Arbetskläder för skogen

Avdrag skogskläder?

32 inlägg 15133 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avdrag skogskläder?

forest.  
#463547 Frågan är om man får dra av hela beloppet för skogskläder så som huggarbyxor jackor hjälm hörselkåper? eller vad är det som gäller som egenföretagare?



   TS
Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

källefall8  
#463549 Om du har en skogsfastighet eller ett företag som sysslar med verksamhet knutet till skogsskötsel så är det självklart avdragsgillt.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Camaro1969  
#463561 skyddsmaterial är alltid avdragsgillt. så ta det som skyddsmaterial i första hand

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463563 Allt utom kalsongerna! :-BD

Användarvisningsbild

Avdrag skogskläder?

Camaro1969  
#463564 Kalsonger skyddar ju de viltigaste delarna.. så man inte kliver på dem[emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463576
Mangan skrev:Allt utom kalsongerna! :-BD

Men om kalsongerna är av s.k. funktionsmaterial då? Bomull närmast kroppen vintertid är ju sällan lyckad i kombination med hårt fysiskt arbete...
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 14 jul 2017, 11:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

lidköping  
#463577 Kalsonger är ju verktygsfodral det har väl ingen betydelse vad det är för material så självklart avdragsgillt!

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

DrW  
#463589 Tycker att det är lite svårt att tolka reglerna helt, om man läser avdragsreglerna så kan man ju tolka det som att enbart kläder med specifika skyddsfunktioner som inte ingår i vanliga kläder, tex huggarbyxor, och kläder som rimligen inte kan brukas privat tex varselkläder är avdragsgilla men att tex skogskläder som åtminstone jag använder vid inspektion/planering, lättare skötsel och röjning, tex Skogsforums Pinewood-paket och lundhagskängor, inte är avdragsgillt eftersom de kan användas privat. Tycker personligen att det är en hård tolkning men har dålig koll på om det testats i något rättsfall. Rimligen bör ju även kläder som krävs för att skydda från väta och kyla tex vara avdragsgillt. Är ju en rätt avsevärd förslitning av dessa kläder.

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

jannee  
#463592 Självklart är allt som går att dra av av avdragbart.
Vad det sedan är för något plagg spelar mindre roll.
Hur sedan skattemyndigheterna tolkar ditt avdrag är en helt annan historia.
Arbetskläder vad det än månde vara är avdragbart bara det kallas skyddskläder.
För övrigt bryr sig skattemyndigheterna inte om sådana petitesser.
Värre är väl skogsfolk/entreprenörer som köper en (eller flera) ATV/snöskoter till sina ungdomar, som senare bara används som leksak - men självklart skrivs på näringen och görs avdrag för.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

anersimyra  
#463611 En envis revisor jag hade en gång i tiden " godkände " endast kläder och skor med ren skyddsfunktion, enligt denne var huggarblusen inte godkänd enligt avdragsreglerna. Men nu har jag för väl en bättre revisor.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Göt  
#463617 Jag drar av arbetskläder

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

Berkshire  
#463621 https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 01780.html

Om jag inte missminner mig är avgränsningen att kläderna ska sakna värde vid privat bruk. Fanns något rättsfall om ett dansband som hade för "vanliga" scenkläder och därav inte fick dra av. Kan förklara varför alla dansbandskostymer numera är gräsliga.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

JohannesG  
#463622 Skogsblusen måste ju gå att dra av. Det är också ett sorts skydd! Är ju varselkläder, som gör att du syns bättre och minskar risken för olyckor och vid en eventuell olycka vid ensamarbete i skogen är du mycket lättare att hitta. Så nog anser jag att den ska räknas som skyddskläder allt.

Nästan alla kläder, även icke arbetskläder går att dra av, ja jag tor nästan det är lättare med finskjortan. Bara knyta fast mellan två traktorer och dra... :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463627 Krångla inte. Är det rimligt tycka att det är kopplat tiĺl verksamheten bokför det på firman. Lyft momsen. Sen får väl skattmasen återkomma med frågetecken vid en eventuell granskning. Blir det underkänt så lär det inte bli mer än att firmans resultat justeras upp något och momsen får återbetalas.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Camaro1969  
#463629 Ja det är bara dra av, man kan få skattetillägg på 40% av den undanhållna skatten, så handlar det om atbetskläder ser jag inte ens nån risk att åka dit... momsen blir väl knappt en 1000 lapp ens?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).