Socialt (mer om oss)

Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

47 inlägg 17518 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Fredrik Reuter  
#45781 Hej alla!
Jag har suttit och filurat på en tråd om vad som varit det konstigaste som hänt oss ute i skogarna.
Det måste finnas många intressanta historier?!
Om ni frågar mig kan det vara konstigt, udda, jäkligt, roligt och kanske till och med lite hemskt... :wink:

Vi testar och ser om det funkar, posta på!
Och som vanligt, har jag missat att det finns en liknande tråd, meddela så tar jag bort denna...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Rickard Eklund  
#45801 Ja kanske inte det konstigaste men däremot det mest pinsamma som hänt mig är för många år sen när jag kuskade runt vår fina ö och körde markberedning. Ja som sagt så satt jag och hoppade runt i hytten rätt nöjd med dagsverket när magen började mullra och gjorde sig påmind om att klockan börja närma sig lunch. Sagt och gjort så åt jag min lunch och avslutade med en kopp kaffe, men hujeda mig vilket kaffe! Det hann bara landa i magen så började andra ändan göra sig påmind, och rätt så j.vla akut blev det också. :surp: Jag ut som ett skott med pappersrullen i handen och försökte leta bra plats men akut som det va hann jag inte direkt välja grop utan rev ner brallorna och gjorde mina behag. Sen när jag va på väg till maskin igen efter avslutad doftmarkering så tittade jag in i skogskanten vilket jag aldrig sku ha gjort. För där stod två äldre damer och antagligen plockade svamp i lugn och ro när en ung nödig glop skenar ut ur en skogsmaskin lika fort som en avlöning lämnar kontot efter en bättre helg. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45804 hehe Fortsätter lite på Rickard Eklunds påbörjade tema.
Nödig...
Har i alla fall själv klarat mig från å bli sedd då nöden gjort sig påmind tror jag i alla fall.

Den stora fördelen med å köra breddat als eller som den hemmabygda breddningen vi hade på 860:n.
Med 4,6m total bredd på skotaren så vart det en ca 70-80 cm utstick på var sida som var perfekt å ha som tak då nöden gjorde sig påmind å det regnade ute.

Hänt vid ett tilfälle då jag ätit å 15min efter så har magen vännt sig om på en sekund. Du jäv... i min låda vilken panik man fick med å få av sig midjebältet, få upp med dörren och slänga sig ut ur hytten för å ja ni vet kasta upp...

En dag trodde jag att maskin höll på å gå sönder ett par ggr men efter 3:e flygplanet så viste man vad det var som dånade. (var inte så långt från en flyplats)

Stod på en väg en gång med skördaren och fällde en normal stor gran. Granen lande över lite virke och träffade även en massa bit som låg en bit lite uppe i luften med ena änden. Biten fick ett sådant rapp av granen så den flög upp i luften säkert 10m och gjorde några piruetter och landade sen på andra sidan av bygatan.

Annars så kommer jag inte på något just nu i övrigt men de kommer nog.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

halvproffs  
#45883 Detta hände för ca 20 år sedan:Var ute och jagade med min norrbottenspets som skällde på en tjädertupp i en tall. Ålade framåt mot trädet, var ca 30-40m ifrån när ett smäll utan dess like hördes. Ett stridplan flög förbi på låg höjd.Blev så rädd först att man blev alldeles stel, sen kom ilskan. Många tankar for genom huvudet hur man skulle angripa dom ansvariga. Hund var borta ett bra tag efter det inträffade.

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

4hjul  
#45888 De underligast som hänt mig är. Var ute med min morfar i hans skog som nu är min.
Jag var väl runt 8-9 år då ja råka slarva bort en timmersax för morfar då.
Minns han skällde å förmana mig att inte slarva bort saker i skogen.
Vi letede den som tusan då å ja har kollat efter deni alla år ja gått i den delen av skogen.
Nu i november var ja i d området för att fälla lite ved å min son var med oxå.
Döm om min förvåning när ja skulle börja fälla en björk så hitta ja den timmersaxen
som då varit borta i nästan 40 år fastsatt i den.

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46060 det konstigaste jag sett, hände för ca: 3-4 år sedan ..och det var just en timmersax som växt fast och in i en gran.. och den finns nog kvar ännu , men numera i en "högstubbe" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

totte  
#46077 En kompis som var skogshuggare skulle ta ner en gammal ihålig ek. En sån där där det är stora hål in i stammen efter grenar som fallit. Han sågade och sågade, och så började gnistorna spruta. När dom väl fick ner trädet visade det sig att han sågat i en gammal skridsko som nån uppenbarligen lämpat in i nåt av hålen.

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46170 nu j-vlar ! tror ni säkert att "spindeln " har druckit , men detta har hänt ... vid ett avlägg i trakterna runt "gammbäckan" ... var jag som liten med och hämtade ett kvälls -lass virke ...nu kommer jag ihåg i skrivande stund att att det var nåt i stil med "gammelboan" , och detta var kanske runt -79 då jag var 8 år ..vi körde igenom snön så det yrde (kommer ihåg att jag hört talas om detta fenomen senare ) ..och vi vände bilen och min farbror var väldigt strikt med att jag inte fick lämna hytten medan han lastade , och icke röra några som helst reglage/knappar ... och medan vi lastade så upphörde snöandet på ett konstigt vis , för spåren från lastbilen hade snöat igen , ...och in i hytten klev min farbror .... och frågade om jag sett "kärringen" på skidor åka förbi ? , nähh! sa jag som var mest nyfiken på allt i hytten , - är det säkert att du inte såg hon som åkte förbi på skidor??
jaha du mena tanten som åkte skidor !

problemet som jag funderar på ännu idag är att jag som vittne VET att det blev inga skidspår :surp:

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46174 Många år sen nu, när farsan skulle hoppa över en bäck när han högg, men slinter och tappar sågen (som var igång) i bäcken :surp: Med ny cylinder och kolv så går det än :D

En annan kul grej, jag går på naturbruksgymnasium o på en motorsågslektion hade läraren sagt att man ska stå stadigt när man fäller, när fikarasten kommer så hör man att en klasskompis stått med vatten upp till knäna i en bäck , för att just stå stadigt när man fäller :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46175 ironiskt nog var jag nyss inne hos min gamle farbror , (ojoj! herrejistanes ) , övriga anhöriga ringde efter mig för att ta dän en liten mus ? ... men jag väckte denna fråga hos en gammal man och frågar om han kommer ihåg just detta , ...oj jah .. det kom ja ihåg , ...inga skidspår ? nej nej! ..

(finns nog säkert andra från denna trakt som kan fylla på i just upplevelser från detta område)

det VET jag

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46184 Det där Gammelboan vilket landskap finns den byn.

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46187 hej "famag" i medelpad , ljustorps socken ...

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46189 Tack och lov. Det finns ett Gammelboan i vår socken också.

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46278 blev nyfiken och tog och kollade lite "ytligt" i denna fråga om just det jag sett som liten .. och det finns en hel del historier jag fått berättade för mig . som rent av är helt skumt ..., få se om jag säger mer om detta senare :surp:

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46368 Visst,många håller en tokig men en gång var jag själv övertygad om det,här följer den historien :grin:

Det var en sommarlördag -07 som jag hade konstaterat att valmethytten var "onödigt"grisig inuti så det var städdags.In med en dammsugare i servicebilen o iväg,dammsög hytten invändigt,putsade rutorna in- o utvändigt,bytte överdrag på stolen o putsa inredningen inkl datordisplay och backkameramonitor.
Till saken hör att vi köpte valmeten som begagnad och tidigare ägaren hade eftermonterat en "Wipomatic"backkamera.
Nöjd o belåten med mitt putsjobb så beslöt jag att köra ett lass när jag ändå hade lite extratid,startade,motorn gick fint utan nå extra ljud,MEN när jag körde framåt så kom ett helvetiskt ljud nånstansifrån,ett dovt gnällande med taktfasta inslag,och ljudet upphörde tvärt när maskin stanna :surp:
Vad i h-e var detta :?:
Jag hade inte en susning,kunde inte förstå vad det var för något,först tänkte jag på radion men den var avstängd,sen tänkte jag att kanske gick nå resonans genom högtalarna men icke.
Det lät precis som om f-n själv spela altfiol inne i hyttbeklädnaden och slog takten med svansen :grin:
Jag tänkte att jaha,nu är det färdigt,blir psyket nästa osv...

Jag öppna dörren o fönstret o flytta maskin,men på utsidan hördes inget extra.
Då tog jag fram förarens bästa vän,termosen och grubbla igenom allt,beslöt mej för att testa igenom allt o se vad som funkar.
Stege ok,belysning ok,kran verka ok men när gripen small i bakre banken så hördes sammaljud inne i hytten :surp: 🧠
Då klarna alltsammans,i kameran fanns också en mikrofon och nånstans i hyttbeklädnaden hade nån stoppat undan en högtalare som inte behövdes.
Kameran (inkl mikrofonen) är monterad i bakre banken istället för en arbetsbelysningslampa
När jag då putsa monitorn hade jag kommit åt en volymknapp vid sidan,en knapp som ska va på "0"
Det helvetiska ljudet var i själva verket banden som släppte gummihjulet i "förstärkt"version,därav gnället,takten kom när bandplattona släppte hjulet

Jag skrattade åt mej själv hela vägen hem :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).