Inomgårdsmaskiner

Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

32 inlägg 13403 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

totte  
#464956
qvintus4 skrev:jepp precis som på din , får fylla på mer upp till kanten på hålet , hoppas på att det är nivå avstängaren


Det är nivån, som Magnus säger. Alla B&S med den sortens påfyllning gäller att man fyller tills det nästan rinner över, då är nivån rätt.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#464968 ok köper mer olja

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#465171 Jepp det var oljenivån tack för tipsen , nu är det hydrostaten som måste göras nått åt det är väldigt svårt att få något bra flyt på körningen man måstye hålla pedalen väldigt precis annars går den väldigt ojämt & ryckigt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#465240 Det här med hydrostat någon som kan nått om det , kan det vara så att det är svår kombination med bakaxel från en bil/kardandrivning /hydrostat ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465267 Är det att pedalen rör sig som gör att den går ryckigt?
Lägg upp lite bilder på hydrostaten och reglage så tror jag det är lättare att få hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#465277 ok får ta lite bilder , man måste hålla pedalen precis i ett vist läge för lite eller för mycket går det väldigt ryckigt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#466072 Här är lite bilder ena uppifrån hydrostat pedalen sen ser man (pinnen stången som går in i bakaxel) den andra under i från .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

totte  
#466606 Kan väl konstatera att det här tyvärr är den typen av fel som är närmast omöjligt att ställa diagnos på över Internet. Du behöver nån som kan det här systemet och som kan studera problemet på plats.

Avatar Fallback

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

ulfgustav  
#466731 På bilderna ser det ut som det sitter en hydraulmotor mot bakaxeln, har jag uppfattat bilden rätt då? Har du fler bilder på bakaxel eller någon beteckning på bakaxeln?

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#466761 I fall jag förstod rätt av säljaren som byggt traktorn så styr hydralmotorn den runda under hydrostat på nått sätt (rätta mig i fall jag har fel)
Tror att bakaxeln kommer i från en nissan bil

   TS
Avatar Fallback

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

ulfgustav  
#466783 Är det så att hydrulmotorn som man ser på ena bilden driver hydrostat och att hydrostaten i sin tur är kopplad mot bakaxeln???

Avatar Fallback

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

Blondin 750  
#466799 Jag tycker att det ser ut som en vanlig hydraulmotor direktkopplad mot medbringaren i bakaxeln, med matning från ett "vanligt" ventilpaket via en stång till körpedalen. (i stället för en vanlig manöverspak) Jag tror inte att komponenterna inbjuder till precisionskörning tyvärr. Jag har en gammal Bobcat från -80 och den är inte heller något under av precision när det gäller framdrivningen, den är lite "nervös", men den har nog en mer exakt flödesreglering än ventilblocket på minitraktorn. Kan det vara läge för någon typ av dämpare/accumulator som tar bort tryckstötar? Dämpning på manöverstången? Hur som helst så tycker jag att hemmabygget är hur frän som helst och jag hoppas att det går att få till en bra lösning på problemet. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#467082 Tack för ditt svar ja det går nervöst som du säger , får se i fall jag får hjälp till nästa år blir säkert bra sen när den är fixad

   TS
Avatar Fallback

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

ulfgustav  
#467092 Hej Har du sett mina frågor och funderingar? Jag har sett din tidigare beskrivning och utifrån den så verlar du ha en hydrostat kopplad till den hydraulmotor som jag kan identifiera är den där efter kopplad till en bakaxel? Och hur är den kopplad?

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#467148 jag vet inte exakt hur det är kopplat , men jag tror att det är som Blondin 750 skriver direktkopplad med tanke på hur oroligt den beter sig

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).