Gallring

Utföra gallringar åt privatpersoner?

20 inlägg 12383 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utföra gallringar åt privatpersoner?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468108
anersimyra skrev:Är det blötmark blir det rejäla körskador även efter en fyrhjuling.. :shock:

Inte med band på. Syns knappt där den gått. Med band på vagnen så blir det nog utmärkt. Där ligger nog Alstorn i lä.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Utföra gallringar åt privatpersoner?

opekka  
#468109 Det kanske är bättre att satsa på marknaden som kan kallas "snygga till och röja upp". Alltså att åta sig objekt dör man röjer upp partier som man vill få mer sikt i. Vid sjöar o vattendrag, alltså nära bostäder/stugor/vägar. Gallra träd i lämplig omfattning. Fixa bort röjstammar o ta hand om de gallrade träden plus att stamkvista.

Då säljer man utsikt och estetiska värden istället för gallring och då tror jag betalningsviljan är större. Jobba med timdebitering, inte efter virkesvärde.

Användarvisningsbild

Utföra gallringar åt privatpersoner?

Traktordave  
#468116 Intressant fråga och intressant tråd! Vi har fått gallrat med H8 och konventionell skotare, blev ett nollsummespel. Skulle dock gärna få tag i en mindre enhet typ Malwa, Vimek eller ännu hellre ngn som gallrar med Hypro för att få täta och fina bestånd. Det är dock svårt att hitta detta, om detta tyder på liten marknad eller låg konkurrens vet jag inte...;)

Kan då tänka mig att få betala för en gallring. Har relativt små bestånd vilket gör att man är mån om lite vägar. Dock känns det att gå lite väl långt att leja in 4-hjuling plus vagn och manuellgallring.

Man kan säkert visa att det är olönsamt (dålig affärsverksamhet) att köpa 4-hjulning och starta verksamhet. Kan tänka mig att det också på pappret är svårt att visa att det går att tjäna pengar på att skota med häst eller leva på att gallra med Hypro. Ändå finns det dom som lever på båda dessa saker, se exempelvis:
Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Men som ngn annan skrev, timpris är det nog det som ska gälla.

Har en kompis som är manuell huggare/röjare mm, kanske inte högst lön men trivs fantastiskt bra med sitt jobb.
Så fundera på vad som är viktigt, roligt jobb, bra förtjänst och vilka risker du vågar/kan ta.
Bara mina funderingar...

Användarvisningsbild

Re: Utföra gallringar åt privatpersoner?

CaseIH  
#468682 Hur är det om man skulle använda sig av en liten stegamatare, typ en sån Kranman har och kvista och aptera. Borde man inte spara in mycket tid på det? Det som tar tiden gällande manuell huggning med motsåg är väl kvistning, aptering och brossling. Kan man bara gå och fälla en dag så borde man ju få omkull några m3fub på en hyfsad gallring? Sedan sparar man ju på kroppen mycket genom att slippa kvista med motorsåg och brossla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utföra gallringar åt privatpersoner?

Vardon  
#468689 Se åter mitt inlägg från gallringsdagarna eller plocka informationen och jämför.

Finns även ett intressant reportage om hyprogallrare i bohuslän.
Torbjörn Johnsen - Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).