Skogsnyheter

Södras nya stategi utarmar landsbygden

110 inlägg 29343 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429949 Ahh, åter till huvudfrågan:-)

Kan det inte vara så att uppköpen av sågarna gjordes på felaktiga grunder? Det var en felaktig satsning av södra helt enkelt. Ser ut som man sparka gamla vd när ekonomin inte gick ihop. Är detta en slump? Någon som vet om detta har något samband?

Jag tror södras analys är att marknaden för finvirke är för lite samtidigt som man ser att den inte kommer att öka. Då väljer man att avveckla.

De nya produkterna som kommer att ersätta finvirket är optimerat fulvirke(t.ex. limträ) i kombination med fiber.
Även om jag hoppas på långsiktigt tänkande så kommer nog utvecklingen vara slit och släng där billiga material vinner mark. Kvalitetstimret får svårt att konkurera med billiga fibermaterial som har liknande egenskaper.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Torbjörn Johnsen  
#430054 Idag publicerades ett debattinlägg från "Sune Håkansson, nationalekonom Ronneby" i ATL. Han tar bl a upp frågan om Södrasågverkens lönsamhet inför en Framtidsdag som Södra tydligen planerar för. Det finns även många andra intressanta frågor som tas upp och som det ska bli intressant att följa diskussionen kring.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Fredrik Reuter  
#436234 Nu investerar Södra, om än litet, i sin såg i Orrefors. 30 Mkr i en ny panna och torkanläggning som på sikt ska kunna öka produktionen från 75.000 till 105.000 kbm sågad trävara. Tydligen har de haft dålig tork innan och delar av produkterna har fått sålts otorkat vilket dragit ner lönsamheten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6622782

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

bgsentr  
#436390 Sågverk är förmodligen en lågmarginalbransch, där det gäller att man är på tårna hela tiden och skruvar för att bli så kostnadseffektiv som möjligt.
Samtidigt ska man ha säljare som ser möjligheter och marknader där man kan plocka ut volymer utan att vara billigast.
Framförallt måste man vara långsiktig och ha en tydlig ledare
Helt klart saknas stora delar av detta inom södra, sågverk har visat sig vara alldeles för svårt för dem.
Tyvärr har man ju valt att göra gigantiska investeringar i sågverk vid kusterna, och har inte så mycket val än att fortsätta där.
om avsikten är att såga medlemmarnas virke kommer detta snart visa sig vara ett feltänkt när transporterna börjar kosta med kilometerskatt och ökade bränslekostnaderna.
Det som ska dit ( flisen) är ju endast en bråkdel av timmerlasset, om vi säger att 90 % av virket ska till en hamn så är det ändå bara en tredjedel av timmerlasset i kilo.
Ramkvilla ligger optimalt, men förlorade sina förutsättningar redan när Mönsteråssågen byggdes och tog timret i Ramkvillas naturliga fångstområde, istället har timmer från väst körts till Ramkvilla.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

träis  
#436520 Fördelningen i utbyte på ett sågverk som Medel i Sverige är ungefär.
Sågat virke ca 47 procent. Sågverksflis 34 procent. Spån 10 procent. Tork och övermål ca 9 procent. Det är såklart lättare att få med mer volym sågat och torkat virke på en lastbil medan timmer och flis är mer skrymmande. .

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Lerbäckarna  
#442110 Det verkar som sågen i Mönsterås har ett ordentligt sug efter råvara nu.

Det höggs hemma men trots att vi har närmre till Torsås och inspektorn ville ha det dit gick det mesta norrut.

Det har gått flera lass hemifrån idag och riktigt många transporter som går förbi mot Mönsterås. Det är knappt att det hinns skotas ut innan bilen kommer.

Man kan ju alltid hoppas att det är positivt men men... :???:

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#442142 Kan du Lerbäckarna tänka dig att berätta vad du får för timret. Inte vad prislistan säger utan vad du inklusive efterlikvid :grin:

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442223
jannee skrev:Kan du Lerbäckarna tänka dig att berätta vad du får för timret. Inte vad prislistan säger utan vad du inklusive efterlikvid :grin:

Det är väl lite svårt att veta vad det blir för efterlekvid då det bara gått två månader detta året. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Lerbäckarna  
#442759 jannee, då man själv inte äger så är man inte så insatt på det ekonomiska, går mest omkring och njuter av skogen :lol:

Är det någon annan som har märkt av att sågverken har ett sug på virke?

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#465553 Hej, jag har nu läst igenom hela tråden och tänkte bara erbjuda att svara på frågor inifrån Ramkvilla sågverk, då det var jag som skrev den ursprungliga debattartikeln (jag sitter inne med en hel del information).

Kan väl också passa på att säga att jag inte bara är Ramkvillabo och f.d. anställd på sågverket, utan också uppväxt på en skogsgård och utbildad inom skog så jag har viss kunskap även utifrån det perspektivet.

Mvh
Senast redigerad av RickardMelkersson tor 27 jul 2017, 02:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#465554
ocke skrev:Jag är egentligen för dåligt insatt i Södra men känns som den mesta kritiken som riktats mot nedläggningen i Ramkvilla är ett desperst rop på hjälp från lokalbefolkningen. Man försöker dra i alla tåtar för att behålla jobben. I de motargument som framförs finns det säkert en sanning men är de relevanta?
Att det finns lokala Södramedlemar som är missnöjda torde inte vara otroligt. Att hitta någon som skulle tänka sig ta över såg är inte heller svårt så länge man inte avslöjar prislappen.

Utifrån det lilla jag kan om Södra så känns beslutet om nedläggning korrekt. Men skulle vara kul med lite inlägg och funderingar om hur framtidens strategier för sågverken ser ut.


Fast vad är felet med att kämpa för att arbetstillfällen stannar kvar i Ramkvilla (låter som att du tycker att vi som bor här bara ska rycka på axlarna när 66 arbetstillfällen försvinner)? Och vad förlorar Södra på att sälja sågverket?

Mvh
Senast redigerad av RickardMelkersson tor 27 jul 2017, 02:03, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#465555
jannee skrev:Den strategi som Södra bedriver är självklart den som är bäst för Södras ekonomi.
Bara att drömma om man tror att Södra säljer sågen till vrakpris och på köpet får en konkurrent om råvaran, så dumma är inte ekonomerna på Södra.
Om nu sågen vore till salu lär priset vara så högt att det blir ointressant/oekonomiskt att överta rörelsen.
Lägger de ned Torsås Ramsåg för att kunna fylla Långasjö, Orrefors och Mönsterås förstår man att Södra har lite svårt att få in tillräckligt med timmer.


Du sitter dock inte inne med all information, märker jag. Om jag har fel så får du gärna svara på dessa frågor:

1) Är moraliskt oanständigt beteende inom ett företag alltid ursäktbart sålänge som det är ekonomiskt rationellt?
2) På vilket sätt gynnas Södras ekonomi av att inte sälja Ramkvilla sågverk och att därmed ge 66 personer sparken?
3) Tror du att skogsägare i Ramkvilla med omnejd fortfarande säljer råvara till Södra (och om inte vad har Södra vunnit för konkurrensfördelar med sitt agerande)?

Mvh

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465656
RickardMelkersson skrev:
ocke skrev:Jag är egentligen för dåligt insatt i Södra men känns som den mesta kritiken som riktats mot nedläggningen i Ramkvilla är ett desperst rop på hjälp från lokalbefolkningen. Man försöker dra i alla tåtar för att behålla jobben. I de motargument som framförs finns det säkert en sanning men är de relevanta?
Att det finns lokala Södramedlemar som är missnöjda torde inte vara otroligt. Att hitta någon som skulle tänka sig ta över såg är inte heller svårt så länge man inte avslöjar prislappen.

Utifrån det lilla jag kan om Södra så känns beslutet om nedläggning korrekt. Men skulle vara kul med lite inlägg och funderingar om hur framtidens strategier för sågverken ser ut.


Fast vad är felet med att kämpa för att arbetstillfällen stannar kvar i Ramkvilla (låter som att du tycker att vi som bor här bara ska rycka på axlarna när 66 arbetstillfällen försvinner)? Och vad förlorar Södra på att sälja sågverket?

Mvh


Inget fel att kämpa men södras beslut kan inte grunda sig på vad Ramkvillas lokalbefolkning tycker.
Sågen är/var nog till salu. Det handlar bara om pris. De materiella och immateriella värdena bedömdes kanske vara för höga för att hitta en bra köpare vilket gjorde att man inte valde att gå ut på marknaden.


Ps.
Det finns alla möjligheter i världen för lokalbefolkning att skrapa fram eget kapital och starta ett eget sågverk om man anser att det finns god affärsmöjligheter. Varför ska man förlita sig på Södra om man nu anser att sågen är så värdefull?

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465699 Södra satsar på Långasjö. Allt är inte nedläggningar.
http://www.landskogsbruk.se/teknik/sodr ... nya-sagar/

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#465728 Södras ekonomer sitter inte stilla.
Ramkvillas förutsättningar för en lönsam framtid ansågs vara obefintliga.
Ramkvilla sågverk blödde finns inget som motbevisar detta.
Självklart är det synd om de anställda och även orten som helhet men ekonomiskt ohållbart.
Södra satsar på Långasjö men även Orrefors, framtiden får utvisa om de gör rätt eller fel.
Den strukturomvandling som nu sker får vi acceptera bäst vi vill eller inte.
Spelar väl egentligen ingen roll var fabriken/rörelsen/företaget ligger, är det olönsamt bör eller ska det läggas ned.
Till sist är det ändå vi skogsägare som bestämmer. Vi kan tillsammans exempelvis köpa upp olönsamma sågar, därefter sälja virket billigt till detta sågverk. :mrgreen:
För övrigt är det inte Södra som utarmar landsbygden - det är vi själva som är grundorsaken. Vi kräver orimligt betalt för våra fastigheter, säljer oftast endast till dem som betalar bäst för virket o.s.v.
Vi köper upp grannfastigheter, låter därefter byggnaderna sjangsera och raseras.
Knappt ingen som vill bo på landsbygden - vems är felet :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).