Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 180103 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#394143 Tack för uppmuntran eremiten. :D
just nu prioriteras husbygget, men snart så ska vi ta tag i veden. Stenmuren kan nog dröja innan den blir klar. Men senast i sommar ska det bli klart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#466405 Som jag skrev... stenmuren kan dröja innan den blir klar.
Jo nu ett år senare är den fortfarande inte det. Kom något i mellan ... ^#(^ :ymparty:

Körde lite sten i förra veckan allafall.
När huggarvagnen var kopplad på valmeten fick lille traktorn slita hårt o dra tippvagnen. #:-s

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#467232 Far skickade bild till mig på att utfyllnaden fortsätter.
Rymmer båda traktorerna där nu.
1502137212_image-0-02-05-21c273c83be25b370e0e2ef87374b6cf41213314442c59face20cf1afdb2a401-v.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#520848 Hela tiden är det något att göra men samtal går lite kring ett bygge av detta slaget. Vagnslider, vagnskjul, skärmtak fast med sadeltak.

Något i denna stil drömmer jag om, 3 fack på vardera 5,2m. Totalt 15,6m x8-10m brett. Dränerad grusad yta, stolpar på plintar. Ett fack skulle då rymma 2 vagnar bekvämt. Snöraset är jag inte så orolig över för det blir långtidsförvaring här. En husvagn över vintern. Traktorredskap för hö, ved och ev vedmaskin, vedkap och klyv. Tänker öppen framsida med möjlighet till skjutdörrar senare. Ev att man beklär väggar med korigerad plåt och då är vedförvaring inte lämplig. Funderar på om man då skulle göra sista facket helt vägglöst så ved i vedsäckar kan vädra ut och åtkomst finns från 3sidor.
Gärna minst 4m i fri höjd så vedsäckar går att stapla med traktorns lastare.
1533920972_vagnslider.jpg

http://www.svalagard.se/vart-nya-vagsnl ... gnslider2/

Vad tror ni? :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Hema  
#520856 Vad sägs om att göra facken djupare, fast med mellanvägg, så mindre traktorredskaps körs in från andra hållet (om den lösningen är möjlig)? Så slipper man flytta runt på sakerna, för att nå dem.

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Värmlänning  
#520901
molnia skrev:Hela tiden är det något att göra men samtal går lite kring ett bygge av detta slaget. Vagnslider, vagnskjul, skärmtak fast med sadeltak.

Något i denna stil drömmer jag om, 3 fack på vardera 5,2m. Totalt 15,6m x8-10m brett. Dränerad grusad yta, stolpar på plintar. Ett fack skulle då rymma 2 vagnar bekvämt. Snöraset är jag inte så orolig över för det blir långtidsförvaring här. En husvagn över vintern. Traktorredskap för hö, ved och ev vedmaskin, vedkap och klyv. Tänker öppen framsida med möjlighet till skjutdörrar senare. Ev att man beklär väggar med korigerad plåt och då är vedförvaring inte lämplig. Funderar på om man då skulle göra sista facket helt vägglöst så ved i vedsäckar kan vädra ut och åtkomst finns från 3sidor.
Gärna minst 4m i fri höjd så vedsäckar går att stapla med traktorns lastare.
1533920972_vagnslider.jpg

http://www.svalagard.se/vart-nya-vagsnl ... gnslider2/

Vad tror ni? :-ss

Ser ut som en jäkligt vettig design.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#520902 Ett fack, behöver vara fulldjup (byggnades bredd) minst 8 m för husvagnen är 7,5 m lång. Sedan skulle det vara trevligt med en given plats för tippvagnen då man kunde göra en bra förvaring av höglämmarna på väggarna inne. Tippvagnen är inte så lång så den behöver 8m men tänkt att ställa snöbladet med stången längst in, låta stången ligga under tippvagnen när de båda står inne. Veden är jag nyfiken på ett helt öppet fack. Möjlighet att stänga om det med skjutdörrar på vinter/ höst. Så det är egentligen mittenfacket som kan vara intressant med en öppning från baksida. Har tänkt att om man gör hel baksida regla med kraftigare stolpar på 2,6m cc ( 5,2m delat på två). Liggande regel mellan o fästa panel/ plåt i och om man som du säger, vill förändra och komma åt baksida kan man öppna mellan två stolpar o få en öppning på 2,4 meter utan att växla av något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Ängagärdet  
#520904 Lägg till en meter runt om, de är de billigaste. Och jag har aldrig hört någon säga att jag ångrat att jag byggde så stort! :-bd

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520921 2,4m mellan stolparna är rätt smalt, tänk om ni byter till en större traktor?
Nu menar jag inte de ska bli jättestort men när jag byggde verkstan för 30år sen blev den 5x10 med en 3m bred port och 4m hög och nu 2traktorbyten senare så är de trångt att ta in traktorn med vagn där på alla håll

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Amatörhuggare 62  
#520932
1533974713_20180806_102750.jpg
1533974712_20180806_102803.jpg
Gamla sädboden ska nu byggas om t Izusun.
Rivit gamla silon och börjat.
På spontade väggen för att se hur stockar ligger.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#520942
gnisten83 skrev:2,4m mellan stolparna är rätt smalt, tänk om ni byter till en större traktor?
Nu menar jag inte de ska bli jättestort men när jag byggde verkstan för 30år sen blev den 5x10 med en 3m bred port och 4m hög och nu 2traktorbyten senare så är de trångt att ta in traktorn med vagn där på alla håll


jag håller med om att 2,4 m är mkt smalt, framsidan tänkerjag 3 st fack med 5,2 m cc på stolp. öppning blir väl strax under 5 m. Att regla på 2,4 på baksidan var ifall man ville parkera äldre höredskap till lilla traktorn längst in, och då kunna nå dem från baksidan genom att kunna öppna upp mellan 2 stolpar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#520950 izusun är det någon jeep eller?
jag tänkte först det var på övervåningen men förstod dig sen bättre.. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#520964
Ängagärdet skrev:Lägg till en meter runt om, de är de billigaste. Och jag har aldrig hört någon säga att jag ångrat att jag byggde så stort! :-bd

ja det är billigare att bygga stort från början. skulle i så fall vara att förlänga med ett helt fack till. men tror det blir trångt mot en väg då. Grunnar på om man skulle bygga med limträ eller limma ihop reglar i bärlinan i framsidan eller inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#520966 har skissat lite idag...

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Hema  
#520971 På intet sätt expert och därför följande tas med en nypa salt. Om du vill göra en egen limträbalk med skruvförband, så hade jag klyv den mittre 145*45 på mitten, så att 195:an kunde placerat mer centralt och sedan sätta 72,5*45 på var sin sida. På så vis blir det mer överläpp och mer material för skruv/bult att greppa i. Annars är det bara 5cm som låser.

Jag kan inte uttala mig om dimensionerna som du valt. Där behöver jag själv hjälp. En annan sak är att säkra din byggnad för den snölastzonen som byggnaden kommer placeras på.

Angående cirklarna kan man använda sig stoppklossar, då är de fördel att kapa av den spetsiga delen och låta den ligga an mot stoppklossar, samt så hade jag nog borrat genomgående hål och monterat grovbult. Ska nog mycket till för att det ska hända något då.

O röd cirkel klossen är väl inte nödvändig, men all vikt/tryckfördelning är väl positivt. Klart man kan ersätta den lilla klossen mot en bit som sträcker sig över hela vägen mellan vinkelstöden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).