Gallring

Vad göra med grovt löv som gallras bort?

11 inlägg 10364 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med grovt löv som gallras bort?

kungsis  
#467250 Jag har, för att inte få luckor, sparat en massa löv som blivit grovt och behöver bort. Jag vet inte vad jag ska göra med det, så därför behöver jag tips. Ved är inte aktuellt, då jag har mera än vad jag behöver och i kombination med dålig rygg vill jag inte hålla på med grovt sådant. Till saken hör att det mesta inte är sådant som går som massaved, Förr fanns det något sortiment som hette träd-delar, fast det hittar jag ingen info om på nätet :???: :???: . Kan det vara så illa att grot är enda alternativet? Kan man skicka det mesta i brännved? Lönar det sig i förhållande till grot? Brännved måste väl iaf kvistas?

Mvh
Kungsis



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

Ferguson system  
#467254 Hvilken dimensjoner er det snakk om og hvor mye? Type trær?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

ÅsaNisse  
#467295 Hugg det som massaved och annonsera ut det som Långved. Grovt löv är eftertraktat av dom som sysslar med att tillverka brasved. Det blir många m³ på lite arbete.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467298
ÅsaNisse skrev:Hugg det som massaved och annonsera ut det som Långved. Grovt löv är eftertraktat av dom som sysslar med att tillverka brasved. Det blir många m³ på lite arbete.

Ja här skulle du få allt sålt till kamineldare! Även som långved.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

kungsis  
#467342 Tack för svaren :smile: . Jag är iof tvivlande på om det är någon större efterfrågan på manuell huggen långved i mina trakter och samma sak då vad gäller att få vettigt betalt, som försvarar merarbetet i förhållande till grot. Men visst, det går ju att prova. De trädslagen det främst handlar om är vide, ask, lönn, björk, asp och lite körsbär. Dimension från 30 upp till ca. 60. Ok, björk (och kanske asp) går ju som massaved, men jag vet inte om jag har lust att krångla med att sortera, då sådant kostar pengar i och med att jag planerar att inte skota själv. Mindre dimensioner räknar jag med att ta hand om själv.
Ingen som har någon koll på sortimentet träd-delar?

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

Ferguson system  
#467348 Ask, lønn og kirsebær i de dimensjonene du har er fint å lage bord og benkeplater av. Kanskje det er en møbelsnekker eller lokalt sagbruk i nærområdet ditt som er interessert i sånt virke?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467429 Hur mycket volym handlar det om vart i landet

Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

mrvimek  
#467431 Vart i landet håller du hus ?

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

Vedproducent  
#467433
ÅsaNisse skrev:Hugg det som massaved och annonsera ut det som Långved. Grovt löv är eftertraktat av dom som sysslar med att tillverka brasved. Det blir många m³ på lite arbete.
Nej det blir få kubikmeter med mycket arbete. Sen blir det ingen fin/snygg ved heller om det bara är grova stockar. Själv sorterar jag alltid ut det grövsta och gör pannved av den veden. Men det blir extraarbete med sån ved så det är nog bara dom som inte hittar annan ved som kan tänka sig det.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

kungsis  
#467465
prodilass skrev:Hur mycket volym handlar det om vart i landet


Nordöstra Östergötland och det går nog att få ihop flertalet hundra kubik, om jag vill och ryggen funkar. Men ryggen funkar ju i nuläget inte bra, så jag vet ej hur det går :cry: .
Mycket är ju krokigt och med stora grenar, så att såga plank är nog inget vidare. Visst, några användbara stockar skulle det säkert bli, men inget att räkna med.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med grovt löv som gallras bort?

kungsis  
#467467
Vedproducent skrev:
ÅsaNisse skrev:Hugg det som massaved och annonsera ut det som Långved. Grovt löv är eftertraktat av dom som sysslar med att tillverka brasved. Det blir många m³ på lite arbete.
Nej det blir få kubikmeter med mycket arbete. Sen blir det ingen fin/snygg ved heller om det bara är grova stockar. Själv sorterar jag alltid ut det grövsta och gör pannved av den veden. Men det blir extraarbete med sån ved så det är nog bara dom som inte hittar annan ved som kan tänka sig det.


Jo, det är väl även min egna erfarenhet plus att det oftast inte funkar bra med grovt kvistigt krokigt i vedprocessorerna. Iaf funkar det betydligt sämre = svagt intresse. Har en bekant som säljer ved och han vägrar att befatta sig med annat än lagom grov maskinkörd björk.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).