Skogsmiljö och Trädlära

Granen orsak till bruna sjöar

36 inlägg 17845 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Peteflamingstar  
#465975
Niking skrev:Mer idisslare ger ju mer metanutsläpp och således mer växthusgaser. Som vanligt är det svårt att kombinera naturvård med klimatåtgärder...
/Niklas


Får då?

Användarvisningsbild

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465977
Peteflamingstar skrev:
Niking skrev:Mer idisslare ger ju mer metanutsläpp och således mer växthusgaser. Som vanligt är det svårt att kombinera naturvård med klimatåtgärder...
/Niklas


Får då?

Även får ger metanutsläpp.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Emma Kritzberg  
#465992 Dagvatten bör inte släppas ut orenat. Det gör det oftast inte heller, men det finns absolut en kvarstående problematik på sina håll. Däremot är detta något annat än det att vattnet blir brunare. Det senare beror på löst organiskt material som läcker från omlandet.

Vad gäller torvbrytning så är det svårt för mig att uttala mig om vilken roll det har i enskilda vatten och torvbrytning kan gå till på ganska olika sätt och få olika konsekvenser. Att fiskarnas gälar skulle sättas igen av torvpartiklar verkar osannolikt. Partiklar tenderar att sjunka.

Jag är ingen expert på skogsförvaltning, men visst är det så att gran är ett av de trädslag som är minst känsligt för viltskador. Det kan vara ett av flera skäl som motiverar att man planterar just gran. Ofta är det väl så att folk med olika roller och intressen har olika kunskap och perspektiv, men jag tror mer på samtal där man delar och utbyter kunskap och perspektiv än att misstänkliggöra och peka finger.

Ja, det finns tecken på att Gudrun bidrog till en höjning av vattenfärg ett fåtal år efter, men det verkar inte vara någon stor faktor om man ser till den övergripande trenden som är dokumenterad för flera decennier.

Om vi har boskap ända in till ytvatten riskerar vi istället ett omfattande näringsläckage och övergödningsproblematik.

/Emma

Användarvisningsbild

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Lars.Skogsguide  
#465998 Mer löv helt klart vatten förbättrande. Gärna betesdjur ner i strandkanten, det är ju naturen själv.
Sätt snarare luppen på den växande arealen hårdgjorda ytor i våra sammhällen. Mängder av vatten som nu rinner på asfalt och betong rätt ner i vattendrag utan att filtreras. Mängder med föroreningar tungmetaller å skräp från våra samhällen

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466001 Hade gärna sett mer löv runt dammar/sjöar i våra trakter, men så fort lövträden börjar få lite diameter så hittar en bäver dit och gör rent hus.
Så vill man undvika gran nära vattendragen där så får man antingen aktivt bekämpa granen, eller helt enkelt skjuta bävern så fort den dyker upp.

Användarvisningsbild

Re: Granen orsak till bruna sjöar

anersimyra  
#466005
halvproffs skrev:Intressant ämne. Här i Gästrikland och Hedesunda där jag bor är vi hårt drabbade av torvbrytningen som enligt mig förstör vattenkvaliten och därmed livskvaliten för fisk.
Nu verkar det som Naturvårdsverket vill minska eller helt förbjuda torvbrytning vilket jag anser vara bra.

Både i Dalälven och i Rångsta Storsjön har vassen minskat radikalt. I sjön har den nästan helt försvunnit. Har du några vetskap om varför det är så? Även fisken i sjön har minskat i stort antal sen torvbrytningen inleddes. Nu har det inte brytet på kanske 6-7år och beståndet har ökat tycker jag.

Talade med en forskare om vattenkvalite en gång och hon sa att vid torvbrytning kommer det ut partiklar som grumlar vattnet och sätter sig i gälarna på fisken så dom kvävs. Kommentar?

Vind, nederbörd mm gör ju att partikelhalterna fluktuerar kraftigt i vattenmassan under året, och det är ju fiskarna anpassade för. Men får man plötsliga höga partikelhalter p.g.a torvbrytning kan detta mycket väl orsaka syrebrist i sjön varefter fisken dör.

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

jannee  
#466047 Jag är så gammal att jag var med om när ungdjuren gick på "skogen" Min nuvarande fastighet var då HELT inhägnad, Inga djur på några åkrar utan i stället fanns betesmarkerna där nu skog växer. Korna men mest ungdjuren höll ofta till intill en dåvarande badplats, de både åt och drack i vattenbrynet (sket naturligtvis också i vattnet). Vi barn men även ungdomar/äldre badade också där. Visserligen vart vattnet lite grumligt men bottnen var ren från smuts/humus = fin sandbotten.
I dag finns det inga djur som dricker vatten, "badplatsen" har delvis växt igen med vass, på bottnen ligger det minst ett humuslager på 1 till 2 dm.
M.a.o. tror jag att djurhållningen på den gamla goda tiden var positiv för vattnets sammansättning.
Ungdjurens och kornas avföring gjorde att kräftfisket runt badplatsen var ovanligt bra. :grin:

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Hema  
#466099
Emma Kritzberg skrev:Dagvatten bör inte släppas ut orenat. Det gör det oftast inte heller, men det finns absolut en kvarstående problematik på sina håll. Däremot är detta något annat än det att vattnet blir brunare. Det senare beror på löst organiskt material som läcker från omlandet.

Vad gäller torvbrytning så är det svårt för mig att uttala mig om vilken roll det har i enskilda vatten och torvbrytning kan gå till på ganska olika sätt och få olika konsekvenser. Att fiskarnas gälar skulle sättas igen av torvpartiklar verkar osannolikt. Partiklar tenderar att sjunka.

Jag är ingen expert på skogsförvaltning, men visst är det så att gran är ett av de trädslag som är minst känsligt för viltskador. Det kan vara ett av flera skäl som motiverar att man planterar just gran. Ofta är det väl så att folk med olika roller och intressen har olika kunskap och perspektiv, men jag tror mer på samtal där man delar och utbyter kunskap och perspektiv än att misstänkliggöra och peka finger.

Ja, det finns tecken på att Gudrun bidrog till en höjning av vattenfärg ett fåtal år efter, men det verkar inte vara någon stor faktor om man ser till den övergripande trenden som är dokumenterad för flera decennier.

Om vi har boskap ända in till ytvatten riskerar vi istället ett omfattande näringsläckage och övergödningsproblematik.

/Emma

Dagens torvbrytning kanske inte är så, bra men det borde gå med enklare medel endast låta vatten från dammar, där ytvattnet endast rinner vidare likt en 2/3-kammarbrunn. Då borde risken minska radikalt.

Sedan angående djurhållning vid sjökant, beror väl helt och hållet på hur många djur man har på en bestämt yta? Sist jag kollade sket ju fisken i vattnet med. :) Fast om man kollar bottnen under en fiskeodling så är ju den helt död av bland annat all avföring.

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466104 Läser här att kor får skulden för både metanutsläpp och övergödning. Kor kan omöjligen släppa ut mer än de stoppar i sig vare sig det gäller metan eller gödsel. Metanet kommer från nedbrytningen av maten och skulle skett i alla fall även om gräset inte gått genom kon. Samma sak med gödseln, på kort sikt kan det vara bättre att låta strandängar vara men efter något år börjar överbliven vegetation brytas ner och näringen läcker lika fullt. Om växande djur betar strandängar så för man på sikt bort näringsämnen och övergödningen minskar.

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Hema  
#466116
busholle skrev:Läser här att kor får skulden för både metanutsläpp och övergödning. Kor kan omöjligen släppa ut mer än de stoppar i sig vare sig det gäller metan eller gödsel. Metanet kommer från nedbrytningen av maten och skulle skett i alla fall även om gräset inte gått genom kon. Samma sak med gödseln, på kort sikt kan det vara bättre att låta strandängar vara men efter något år börjar överbliven vegetation brytas ner och näringen läcker lika fullt. Om växande djur betar strandängar så för man på sikt bort näringsämnen och övergödningen minskar.

Jag har hört samma resonemang angående nebrytningen, men att skillnaden att i kon bryts gräset ned utan lufttillgång och att detta skulle göra stor skillnad. (om det stämmer vet jag ej) Sedan är det ju inte naturligt med mjölkkor som producerar mjölk till 2,5-3 kalvar (Hört av en bonde). Det kanske också spelar lite roll.

Sedan ett tillägg, man kan ju ha boskapen vid vattenkanten en begränsad tid. Kanske att man med drönare i framtiden kan öppna upp hagarna, så att vi kan odla mat på åkrarna. Klart att låta vissa åkrar gå i träda är väl aldrig fel heller.

Såg på dokumentären "Sista skörden" och där tar de upp problemet med att vi bland annat mestadels har ettåriga grödor vilket kräver minst årliga plogningar vilket i förlängningen sabbar jorden. Som sedan blir beroende av konstgödsel för att funka. Och med konstgödsel och bekämpningsmedlen trivs inte längre daggmaskarna osv.

Dokumentären:
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466122 Syrefri nedbrytning förekommer också i det som kan kallas naturlig nedbrytning, om man nu kan påstå att en ko med vom är onaturlig.
Att korna mjölkar så det räcker till många kalvar har vi genetiken och aveln att tacka för. Det är även ett av skälen till att 99% av befolkningen slipper vara lantbrukare.
Sista skörden kommenterar jag bara ytligt eftersom många av dess slutsatser går på tvärs med både vetenskapliga slutsatser och hur de i filmen intervjuade bedriver jordbruk. Det som påstås om intensiv jordbearbetning är sant resten är högst tveksam propaganda.

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Bosse1  
#466143 Kollektivjordbruk! Det är det som är lösningen på den bruna sörjan I-)

Användarvisningsbild

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466146 Om nedbrytningen sker utan syrgas, så blir slutprodukten bl.a. metan, etanol m.m.

Om nedbrytningen däremot sker med god tillgång på syrgas, så blir slutprodukten koldioxid.

Detta gäller oavsett om nedbrytningen sker i kon eller i jorden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466193
Bosse1 skrev:Kollektivjordbruk! Det är det som är lösningen på den bruna sörjan I-)

Visst kolchoserna gick ju bra och var kända för sin produktivitet och konkurrenskraft, eller?

Avatar Fallback

Re: Granen orsak till bruna sjöar

Hema  
#466196
busholle skrev:
Bosse1 skrev:Kollektivjordbruk! Det är det som är lösningen på den bruna sörjan I-)

Visst kolchoserna gick ju bra och var kända för sin produktivitet och konkurrenskraft, eller?

Framtidens teknik öppnar upp för brukande av mindre jordlotter och då större mångfald. Sedan är det väl inte fel om man kan använda sig av fleråriga grödor, borde innebära mindre jobb = billigare förhoppningsvis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).