Skogsnyheter

Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

33 inlägg 10197 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

ananders  
#463827 Land Lantbruk behandlar ämnet i en artikel idag.

http://www.landlantbruk.se/lantbruk/ned ... markagare/

Har du blivit drabbad och hur agerade du då?

På min mark har det "bara" dumpats trägårdsavfall än så länge.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463828 En och annan ölburk träffar jag på nära vägen. Dessutom en
hel del gammalt skräp, 20-60 år?, som en "gåva" från gamla ägare/brukare. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Vardon  
#463829 Har turen att ha markerna bortanför större vägar. Samt en granne som märker och kontrollerar allt :-)

Däremot är det en fråga där jag tycker skogsstyrelsen borde agera. Just därför de propagerar för öppenhet, och öppenheten ökar ju risken för nedskräpning. Här anser jag att skogsstyrelsen borde gå i bräschen och motverka detta, se till att diverse läger försvinner och faktiskt försvarar öppenheten....

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

isteskog  
#463830 Hittade en gång en dumpad verktygslåda med lite äldre verktyg i, den tog jag hand om ...... :lol:

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

husqvarna_med_sthil  
#463833 Jo vid några tillfällen. En gång en rejäl hög dumpad med gamla madrasser, en spis odyl, en annan gång en påse med ölburkar, tomma chipspåsar osv men den gången låg där också en mobiltelefon i gräset intill så vi fick reda på han som slängt påsen. Det var en yngling boende inne i samhället med sin mamma och pappa, han fick tillbaka sin telfon efter att han avlägsnat sitt skräp. Han bad om ursäkt och tyckte det hela var ganska jobbigt som jag tolkade det. Fanns inget utrymme att vara arg, det räckte med hans mamma och inte minst far... tror inte just han gör om fadäsen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

kalhuggo  
#463844 Tidigare var det större militärövningar som svinade ner ganska så illa, det verkar ha försvunnit, dels sitter väl alla i fordon och passerar snabbt + att det skärpts upp gissar jag.
Numer är det mest större gäng med bärplockare som kan lämna ett och annat efter sig, men inte så farligt.

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463849 Lite trädgårdsavfall, gammalt virke, trädgårdsmöbler och någon skrotbit här och där.

Folk orkar inte åka oseriöst återvinningsstationen. Har även en känsla av att det är oseriösa RUT-företag som dumpar i skogen då det kostar att lämna på återvinningen.

Känns lönlöst att anmäla så har inte gjort något åt det då det inte är några mängder med skräp ännu.

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

mooos73  
#463864 Än så länge är det "bara" skogsbolag som skräpat ner i min skog. Kvarlämnade oljedunkar efter avverkning och snitslar nertrampade i skotarspår efter plantering.
När jag konfronterade virkesköparen om snitslarna skyllde han på älgjägarna men det var svårt för honom att hålla fast vid det då alla snitslar var märkt med detta bolags namn.

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Skogsvaktaren  
#463871 JO!
Jag blir drabbad av nedskräpning, intrång mm.
folk som tror att allemansrätten ger alla rätt att köra på enskilda vägar , parkera. långtidsförvara snöskotrar, båtar, släpvagnar mm hittade till och med ett snöskotergarage med en snöskoter i. Många sommarstugägare försöker privatisera utanför sina tomter med trekammarbrunnar med infiltration, bastuanlägningar, grillringar, trädgårdsmöbler, flaggstänger planteringar, häckar, altandäck, staket. Har te x 2st som försöker utökat sina tomter med 2700kvm ner mot havet med staket, utfyllda strandkanter, sten murar , båthus, bryggor, anlägger gräsmattor, muddrar utan tillstånd. siktröjningar, olaga huggning och virkesstöld......Finns till och med de som hyr ut min fastighet/mark som parkering utan mitt tillstånd!!
Och så vidare.

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Vardon  
#463875 Skogsvaktarn: har du provat legat på deras bryggor nån gång :-)

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463876 Allemansrätten ger dig tillåtelese att bada från annans brygga, så det borde inte vara något problem. :)

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Värmlänning  
#463878
mooos73 skrev:Än så länge är det "bara" skogsbolag som skräpat ner i min skog. Kvarlämnade oljedunkar efter avverkning och snitslar nertrampade i skotarspår efter plantering.
När jag konfronterade virkesköparen om snitslarna skyllde han på älgjägarna men det var svårt för honom att hålla fast vid det då alla snitslar var märkt med detta bolags namn.

Snitslarna är gjorda i nedbrytbart material. Det är därför de bleknar och lossnar så fort. Så det kan du knappast klassa som nedskräpning.
Skriver ett inlägg om "mina" nedskräpningar vid ett annat tillfälle. Har inte lust att bli förbannad idag :smile:

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

mooos73  
#463919 Spelar ingen roll om dom bryts ner, man lämnar inget skräp i skogen. Detta var hopsamlade snitslar nerslängt i ett skotarspår. Plantkartonger förmultnar också men ingen skulle tycka det var ok att lämna dem för det.

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

jannee  
#463932 Jag har ALLTID lämnar kvar emballaget där jag utgått från. Dessa frigolitlådor som Trekanten höll med för 30 år sedan är idag lika "fina".
Visst är det en liten skamfläck å andra sidan kommer minen fram från den tiden man nyttjade detta emballage.
M.a.o. inte bara ont med "lite" skräp i skogen.
Dagens pappkartonger är som helt borta efter ca 5 år så varför inte :?:
Däremot är all galvad taggtråd en riktig skuffelse och denna skit finns lite varstans.

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

JensSkoog  
#463995 Vi har ett gapskjul som många gör rast i, men dom allra flesta är duktiga på att ta med sig sina sopor.
Men, sista året har ett gäng "öststatare" tagit sig dit och haft träff nu och då. De lämnar tomma ölburkar, brännvinsbuteljer och mycket annat och kastar om på bänkar som finns där. Har haft kontakt med dom, men det hjälper inte. 😡

Annars plockar jag skräp när jag ser det i skogen. Jag ogillar starkt att det ska ligga sopor mellan träden. I går körde jag ett halvt slepvangslass på sopen med det jag har dragit i hop genom våren och sommaren. Tänker att om jag lämnar det, så finns det många som tar exempel och lämnar kvar lite av varje slaget. Finns många som vandrar i skogen här eftersom det ligger nära stan.

Men det som ochså verkligen stör mig att det finns ett par skogägare, rågrannar, som körer hela lass med trädgårdsavfall och slänger bredvid skotarleden på sin mark. Det blir borta, ja, men ofta kommer det med planter och annat som vi absolut inte vil ha i skogen och som sprider sig ^#(^ :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).