Föryngring

Elstängsel någon som prövat?

22 inlägg 13225 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elstängsel någon som prövat?

boksson  
#465674 Vi har en viltåker med fodermärgkål som hägnas in med elstängsel under sommar-höst med gott resultat för älg men vi har inte försökt att hålla rådjuren ute. Så min tank är att fungerar det för viltåker borde det fungera för skogsplanteringar.

Enligt delaval (sökt på internet) ska trådarna sitta på 30, 70, 110 och 150 cm för rådjur och
90,150 och 170cm för älg. Kombinerar man dem så blir det 5 trådar mellan 30 till 170 cm. Skulle det fungera? Hur funkar det med elstängsel på vintern med snö och is?
Lite semestertankar från boksson



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

jannee  
#465677 Elstängsel fungerar ypperligt vintertid, väldigt viktigt är att du märker ut det, något som gör att viltet intresserar sig för det utmärkta = får en ordentlig kyss vilket gör att de drar sig därifrån.
Har ett elstängsel runt tomten för att förhindra grisarna och på frugans inrådan har jag numera även satt en tråd på ca 1,3 meters höjd väl utmärkt med vita plastremsor. Har sedan dess ej haft några besök av rådjur i trädgården, varken vinter eller vår/sommartid.
Ett tillräckligt starkt aggregat dödar gräs och sly = inte så noga med att hålla rent :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

boksson  
#465702 Hittade lite info på skogskunskap.se/skota-lovskog/foryngra/skydd-mot-vilt
"Numera finns dock effektivare elaggregat som visar sig stoppa grövre klövvilt."
Då är frågan hur mycket kräm som behövs i aggregatet för att stoppa grövre klövvilt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465705 Vilt är väldigt känsliga för elström. Jag har elstängsel runt tomten och vildsvinen syns inte till 8)
Hundar känner av att det är ström i tråden och går ej nära.
För älg måste nog tråden sitta på 1,5m höjd, rådjur 0,75m.
Bäst effekt är om man kan ansluta till elnät, batteri blir ökad tillsyn.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465709 Behöver nog upp högt, har fått häststängslet nedbrutet ett par gånger med stolpar o tråd när äppelträden lockar på insidan.
Om de nu var kon eller kalven som inte klarade av både eltråden och stenmuren i samma skutt :lol:

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Värmlänning  
#465737 Låter krångligt med tillsyn mm. Känns som det blir enklare och billigast i längden med ett traditionellt viltstängsel.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

boksson  
#465796 Värmlänningen, jo ska man hålla på med batteridrivna stängselaggregat då håller jag helt med dig. Det jag tänkte på är där du har tillgång till fast ström som stuga etc och där stängselaggregatet har sms funktion som lämnar medelande vid problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

jannee  
#465886 Nyttjar man ett elstängsel kan man dra en tunn vajer/ståltråd långt utan någon funktionsförlust, rätt aggregat klarar upp till 4 mil stängsel.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Hema  
#465888 Hur stora ytor är ok att stängsla ute viltet ifrån?

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

boksson  
#465949 Täkte att jag skulle jämföra lite olika plantskydd

För traditionella viltstängsel, dvs ej el så har jag utgått från 100kr löpmetern för arbete och material. Dvs att små hängn kostar mer per planta.
En enkel kalkyl för 1 ha och
2500 plantor/ha blir
1 ha = 40000kr = 16kr / planta
4 ha = 80000kr = 8kr / planta
8 ha = 113300kr = 5.66kr / planta
Inte inkluderat arbetskostnad för uppföljning och ev reparation och röjning utmed stängselt. Nedmontering kostar ca 25kr per löpmeter.

Med nedmontering
1 ha 50000kr = 20kr / planta
4 ha 100000kr = 10kr / planta
8 ha 141600kr = 7.08kr / planta
Kalkyl för viltrepellent under x antal år. Här kan ni säkert bidra med info om material och arbetskostnad.

Elstängsel. Har inte hittat någon kalkyl men materialkostnaden blir lägre än för traditionellt stängsel. Är osäker på arbetskostnad och underhåll?

Kalkylerna för olika plantskydd beror mycket på hur mycket eget arbete du själv kan bidra med samt dina möjligheter och intresse för kontinuerligt underhåll. Dessvärre har jag inte sett någon sådan kalkyl där man jämför de olika plantskydden men det hade onekligen varit av stort intresse
Senast redigerad av boksson sön 30 jul 2017, 08:34, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465962 Jag brukar räkna 30 öre per planta och år för trico. Då ingår inte eget arbete. Prestationen ligger på 6-10000 plantor per dag.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

boksson  
#465964 Busholle, jag utgår från att vi behandlar en gång per år och att vi har en arbetskostnad motsvarande en röjare på 300kr/h/exkl. Framkörning 300kr inkl lite annat. Du hinner mellan 750-1250 plantor/h. Antar lättare i början och svårare i slutet dvs snitt 1000 plantor/h. Kan man utgå från behandling i 10 år?
(Behandlig+arbetskostnad+framkörning)×10år
1 ha = 18000kr = 7.2kr / planta
4 ha = 63000kr = 6.3kr / planta
8 ha = 123000 = 6.3kr / planta
På 8 ha räknade jag på två framkörningar
Några fel i kalkylen?
Skulle det behövas två behandlingar per år dubblas kostnaderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elstängsel någon som prövat?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465972 Läste en artikel i land om trähägn.
http://www.landskogsbruk.se/skog/trahag ... tesskador/

En anledning var just att slippa nedmonteringen och bara låta ruttna ner.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

boksson  
#465973 Ligger bakom betalmur. Kan du göra en snabb sammanfattning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elstängsel någon som prövat?

ananders  
#465974
boksson skrev:Busholle, jag utgår från att vi behandlar en gång per år och att vi har en arbetskostnad motsvarande en röjare på 300kr/h/exkl. Framkörning 300kr inkl lite annat. Du hinner mellan 750-1250 plantor/h. Antar lättare i början och svårare i slutet dvs snitt 1000 plantor/h. Kan man utgå från behandling i 10 år?
(Behandlig+arbetskostnad+framkörning)×10år
1 ha = 18000kr = 7.2kr / planta
4 ha = 63000kr = 6.3kr / planta
8 ha = 123000 = 6.3kr / planta
På 8 ha räknade jag på två framkörningar
Några fel i kalkylen?
Skulle det behövas två behandlingar per år dubblas kostnaderna.


Gran behandlar jag en gång per år på hösten de två första åren.
Men du räknar kanske på tall eller löv?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).