Skogsvagn (Huggarvagnar)

Komplettera Vinsch med vagn

10 inlägg 4109 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komplettera Vinsch med vagn

Chrester  
#466271 Hej!
Jag behöver lite stöttning i en uttustningsfråga från er som har huggarvagn osv.

Jag har en MF 375 4wd med frontlastare.
Till detta lyckades jag fynda en Starkran med radiostyrning som stått still några år. Kranen fungerar prima efter lite pill!
Det jag behöver komplettera min utrustning med är en vagn av någon typ. Tänkte först köpa en enkel vagn med boggie och fällbara stakar. Men att köpa vagn med en riktig kran känns lockande.
Budgeten är något begränsad ca 50 000kr.

Jag har en skog på ca 70ha som köptes för ett år sedan som är ganska eftersatt.
Kommer behöva köra hem dels ved för hushållsbehov med även mycket gallering.

Kan man få ett vettig kärra med hydrauliskkran med min budget. Blir det orationellt att först åka ut med traktor och starkran och vinscha in till väg för att sedan byta till vagn och kran för att lasta? Kommer man sakna vinsch på huggarvagnen?

Hur hade ni gjort?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Komplettera Vinsch med vagn

Ferguson system  
#466273
Chrester skrev:Hej!
Jag behöver lite stöttning i en uttustningsfråga från er som har huggarvagn osv.
Blir det orationellt att först åka ut med traktor och starkran och vinscha in till väg för att sedan byta till vagn och kran för att lasta? Kommer man sakna vinsch på huggarvagnen?

Hur hade ni gjort?


Det er sånn vi gjør det. Vi tar en dag med hugging og vinsjing, for så å dra det fram til stikkveg. Neste dag fortsetter med utkjøring.
Om man har litt kupert/bratt og terreng med mye stein, så er det en fin måte å gjøre det på.

Vil tro at det er mulig å få ei grei brukt vogn med tømmerkran innenfor budsjettet ditt.

Avatar Fallback

Re: Komplettera Vinsch med vagn

Ldsaren  
#466275 Jag har 55 skog ..Har en gammal Fiat 680 4wd . Jag köpte en Multi 80 vagn med parallell kran .ramstyrning. och radiostyrd vinch .Har funkat jättebra .Hugger lastar o kör hem samtidigt. så är det klart
Och det blir lite omväxlande
Ramstyrning är bättre än man kan tro

Användarvisningsbild

Re: Komplettera Vinsch med vagn

Traktordave  
#466280 Skulle nog försöka hitta en vagn med ramstyrning vinsch och stödben. Borde gå hitta en mindre 7 tons Farma eller liknande begagnad för dessa pengar och så vinscha och hugga samtidigt.
Men skulle nog om man måste göra avsteg på vinschen på vagnen och försöka få ramstyrning och stödben och i så fall vinscha med starkranen.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera Vinsch med vagn

Vardon  
#466363 Jag körde i många år med att vinscha med vajerkran och sen lasta med griplastaren. Det funkar men det tar en del tid. Jag ångrar dock inte att jag köpte till vinsch till vagnen.

Jag hade dock satsat på en vagn med hydraulkran, för jag tycker det går fortare och är lindrigare för mig. Observera att jag skriver för mig...

Sen som de flesta andra skriver, stödben och vagnsstyrning går nog före vinschen. Finns en del begagnat på blocket för runt din idé, sen är det svårt att sia om skick men gå på de kända märkena , patu, mowi etc så är det nog svetsbart ialla fall.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera Vinsch med vagn

Delsbo  
#466377 Jag vinschar ut till "väg" (något körbart) och hämtar senare med skogsvagn som har kran men vinch...
Grejen är att det är terrängen på din mark som avgör vilka redskap du behöver.... Jag för min del skulle aldrig komma ut dit träden ligger med huggarvagn pga först och främst grovsten... Man får tänka både två och tre ggr innan man kommer fram dit man ska med bara traktor och vajerspel... Får många gånger dra ut mina 50m på vinchen och dessutom hänga på ytterligare vajer för att få ut/fram träden, allt beroende på terräng.. du har i alla fall radio på vinchen (inte jag) så det är tur att frugan också gillar att vara i skogen vilket gör att vi kan dela på springandet med vajer... Jag köpte huggarvagn med kran för inte så länge sedan för att underlätta lastningen/avlastning vid väg (gjorde tidigare lastningen med vajerspel med hydralsväng på bomen, i mängder av år) vilket för mig betyder att huggarvagnen inte kommer med till skogen mer än kanske vid 5% av gångerna man är där...

Avatar Fallback

Re: Komplettera Vinsch med vagn

mikael_s  
#466390 En kranmonterad vinsch är ju inte så våldsamt dyr att lägga till om nu inte kärran du hittar skulle ha en. Och behövs då inte Star-kranen mer får du väl några kronor för den om du säljer den.

Sen är väl säkert Star-kranen starkare att dra, om det nu behövs.

Avatar Fallback

Re: Komplettera Vinsch med vagn

saekb  
#466431 Jag skulle nog välja att sköta vinschningen själv med egen utrustning fram till stickväg. Har man inte så mycket skog är det nog mer ekonomiskt att anlita en granne med griplastarkran till körningen.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera Vinsch med vagn

Chrester  
#466471 Tack för svar!
Det är säkert mer ekonomiskt att anlita en granne men jag gör det gärna själv dels för det är roligt att jobba i skogen och dels för att det är roligt med mycket maskiner!

Finns det nått speciellt man ska tänka på när det gäller skogskärror mer än de vanliga. Läckage, sprucket gods/lagningar med svets, glapp? Finns det nått som ofta går sönder först?

   TS
Avatar Fallback

Re: Komplettera Vinsch med vagn

Ldsaren  
#466489 Jo det är kul och håls själv .om än det kan trilskas rätt bra. men men ta det lugnt då när det bråkar .ta med kaffe elle nått och sitt ned bara
En ny vagn med allt så har du den länge och tänk många år framåt .skogen växer ju hela tiden 70 hektar är ju en del
Köp inget Kina skit bara

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).