Skogsarbete

Någon som har jobb åt oss?

19 inlägg 6827 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som har jobb åt oss?

Kungsbergsanna  
#46480 http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50459

Jag och min kompis.
Skriv å tyck till.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som har jobb åt oss?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46485 Har inte så mycket att säg, men hade jag varit arbetsgivare hade jag inte varit rädd att anställa tjejer, finns dom som är bra mycket bättre än många gamla stötar som sitter i sina maskiner.
Det svåra är väl att veta vem som är duktig, och det gäller väl både killar och tjejer, vem är tillräckligt bra för att jag ska anställa honom / henne.

Har dom då inte jobbat något innan har man ju ingen bra referens.
Kan tänka mig att man inte vill anställa någon som är sjuk mer än man jobbar, kör sönder maskinen var och varannan dag.

Användarvisningsbild

Re: Någon som har jobb åt oss?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46487 Finns ju provanställning? :)

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

Kungsbergsanna  
#46490 har haft 10veckors praktik, och körning i skolan. men även om man visar upp de så vill dom inte anställa. synd tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46491 Vad skall man säga egentligen om sånt här. När personer som vill jobba inte får nåt jobb.
För att branschen inte har råd eller inte vill lära upp nya förmågor.

Fortsätt o sök tills slut måste det vara nån som "nappar" på er. Under tiden kan man ju alltid jobba på nån verkstad eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46493 Visst,arbetsförmedlingen finns ju men som entreprenör så är det nog sista stället man letar på,istället är det djungeltelegrafen som gäller.Åtminstone här i Finland finns en hel del tjejer i maskinhytterna och det med utmärkta resultat,både från markägarhåll o virkesköpare.
Håller tummarna för att ni ska hitta det jobb ni vill ha,men kom ihåg,det är så enkelt att säga nej i telefon,åk runt o träffa olika entreprenörer/skogsbolag och berätta mer om er själva,det ger mycket bättre intryck än ett mejl lr telefonsamtal.
Är personligen dötrött på det eviga svamlet om att jobbet är för tungt för kvinnor,visst på 60-talet kanske,men idag när nånting j-vlas så står man ändå där och får ta hjälp av en servicemontör.
I dagsläget är förstås alla lite fundersamma över framtiden,personligen tror jag på en lugn vår o sommar men när det brakar loss igen så är det jättebråttom och då behövs nog mycket folk,därför bör en framåtseende entreprenör anställa nytt folk nu så dom är "inkörda"när dom stora volymerna ska fram 2010,ryssen inför sina nya förhöjda tullar i jan.2010 och då drabbas Kina som idag importerar 30 milj m3 från Ryssland

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

Kungsbergsanna  
#46498 Ja man kan ju bara hoppas på att något dyker upp.. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46506 Varje gång jag hör "det saknas ingenjörer/lärare/maskinförare" från någon arbetsgivarorganisation, så tänker jag: "jaha, de vill ha ner lönen".

Ju fler som lockas till yrket, desto lägre kan lönen hållas. Så man kanske inte skall ta allt för allvarligt på utannonserad arbetskraftsbrist.

Som det är nu, med minskade virkespriser och finansieringssvårigheter(?) så är man nog extra rädd att anställa. Ni får hoppas på en liten vinterstorm. :-)
Senast redigerad av Mangan sön 04 jan 2009, 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46508 Sen är det ju som alltid det här med kontakter inom branschen.
När ni väl sitter där o kör o arbetgivaren ser att det kommer ut virke.
Så brukar det oftast bli åt andra hållet att man inte riktigt vet man skall jobba åt. :-?

Så helt plötsligt är det flera som vill ha en :-c

Användarvisningsbild

Re: Någon som har jobb åt oss?

Knegarn  
#46509 Vi har en 21-årig tjej som jobbar åt oss, må hon aldrig börja med annat! hon kör både skotare och skördare, skiftar med mig oftast.
Hon har ingen utbildning innom skogs och maskinbruk (utbildad innom beklädnadsbrachen) förutom att hon är uppväxt på en bondgård med jord o skog, en av 5 döttrar så hon fick väl va sonen där :D
jag fråga henne för 2 år sen om hon ville prova på och det ville hon och ca. 3 mån. senare körde hon som en någolunda "van" chaufför.
Skulle gärna ha en tjej till i laget men vi bor ju lite långt borta :smile:
Sen vet man ju inte hur det blir med jobb framöver så därför är säkert många lite försiktiga med att nyaställa nu tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

Kungsbergsanna  
#46524 roligt att ni har en tjej med :grin: Ja det var ju lite långt bort!
Men jag ska nog lyckas bryta mig in hos någon å visa att jag kan.. hehe :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

DunderBabe  
#46566 De kommer att gå fint... :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Någon som har jobb åt oss?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46589 Mitt råd till tjejer likaväl som till killar är att visa framfötterna, var bäst på att plantera, bäst på att bära plantor
kom alltid ngt före utsatt tid, jobba tappert, var glad hela tiden, kom till jobbet varenda dag, gå sist hem
och gnäll _aldrig_.
När ni har några månader väl utfört arbete i ryggen, prova då att söka till maskinfirmor och ge referenser
från plantering, röjning, ogräsrensning mm mm.
Be om att få åka med på egen bekostnad, rycka in på kort varsel mm.
Nog lossnar det nångång.

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

AndreasOls  
#46987 Hej Anna,

Hur går det med jobbsökandet? Stora söker en ny förare i Bollnäs, men det har du kanske sett. Hur mycket körtid har du i skotare reps skördare? Tyvärr är ju körtiden på utbildningar alldeles för liten. Fick du inget erbjudande från den du gjorde din praktik hos?

Tjo

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

Kungsbergsanna  
#47090 Tjenna.

Nä inget jobb hos han som jag hade praktik hos.
Ja jag har kört bara skotare på praktiken (10 veckor)
Men i skolan körde jag både skotare & skördare. Vi körde 4 dagar i veckan 8-10 timmar i ett år.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).