ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218032 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467620 Lägre än Glocalnet till och med? :lol: OK, tack gör infon! Då bör den ju enkelt palla med allt jag vågar lasta på Kina-vagnen.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

barkspaden  
#467623 Har en Polaris och en Can-am som jag nyss köpt. Fått ihop 20 timmar i skogen med den nya gråa. Spontant efter den lilla körningen jag haft så frontbåge är ett måste på traktormodellen. Hänger en lampa lös redan. Genererar extremt mycket värme mot benet, särskilt vänster ben. Sonen fick brännskador på benet fast han hjulade efter vägen. Själv fotade jag med IR kamera på demomaskinen för att visa hur varmt det blev på benet innan jag köpte. Säljaren sa det måste vara fel på demomaskinen. Så jag måste köpt en flongny demomaskin.

Annars är jag väldigt nöjd med den, framkomlighet slår den Polaris med hästlängder. Lågväxeln är riktigt låg på denna maskin, dom har en modell som byggs i Finland med andra däck, högre fjädring och lägre lågväxel.

Men om jag får gissa så kommer denna Can-am från 2017 behöva mer reparationer närmaste 3 åren än vad min Polaris från -96 har krävt....

Men den ser ju snabb ut och låter fränt och ser fram emot kyliga höstar så man får njuta av benvärmen

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Lx3  
#467627 Vilken/vilka modeller byggs i Finland?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467631 "Genererar extremt mycket värme mot benet, särskilt vänster ben. Sonen fick brännskador på benet fast han hjulade efter vägen. Själv fotade jag med IR kamera på demomaskinen för att visa hur varmt det blev på benet innan jag köpte. Säljaren sa det måste vara fel på demomaskinen. Så jag måste köpt en flongny demomaskin."

Tack för dina erfarenheter. Det får i så fall bli den längre garantin. Intressant med värmen, har du en 450 eller 570?

Är det någon som vet anledningen till att det för traktorregistrering krävs en speciell (ful) dyna?
Senast redigerad av Ent mån 11 feb 2019, 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

r93  
#467632 Jag har haft can am sedan -13 och är mycket nöjd, anledningen till att det blev en sådan var helt enkelt att återförsäljaren var bäst i jämförelse med polaris och Yamaha.

Men, man kör gärna inte i shorts en varm sommardag :wink:

Detta var ett känt problem redan när jag köpte.......

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Sågomanen  
#467633 Hej!

Är det någon här som haft en Kinamaskin några år och kan berätta sina upplevelser?

Vad gör dem, som man hört rykten om, dåliga?

Är det både sämre konstruktioner OCH dåliga materialval så de är dåliga i en helhet eller kan de fungera skapligt för lite "månskensbonderikörande"?

Vad får man för pengarna ställt i relation till de kända märkena?

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

barkspaden  
#467634 Det är en 570 pro, Dynan är enligt något lagkrav, men ryggstödet är bara dra ut och lyfta bort. Sedan sitter det några förhöjningsdistanser under sätet man vrider bort sedan är det som en vanlig dyna.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hema  
#467662
Ent skrev:Genererar extremt mycket värme mot benet, särskilt vänster ben. Sonen fick brännskador på benet fast han hjulade efter vägen. Själv fotade jag med IR kamera på demomaskinen för att visa hur varmt det blev på benet innan jag köpte. Säljaren sa det måste vara fel på demomaskinen. Så jag måste köpt en flongny demomaskin.

Tack för dina erfarenheter. Det får i så fall bli den längre garantin. Intressant med värmen, har du en 450 eller 570?

Är det någon som vet anledningen till att det för traktorregistrering krävs en speciell (ful) dyna?

Om du tänker på dyna motsvarande åkgräsklippare, så tillhör den numera historien. En atv ska ha limpa för att man ska kunna sitta)stå korrekt vid olika körbehov. Gräsklipparstolen på en Atv är direkt farligt i terräng.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467663 Jag beställde just en CanAm 450 T3 Pro, jag får väl ta asbest-kalsingar som tillbehör :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

r93  
#467666 Grattis!!!
Bara man kör tillräckligt fort så kyler det bra!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Knegas  
#467924 Blir alla atv varma så man bränner benet? Min blir det. Trodde det var för att det är en kinamaskin. :)

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467939
Knegas skrev:Blir alla atv varma så man bränner benet? Min blir det. Trodde det var för att det är en kinamaskin. :)

Nä! Inte min AC 700

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Sandström87  
#467959 Tycker inte att min yamaha 450 grizzly blir särskilt varm heller. Men lånade en polaris den blev så varm så pojkarna ville inte åka nå mer.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

husqvarna_med_sthil  
#468072 Yamahan 450 jag kört 50 timmar med blir sådär skönt varm kyliga kvällar men man bränner sig inte. Som att sitta på en varm häst, jäkligt skönt.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

sundelius  
#468102
husqvarna_med_sthil skrev:Yamahan 450 jag kört 50 timmar med blir sådär skönt varm kyliga kvällar men man bränner sig inte. Som att sitta på en varm häst, jäkligt skönt.

Du är nykär :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).