Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga flak till timmerkärra?

69 inlägg 66309 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45586
Mickev skrev:
Vesslan skrev:Snygg lösning Mickev!

Min brorsa byggde så på sin kärra men det tog ungefär dubbelt så lång tid!
För min del så kommer kärran mest att användas till trp av röjsåg, stolpar o dyl. Det blir
således ingen svår terrängkörning med flaket.

Prioriterade stor plan yta o lättbyggt framför terrängegenskaper!

Vesslan


Tackar!

Ja vi har ju olika kriterier. Min går iprincip bara med jord och grus i brant terrängen så därför ville jag ha låg tyngdpunkt (har ändå redan hunnit med att tippa den då det blev för brant #-o ). Ja jag förstod nästan att du var ute efter lastutrymmet mer för att frakta grejer, då är en plan lastyta att föredra. Så ditt flak verkar bra för ditt användningsområdet. Den blir ganska lik Thules flakvagn, den har också boggi med en hög men plan lastyta.

Det var en finurlig lösning du hade till motorsågarna, så enkelt men ändå kanoners.

Jag förstår kruxet med stödhjulet. En idé hade ju varit att göra en vinkel så att man fäster den högre upp på ramen, men ser då att handtaget verkar stypa i flaket. Annars hade man kunnat göra så för att slippa plocka av hjulet varje gång man ska ut och köra i terräng.

Jag tror jag höll på i kring 6h med att bygga flaket. Det underlättar oerhört mycket då man har en riktig bänksåg så man kan ställa in alla vinklar man vill ha. Virket var gratis då det var felsågat från en såg i närheten. Flaket lyfter man enkelt av om man är 2pers. Det sitter "lister" runt timmermankarna på flaket som håller flaket från att glida iväg. Sedan bygger man enkelt ihop timmervagnen igen som man vill ha den. Svänger med en bild på flexibiliteten i den.

Bild


Yepp! visst är kriterierna olika!
Jag har en 10T gruskärra med tipp o drivning som jag kan hänga efter traktorn o köra i oländig terräng med grus!!
Därav har jag inget behov av att frakta grus med min atv kärra.

Vad gäller stödhjulet så kommer det nog att vara av mer än på för min del!

Kärran kommer nog att hänga på 4hjulingen den mesta tiden då nästan all körning blir med den!
Därför kommer jag bara att böka med hjulet när jag ska göra annat med 4-hjulingen. Har hittills inte haft något hjul alls men den är så jädra tung att baxa runt på gården då man säkert får lyfta 60-70kg för att hålla den uppe (om boggin är långt bak).
Använder vinschen då jag ska koppla på den på hojen (fram tills nu då hjulet kommit på förstås).

Smidigt med din kärra som är lätt att plocka ned. Det gör det ju helt klart lättare att bygga flak o dyl till den!!

Vad gäller motorsågshållarna så är de lite grovt tillyxade av bräder. Tänker göra likadana i formplyfa vilket gör dem mer slimmade! Frågan är bara hur man ska göra ett fäste som är smidigt demonterbart till 4-hjulingen!
Funderar även på en röjsågshållare men nu när jag har kärran så blir det onekligen smidigare att bara lägga på den på flaket!

Må gott!

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#45628
Vesslan skrev:Yepp! visst är kriterierna olika!
Jag har en 10T gruskärra med tipp o drivning som jag kan hänga efter traktorn o köra i oländig terräng med grus!!
Därav har jag inget behov av att frakta grus med min atv kärra.

Vad gäller stödhjulet så kommer det nog att vara av mer än på för min del!

Kärran kommer nog att hänga på 4hjulingen den mesta tiden då nästan all körning blir med den!
Därför kommer jag bara att böka med hjulet när jag ska göra annat med 4-hjulingen. Har hittills inte haft något hjul alls men den är så jädra tung att baxa runt på gården då man säkert får lyfta 60-70kg för att hålla den uppe (om boggin är långt bak).
Använder vinschen då jag ska koppla på den på hojen (fram tills nu då hjulet kommit på förstås).

Smidigt med din kärra som är lätt att plocka ned. Det gör det ju helt klart lättare att bygga flak o dyl till den!!

Vad gäller motorsågshållarna så är de lite grovt tillyxade av bräder. Tänker göra likadana i formplyfa vilket gör dem mer slimmade! Frågan är bara hur man ska göra ett fäste som är smidigt demonterbart till 4-hjulingen!
Funderar även på en röjsågshållare men nu när jag har kärran så blir det onekligen smidigare att bara lägga på den på flaket!

Må gott!

Vesslan


Ajust, ja då får du ju framförallt mer material med för varje vända med denna fordonet. Eftersom jag använder kärran i cykelparken så handlar det om en del branta partier och att man vill lämna så lite spår som möjligt efter sig för att inte förstöra miljökänslan. Vi har bara vissa ställen vi kör på och behöver vi ha ut material på andra ställen blir det skottkärra eller hink som gäller.
Denhär bilden tycker jag visar ganska bra för hur terrängen ser ut där man kör. En kille får sitta fram på hojen för att den inte ska tippa över (det är en annan grusvagn på bilden, har haft den lite som förebild då jag gjorde flaket)
Bild


Ja jag förstår att vagnen blir väldans tung framtill då boggin är så långt bak. Visst var det så att du i huvudsak bara använde hjulet då du skulle flytta vagnen i maskinhallen? Det hade kanske varit lättare att bara ha en lös typ av pall på hjul som du ställer under dragstången? Men det kräver ju såklart att golvet är ganska lättrullat, annars tror jag vagnen kan glida av pallen. Jag kan tänka mig att winchen underlättar då man ska koppla på om man har uppemot 60-70kg kultryck, det är tungt att lyfta och samtidigt försöka passa in på draget.

Ja jag är väldans nöjd med vagnen då den är delad ram (så man kan få 3 olika ramlängder på den) och sedan är allt utom själva draget fastsatt med "klämprincipen". Har man 2 skiftnycklar med sig flyttar man lätt mankar, boggivagga och framstam till hur man vill ha dom. Väldigt smidigt. Enda dåliga är väl däcken som redan har torrsprickor efter mindre än ett år, men det verkar vara nå "kinadäck" så man ska väl inte begära mer av dom :p

Med motorsågsfäste på hojen, det var väl en honda du hade, om jag inte minns fel har dom "dubbelrör" bakåt på bakre lastgallret. Då skulle man bara kunna klämma fast fästet mellan dom så att svärdet går ner på baksidan om gallret. Om du sätter fästet på höger eller vänster sida baktill så kommer den nog inte ivägen heller, då är det kanske inte nödvändigt att ha den lätt avtagbart? Sedan är det bara att ha en stropp fäst i hållaren för att dra fast sågen på samma sätt som du hade på framstammen på vagnen. En idé bara, kanske kan funka?

Ja hållare för röjsåg har jag klurat på tidigare åt en annan som ville ha ett smidigt fäste på sin polaris. Han har samma flak som jag har och i hörnena är dom försedda med hål för "lock and ride", dvs snabbfästen:
http://www.purepolaris.com/Detail.aspx? ... PGACatalog)

Sedan skulle man bara sätta klyka på dom med en stropp över för att hålla röjsågen.

Jag vet inte om du brukar dra fast grejerna då du hivar upp det på flaket men om du vill dra fast dom så kanske det är en idé att bara göra 2 klykor med gummistropp över för att fästa röjsågen. Enkelt och snabbt, för det är jobbigt att hålla på med spännband ;)

Ha de fint!

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45695
Mickev skrev:
Vesslan skrev:Yepp! visst är kriterierna olika!
Jag har en 10T gruskärra med tipp o drivning som jag kan hänga efter traktorn o köra i oländig terräng med grus!!
Därav har jag inget behov av att frakta grus med min atv kärra.

Vad gäller stödhjulet så kommer det nog att vara av mer än på för min del!

Kärran kommer nog att hänga på 4hjulingen den mesta tiden då nästan all körning blir med den!
Därför kommer jag bara att böka med hjulet när jag ska göra annat med 4-hjulingen. Har hittills inte haft något hjul alls men den är så jädra tung att baxa runt på gården då man säkert får lyfta 60-70kg för att hålla den uppe (om boggin är långt bak).
Använder vinschen då jag ska koppla på den på hojen (fram tills nu då hjulet kommit på förstås).

Smidigt med din kärra som är lätt att plocka ned. Det gör det ju helt klart lättare att bygga flak o dyl till den!!

Vad gäller motorsågshållarna så är de lite grovt tillyxade av bräder. Tänker göra likadana i formplyfa vilket gör dem mer slimmade! Frågan är bara hur man ska göra ett fäste som är smidigt demonterbart till 4-hjulingen!
Funderar även på en röjsågshållare men nu när jag har kärran så blir det onekligen smidigare att bara lägga på den på flaket!

Må gott!

Vesslan


Ajust, ja då får du ju framförallt mer material med för varje vända med denna fordonet. Eftersom jag använder kärran i cykelparken så handlar det om en del branta partier och att man vill lämna så lite spår som möjligt efter sig för att inte förstöra miljökänslan. Vi har bara vissa ställen vi kör på och behöver vi ha ut material på andra ställen blir det skottkärra eller hink som gäller.
Denhär bilden tycker jag visar ganska bra för hur terrängen ser ut där man kör. En kille får sitta fram på hojen för att den inte ska tippa över (det är en annan grusvagn på bilden, har haft den lite som förebild då jag gjorde flaket)
Bild


Ja jag förstår att vagnen blir väldans tung framtill då boggin är så långt bak. Visst var det så att du i huvudsak bara använde hjulet då du skulle flytta vagnen i maskinhallen? Det hade kanske varit lättare att bara ha en lös typ av pall på hjul som du ställer under dragstången? Men det kräver ju såklart att golvet är ganska lättrullat, annars tror jag vagnen kan glida av pallen. Jag kan tänka mig att winchen underlättar då man ska koppla på om man har uppemot 60-70kg kultryck, det är tungt att lyfta och samtidigt försöka passa in på draget.

Ja jag är väldans nöjd med vagnen då den är delad ram (så man kan få 3 olika ramlängder på den) och sedan är allt utom själva draget fastsatt med "klämprincipen". Har man 2 skiftnycklar med sig flyttar man lätt mankar, boggivagga och framstam till hur man vill ha dom. Väldigt smidigt. Enda dåliga är väl däcken som redan har torrsprickor efter mindre än ett år, men det verkar vara nå "kinadäck" så man ska väl inte begära mer av dom :p

Med motorsågsfäste på hojen, det var väl en honda du hade, om jag inte minns fel har dom "dubbelrör" bakåt på bakre lastgallret. Då skulle man bara kunna klämma fast fästet mellan dom så att svärdet går ner på baksidan om gallret. Om du sätter fästet på höger eller vänster sida baktill så kommer den nog inte ivägen heller, då är det kanske inte nödvändigt att ha den lätt avtagbart? Sedan är det bara att ha en stropp fäst i hållaren för att dra fast sågen på samma sätt som du hade på framstammen på vagnen. En idé bara, kanske kan funka?

Ja hållare för röjsåg har jag klurat på tidigare åt en annan som ville ha ett smidigt fäste på sin polaris. Han har samma flak som jag har och i hörnena är dom försedda med hål för "lock and ride", dvs snabbfästen:
http://www.purepolaris.com/Detail.aspx? ... PGACatalog)

Sedan skulle man bara sätta klyka på dom med en stropp över för att hålla röjsågen.

Jag vet inte om du brukar dra fast grejerna då du hivar upp det på flaket men om du vill dra fast dom så kanske det är en idé att bara göra 2 klykor med gummistropp över för att fästa röjsågen. Enkelt och snabbt, för det är jobbigt att hålla på med spännband ;)

Ha de fint!


Tjena Micke!

Har också möjligheten att skjuta boggin med klämskruvar! MEN när man kör tungt med timmer stockar o det är dålig terräng
så glider den gärna. Detta har jag löst genom att göra hål i ramröret på några ställen o låser boggin med en bult!

Vad gäller mitt stödhjul så är det svårt med en vagn då det är ojämna ytor jag rullar den på.

Smart system med "lock and ride", synd att honda inte har något liknande!

Må gott!

Vesslan
Ps: Du är väl inte Öviksmicke som brukar skriva på happymtb.org??

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#45736
Vesslan skrev:Tjena Micke!

Har också möjligheten att skjuta boggin med klämskruvar! MEN när man kör tungt med timmer stockar o det är dålig terräng
så glider den gärna. Detta har jag löst genom att göra hål i ramröret på några ställen o låser boggin med en bult!

Vad gäller mitt stödhjul så är det svårt med en vagn då det är ojämna ytor jag rullar den på.

Smart system med "lock and ride", synd att honda inte har något liknande!

Må gott!

Vesslan
Ps: Du är väl inte Öviksmicke som brukar skriva på happymtb.org??


Jaha, så den vill glida då. Ja de kan ju vara smått irriterande då kan jag förstå :-?
Har inte råkat ut för det nångång men de är klart, jag har inte kört så tunga lass på vagnen igentligen. Har aldrig haft möjligheten riktigt.

Ja de är klart, är det ojämna ytor funkar inte pallmodellen.

Lock and ride är ett smart system, har dock inte provat det själv men polaren har en packlåda till sin som sitter å 2 sådana snabbfästen. Smidigt då man ska plocka av lådan. jag Funderar på att göra ett lock till mitt flak som fästs med dessa snabbfästen, då kan man ha en packlåda ovanpå... eller varför inte en cykelhållare? :-bd och sedan rymma en jeepdunk under. Lämpligt på safariutflykter.

Jovars, visst stämmer de att öviksmicke är jag de. Du menar inte att du är en happyit också?

Ha de

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45753
Mickev skrev:
Vesslan skrev:Tjena Micke!

Har också möjligheten att skjuta boggin med klämskruvar! MEN när man kör tungt med timmer stockar o det är dålig terräng
så glider den gärna. Detta har jag löst genom att göra hål i ramröret på några ställen o låser boggin med en bult!

Vad gäller mitt stödhjul så är det svårt med en vagn då det är ojämna ytor jag rullar den på.

Smart system med "lock and ride", synd att honda inte har något liknande!

Må gott!

Vesslan
Ps: Du är väl inte Öviksmicke som brukar skriva på happymtb.org??


Jaha, så den vill glida då. Ja de kan ju vara smått irriterande då kan jag förstå :-?
Har inte råkat ut för det nångång men de är klart, jag har inte kört så tunga lass på vagnen igentligen. Har aldrig haft möjligheten riktigt.

Ja de är klart, är det ojämna ytor funkar inte pallmodellen.

Lock and ride är ett smart system, har dock inte provat det själv men polaren har en packlåda till sin som sitter å 2 sådana snabbfästen. Smidigt då man ska plocka av lådan. jag Funderar på att göra ett lock till mitt flak som fästs med dessa snabbfästen, då kan man ha en packlåda ovanpå... eller varför inte en cykelhållare? :-bd och sedan rymma en jeepdunk under. Lämpligt på safariutflykter.

Jovars, visst stämmer de att öviksmicke är jag de. Du menar inte att du är en happyit också?

Ha de


Jojomen visst är jag happyit!

Dock så är jag inte så aktiv på forumet! Cyklar "bara" räser o ingen mtb!
Åker på en röd Cannondale (för att matcha den honda 450 som jag åker på i skogen)
Har sett ditt namn där då du skriver ganska ofta!

Sverige är litet!!!!!

Må gott!
V

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#45755
Vesslan skrev:Jojomen visst är jag happyit!

Dock så är jag inte så aktiv på forumet! Cyklar "bara" räser o ingen mtb!
Åker på en röd Cannondale (för att matcha den honda 450 som jag åker på i skogen)
Har sett ditt namn där då du skriver ganska ofta!

Sverige är litet!!!!!

Må gott!
V


Jaha, fler som är fast i happyträsket ;)
Jasså, du åker sådant landsvägsåk, kanske bäst du inte provar mtb... det kan resultera i dyra kostnader ;) och då ska vi väl inte enns snacka om DH-cykling :oops:
Jag men självklart ska man väl ha nått så matchar... är det därför jag har röd polaris och orange/vit/blå cykel? #-o Får kanske skicka ramen till lackeraren i vinter. Ja sverige är ganska litet. Faktum är att jag faktiskt stött på happyiter på andra forum också jag hängt/hänger på. Alltid roligt då man kan dela flera intressen.

Ha de fint!

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

amcore  
#45893 najs tråd :grin: skulle själv bygga ett insatsflak men det blev en vagn istället :roll:

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45896
amcore skrev:najs tråd :grin: skulle själv bygga ett insatsflak men det blev en vagn istället :roll:


Har man sagt A får man säga B!

VISA BILDER amcore!!!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Torparn79  
#45928
Vesslan skrev: Satte även dit ett stödhjul som INTE är för att lyfta på o av kärran! Det gör jag med vinschen. Det är till för att kunna rangera kärran i maskinhallen när det är trångt. Har inte kört så mycket med kärran sen hjulet sattes dit men tror nog att det ALLTID måste tas bort då man kör med kärran (ffa i skogen) så att det inte tar i vid ojämn terräng o går sönder.


det här kan ju kanske vara något för dig, slipper du ju stödhjulet samt att du kan ha nytta av den till annat...
styra runt husvagnar eller dyligt...

395:- på Jula var ju inte så farligt...

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

amcore  
#46017
Vesslan skrev:
amcore skrev:najs tråd :grin: skulle själv bygga ett insatsflak men det blev en vagn istället :roll:


Har man sagt A får man säga B!

VISA BILDER amcore!!!

Vesslan

nåväl får väll lägga upp en bild då :smile:

Bild

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

nexon  
#46555 har byggt flak till min timmer vagn som jag har skrivit om tidigare i denna tråd. har tagit några bilder på den idag. Men anledningen att jag skriver nu är att jag läste lite om happy mtb och downhill. Jag e downhill körare, glad innehavare av en kona stab de lux med shiver framdämp. Det är inte så dyrt att köra dh.. :???: ..

skall se om jag kan slänga upp ngn bild på flaket och bågen.. väntar på nytt styre så man blev 700 kr fattigare.. Swebikers är annars ett trevligt forum med.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#46659 ancore: Dedär såg ut som ett riktigt stadigt bygge. Ser riktigt bra ut. Vars har du köpt däckena/hjulena? Pris? Är på jakt efter billiga men bra däck till min kärra.

nexon: ser ut som ett enkelt och funktionellt bygge. Smart med "husvagnslådan" där fram.
Kul med fler happyiter här. Ska försöka att inte spåra ur denhär tråden en gång till också. Åker också en stab men en supreme "special". Vi kanske skulle starta en cykeltråd här på forumet, förslagsvis under "före och efter jobbet" så kan vi surras vid där utan att mangla andra trådar... som denna tex :wink:

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Qkeeper  
#58914
DSC07701.JPG
Enkelt byggt på några timmar.. Har även gjort så jag kan tippa flaket med hjälp av kranen måste dock göra lite modifikationer av framlämmen så jag får bättre tippvinkel.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#58933
Qkeeper skrev:
DSC07701.JPG
Enkelt byggt på några timmar.. Har även gjort så jag kan tippa flaket med hjälp av kranen måste dock göra lite modifikationer av framlämmen så jag får bättre tippvinkel.


Smidigt att du gjorde så du kunde tippa med hjälp av kranen.

Igår provade jag att lyfta av insatsflaket jag gjorde för första gången, den var trots allt virke riktigt lätt, dock behöver man vara 2st då den är så otymplig att försöka lyfta själv. På några minuter hade man sedan flyttat boggivaggan och stolparna och den var redo att frakta virke igen. När de väl var dags att fara hem igen var det bara att flytta boggin och stolparna igen och ställa på flaket igen, hur smidigt som hällst att ha "2 vagnar" med sig då man använder 2 typerna under samma dag. Jag har faktiskt inget som håller fast flaket mot stolparna utan det är bara vikten samt "styrbräder" för stolparna och tro de eller ej men den har aldrig velat hoppa ur hitills... och då har den gått i riktigt tuff terräng, inte enns då jag "sidotippade" vagnen i höstas lossnade flaket. Så jag är riktigt nöjd hitills.

Hoppas ni andra också fortfarande är nöjda med era byggen.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Qkeeper  
#61258 Flaket helt färdigt och pålagt på vagnen!Funkade till o med å tippa grus=) Så jag är riktigt nöjd=) Här kommer sista bilderna=)
DSC07718.JPG

DSC07722.JPG

DSC07724.JPG

DSC07728.JPG

DSC07731.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).