Motorsåg och handhållet

Får inte kedjan vass

40 inlägg 13261 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465035 Prøv å fila utan mal, bllr som regel bedre då

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#465039 Ny fil ur packet. Ska prova å dra lite utan mall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

kalhuggo  
#465041 Man ska inte göra det för vetenskapligt, men saknar du förmågan att med blotta ögat se om tanden är vass eller inte så är det svårt att ge goda råd, har aldrig använt filmall, ögat och fingertoppen är bästa hjälpmedlen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

MartinH  
#465045 Har du filat kedjorna en del med fil? Då kan tänderna få olika längd på samma sida vilket kan påverka slutresultatet.

Detta går lättast att rätta till med slipmaskin.

Går väl också att mäta tänderna och justera med fil, även om det kan vara svårt att få till det riktigt riktigt bra.

Sedan ibland kan vänster sida av kedjan bli mer slipad än höger vid manuell slipning. Det gör att tänderna får olika längd på vänster och höger sida. Fila då lite extra på högra sidan för att justera det.

Har du stensågat med motorsågen?
Då kan kedjan behöva justeras med slipmaskin för att få alla tänder lika igen.

Mvh!
MartinH

Användarvisningsbild

Bahcos mall för H25 kedja - ej H30

traktorz  
#465063 Bahcos filmall har bättre styrning av filen, än med Husqvarnas. Dock är den av plast, så noggrannhet vid applicering på varje skärtand anbefalles. Kräver inte samma precision i fildragen hos användaren som med HVAs rullmall.

Ref:
http://www.bahco.com/sv-se/p/chain-saw- ... -45-d1-b6/

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Elfving  
#465072 Är svärdet fräscht? Ett slutkört svärd kan få den vassaste kedja att verka miserabel...

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Jocke91  
#465085 Här har du lite läsning om att fila kedjor.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=18219

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Robertberg  
#465093 Jag är inget proffs, men bifogar några bilder på hur det kan se ut. Alltid lättare man något att diskutera utifrån.

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465094 Inte alls säkert att det skär bättre med mer höknäbb..
Helt säkert håller den sämre än en med mindre förutsatt båda har lika skärpa.

Skärpa och form är inte samma sak. Det ska vara supervasst oavsett form och vinklar.

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465095 Kalk, krita etc i fil ser vart skär mindre spånutrymme och funktionen blir inte lika bra efter vad jag erfarit.
Ren, vass fil är förutsättning....

Har olika filar för olika kedjor. Vill ha en jämn fin yta som ger en skarp egg.

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

jannee  
#465104 Jag får kedjan vass, riktigt vass en gång av hundra men kompenserar detta med att fila ned ryttarna i stället - jag vet att det är förkastligt men när man ändå är en klant så :oops:

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465105 Når da gjelde å bryna ein kniv er det ein forutsetning at ein bruka lik vinkel heila tida, det er ikkje heilt lett å få til. Muligens det samma som gjelde når ein skal fila motorsagkjeder. Eg prøve iverfall å ta like tak heile tida, lika høgt i tanna, lik filningsvinkel samt nokenlunde lik kraft. For meg som er langt ifrå proff så prøve eg å få til denne forma her omtrent frå sida (

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

anersimyra  
#465131 Jag har noterat att många som inte " får till det " inte vinnlägger sig om att få en tillräckligt bra egg mot topplattan, alternativt använder filmallar som får filen att gå alltför högt i tanden.

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465136
anersimyra skrev:Jag har noterat att många som inte " får till det " inte vinnlägger sig om att få en tillräckligt bra egg mot topplattan, alternativt använder filmallar som får filen att gå alltför högt i tanden.

Man har väl den filmall som finns för kedjan eller?
Menar du annars att det är bättre lära sig fila på frihand?

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

anersimyra  
#465145 Jag har egentligen väldigt liten erfarenhet av filmallar, men de jag kommit i kontakt med tillät inte filen att gå tillräckligt långt ner i tanden. Men jag gissar att även mallarna förfinats genom åren. Mall, eller inte mall går väl inte säga rent generellt egentligen. Själv skulle jag aldrig få ett bättre resultat med mall.. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).