Servicebyggnader

Erfarenhet angående container som förråd?

19 inlägg 28017 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenhet angående container som förråd?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464254 Funderar på att införskaffa 2 st containers att använda som förråd till plantering och röjsågsutrustning kanske även 2-taktsbensin samt bygga en liten carport mellan dem där man kan ha däckförrådet.

Hur fungerar det med fukt, värme, solljus? Ser att man både kan köpa oisolerade och isolerade varianter.

Någon som har någon container hemma och kan dela med sig av erfarenheter?
Blir ju billigare än att bygga något stöldsäkertförråd.

tänkte mig något i denna stilen:
https://www.blocket.se/vasterbotten/Nya ... m?ca=2&w=1



   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

JensSkoog  
#464258 Om du ska ha sågar och redskap där skulle jag rekommendera isolerad container, helst med mekanisk utluftning.
På mitt tidigare jobb hade vi två oisolerade ett par år genom en byggprosess. Blev mycket mögel och maskinfel.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

bgl  
#464259 Är det nånting som tjuvar är intresserade av och kunniga att forcera så är det containrar!
Kondens är det största problemet. Nån form av värme/ avfuktning behövs. oberoende av isoleringsgrad.
Hoppas att det finns en läsare som placerat en enkel solfångare för luft på en långsida mot solig södersida och kan visa hur bra det gått

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

SkogsBasse  
#464260
bgl skrev:Är det nånting som tjuvar är intresserade av och kunniga att forcera så är det containrar!
Kondens är det största problemet. Nån form av värme/ avfuktning behövs. oberoende av isoleringsgrad.


Kan tyvärr bekräfta forceringen, jag trodde containern skulle vara säkrast men de såga genom låset precis under bygeln.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

mooos73  
#464299 Vi har 2 st på jobbet, oisolerade. Visst blir det kondens men inte så mkt att det möglar. Å andra sidan står dom öppna dagligen. Kartonger far mest illa av att förvaras där men har aldrig haft problem med verktyg eller elprylar. Ganska enkel att ta upp flera ventiler för bättre luftgenomströmning.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464302 Ok, får fundera på det hela, är ju betydligt dyrare att köpa isolerade containrar... kanske man skaffar en av varje... men om man behöver avfuktare och annat i dem känns det extremt besvärligt. De kommer inte öppnas dagligen mer 1 gång per månad eller så....

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

mooos73  
#464320 Ev blir våra till salu i höst.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464332 Köp oisolerad och isolera själv, de jag sett är så dåligt isolerade så man förvånas, ej prisvärda.
Gaveldörrarna är inte roliga om man ska gå i dom flera ggr/dag så en vanlig dörr mitt på
kan vara en vettig investering.
Lägg takstolar på, då får du extra förvaringsutrymme ovanpå containrarna och plats för högre fordon mellan.
Det är inte gratis med container, kanske lika att ta offert på träbyggnad?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

Hema  
#464339 Om du väljer att tänka lite större..


:)

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

roa  
#471154 Hej har byggt om en container isolerade den utvändigt mycket mer jobb och pengar än jag räknat med ,snart klar .Om du bygger ett tak över en oisolerade container slipper du kondens.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

roa  
#471155 Fler bilder om intresse finns kan jag berätta om byggnads detaljer att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471168 Visade den här bilden i en annan tråd också men lägger den här också som inspiration
20170830_105734.jpg

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

Camaro1969  
#471170
Uvskogen skrev:Visade den här bilden i en annan tråd också men lägger den här också som inspiration
20170830_105734.jpg

hur har man löst det med takstolarna mellan containrarna?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471171
Camaro1969 skrev:
Uvskogen skrev:Visade den här bilden i en annan tråd också men lägger den här också som inspiration
20170830_105734.jpg

hur har man löst det med takstolarna mellan containrarna?

Jag kan åka förbi och fota lite. Det är alldeles nyss färdigbyggt.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet angående container som förråd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471193
20170906_103625.jpg
20170906_103621.jpg
20170906_103616.jpg
20170906_103608.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).