Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

97 inlägg 22094 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#467911 :-o Och för häcksax :-o =)) =)) :d =))

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

axwell  
#467922
tallen100 skrev::-o Och för häcksax :-o =)) =)) :d =))

Ja men självklart, födgenier kan det här med lobbyränker 8)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Göt  
#467933 Klart ni ska ha motorsågskörkort alltid lär man sig nåt nytt trix

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#467969 Jo, men jag tycker det känns välsaltat med 8700:- för att fila kedja, byta svärd, fälla och kapa. Dagarna är dessutom 9-15:30 och då är det lunchrast mitt i det.


Här i veckan hade dom en timringskurs som var väldigt bra. Den kostade 3500:- för fem dagar 8-17 inkl lunch och frukost.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Göt  
#467970 Fast 8700 är inte mycket om du blir sjukskriven för att du gjort illa dej då kan du förlora mycket mer...Se det som en livförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#467971 B-kursen verkar ju ändå vettig om än högt pris och få dagar. Men själva innehållet är ju bra. Jag tror definitivt att jag skulle bli bättre på att såga säkert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#467977 Vill du gå kursen så gör det, men gör det inte för att andra säger det.
En total nybörjare kan det säkert vara nyttigt för, men har du lite vana av fällning o.s.v så lär du dej knappast något som är värt närmare tiotusen.
Det har blivit nån sorts fluga med alla kort och kurser till allt, största nyttan är för alla utbildare som tjänar storkovan på att lära ut "det rätta sättet".

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

röjar kalle  
#467982
tallen100 skrev:Vill du gå kursen så gör det, men gör det inte för att andra säger det.
En total nybörjare kan det säkert vara nyttigt för, men har du lite vana av fällning o.s.v så lär du dej knappast något som är värt närmare tiotusen.
Det har blivit nån sorts fluga med alla kort och kurser till allt, största nyttan är för alla utbildare som tjänar storkovan på att lära ut "det rätta sättet".
Håller med Tallen till hundra procent .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Peteflamingstar  
#468000 Köp denna bok till att börja med, här står i princip allt som skogsstyrelsen lär ut på sina körkortskurser. Ända upp till c-nivå dessutom. Riktigt bra läsning både för vana och ovana huggare!

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=301006&parent=sLITTERATUR&parentIndex=156

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468005 Om det endast är en pengafråga om man ska ta körkort eller ej så finns det lite läsning här om hur afsen blr tolkas:
http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/

I övrigt så tolkar jag att det bara utdelas 10 000kr i böter om man skulle bli kontrollerad så den ekonomiska risken är väldigt liten om man väljer i att struntar i kortet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Plassarn  
#468022 Sitter själv och grunnar lite på om man faktiskt skulle ta kortet någon gång. Instämmer med att det känns lite tråkigt att betala en hel hög med surt förvärvade slantar bara för att få "lära" sig hur man filar, byter kedja, svärd och luftfilter. Kunde åtminstone ta med en rejäl rengöring av förgasaren och byte av kolv till det priset :)

Fick någon slags snabbkurs i början av 90-talet då jag 'jobbade' en hel sommar till kommunen och faktiskt fällde en del träd (Jobbade inom parentes eftersom vi mest fikade och jobbade in fredagen på något sätt med våra 9-15 dagar). Har även slavat som manuell huggare till fadern i några år, samt att jag varit självverksam i dryga tio. Fälla nära en pinne fixar jag nog alla dagar i veckan, och det där med säkert hörn har jag lärt mig heter "Burträskmetoden" men visst har man säkert lärt sig en massa fula knep och olater. Eftersom jag jobbar till mig själv så finns det i och för sig inga lagkrav på motorsågskort, men jag har tänkt gå kursen så småningom. Har sett att man får lite rabatt som medlem i vissa föreningar, och i mitt fall även bidrag med 50% genom allmänningen så rent ekonomiskt känns det väl inte alltför betungande. Det som känns fel är att betala för att få 'lära' sig det som faktiskt står i instruktionsboken.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#468034
Plassarn skrev:Sitter själv och grunnar lite på om man faktiskt skulle ta kortet någon gång. Instämmer med att det känns lite tråkigt att betala en hel hög med surt förvärvade slantar bara för att få "lära" sig hur man filar, byter kedja, svärd och luftfilter. Kunde åtminstone ta med en rejäl rengöring av förgasaren och byte av kolv till det priset :)

Fick någon slags snabbkurs i början av 90-talet då jag 'jobbade' en hel sommar till kommunen och faktiskt fällde en del träd (Jobbade inom parentes eftersom vi mest fikade och jobbade in fredagen på något sätt med våra 9-15 dagar). Har även slavat som manuell huggare till fadern i några år, samt att jag varit självverksam i dryga tio. Fälla nära en pinne fixar jag nog alla dagar i veckan, och det där med säkert hörn har jag lärt mig heter "Burträskmetoden" men visst har man säkert lärt sig en massa fula knep och olater. Eftersom jag jobbar till mig själv så finns det i och för sig inga lagkrav på motorsågskort, men jag har tänkt gå kursen så småningom. Har sett att man får lite rabatt som medlem i vissa föreningar, och i mitt fall även bidrag med 50% genom allmänningen så rent ekonomiskt känns det väl inte alltför betungande. Det som känns fel är att betala för att få 'lära' sig det som faktiskt står i instruktionsboken.

Släng inte bort pengarna, det som skulle kunna vara nyttigt är möjligen arbete i stormskog och kanske avancerad trädfällning, om nu instruktörerna vet vad dom håller på med :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Göt  
#468044 Det finns en del väl inbitna huggare här som är mot motorsågskörkortet och för dom kanske det inte spelar så stor roll. Men att lära sig någonting kan vara viktigt!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468049
Göt skrev:Det finns en del väl inbitna huggare här som är mot motorsågskörkortet och för dom kanske det inte spelar så stor roll. Men att lära sig någonting kan vara viktigt!

Glöm inte att det även är kul att gå kurs och kanske knyta ny kontakter:-)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

anersimyra  
#468052 Dessutom är de nödvändiga om man tänkt sig att arbeta åt andra än privatpersoner.. [-( :YMPARTY: :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).