär lite grovt räknat att jag betalar 8300:- för 18 timmar om man räknar på 30min bensträckare och lunch per dag.

Å andra sidan tillhör jag kanske inte majoriteten vad gäller säkerhetstänk, så att min bild av det hela kan vara något naiv. :-b

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Tosca  
#468191 Studiecirklar brukar gå på kvällar och helger, de brukar oftast vara lite billigare dessutom, det kanske passar bättre för dig?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#468231 Ja, fick precis veta att Studiefrämjandet ska köra en kurs på orten. Ska bli spännande att se vilket pris det landar på. Ligger den rimligt till så ska jag definitivt gå den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#468233
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
Chrissofsweden skrev:Det jag tycker är märkligt är hur ett körkort för bil kan kosta runt 3500kr medan ett för motorsåg går lös på 10000kr.

3500:- för bil.. :shock: det är betydligt mer än jag gav 1976 för sex lektioner inkl avgifter och uppkörning. Medelpriset för ett körkort i dag ligger på runt 40.000:- i storstadsregionerna.. :-bd



Googla på, körkort pris, så står det att priset för körkort är i snitt 15000 kr.
Sköter du allt själv utan lektioner på körskola så är priset 4000 kr för de obligatoriska momenten.
Jodå, de siffrorna har jag sett. Men jag hörde på radio att många körskoleelever i Stockholm tvingas genomföra mellan 30-40 lektioner i körskolan innan de över huvudtaget anses mogna för en uppkörning, och det innebär förstås en avsevärd summa tillsammans med allt övrigt som är obligatoriskt. Siffran ska alltså vara upp till 40.000:-.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#468234 Jo det kan man förstå, det syns på nyheterna när det kommit några cm snö att det inte är världens bästa förare :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).