Föryngring
Hyggesvila eller plantera direkt?
sön 09 jul 2017, 22:20#463282Det du ev vinner i minskat snytbagge tryck förlorar du på konkurrens från gräs och sly. Jag hade satsat på stora täckrot. Jag tror dom startar snabbare, är lättare att få tag i plantagefrö och enklare att plantera.
mån 10 jul 2017, 08:44#463307Har ett likartat hygge, planterade halva ifjol direkt efter avverkningen. Nu är vegetationen redan hög, tänker prova markberedning med röjsågen.
Ångermanlänningen
mån 10 jul 2017, 08:46#463309
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Ångermanlänningen
Re: Hyggesvila eller plantera direkt?
mån 10 jul 2017, 10:58#463324
Brukar vara styggt mot vinkelväxeln de där
OAS-forests skrev:
Brukar vara styggt mot vinkelväxeln de där
Arbete renar själen, blodet och sinnet
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
mån 10 jul 2017, 11:40#463341Jag har provat med Terracut. Den slets ner ganska snabbt kanske redan efter 200-300 fläckar. Min mark består av morän med ganska mycket småsten och gruspartiklar i ytan. Ska man klara fler fläckar bör man nog markbereda enbart i det organiska ytskiktet alltså satsa på att enbart få bort barr och rotskiktet. Kommer man ner i mineraljorden slits Terracuten ganska snabbt. Det är min erfarenhet. Nu har jag beställt fläckmarkberedning med jordbrukstraktor. Kostnaden är 500 kr/tim. Han som kör tror att kostnaden blir ca 3000 kr för 1,3 ha. Ytor där det är mycket sten kör han inte. Dessa ytor har jag tänkt plantera med barrotsplantor till våren. Jag har tänkt sätta Tricobehandlade täckrotsplantor av tall i aug-september.
mån 10 jul 2017, 14:19#463359
Tror att den heter TerraCut. Jag köpte den för 15 år sedan då jag markberedde ett hygge på 2 ha, tycker inte det syns att den slitits nämnvärt av det. Har kört tre tankar idag med den, gick över förväntan trots värmen. Bedömer att man hinner 300 fläckar i timmen. Ska plantera två-årig conniflexbehandlade gran i morgon.
Niking skrev:Vad är det för aggregat som du har monterat där?
/Niklas
Tror att den heter TerraCut. Jag köpte den för 15 år sedan då jag markberedde ett hygge på 2 ha, tycker inte det syns att den slitits nämnvärt av det. Har kört tre tankar idag med den, gick över förväntan trots värmen. Bedömer att man hinner 300 fläckar i timmen. Ska plantera två-årig conniflexbehandlade gran i morgon.
Ångermanlänningen
mån 10 jul 2017, 14:25#463361
Om man kör mycket är det nog ett säker sätt att köra slut på en röjsåg. Jag kör bara ytlig markberedning och endast små hyggen nån gång ibland, viktigt att se till att det finns fett i vinkelväxeln.
Värmlänning skrev:OAS-forests skrev:
Brukar vara styggt mot vinkelväxeln de där![]()
Om man kör mycket är det nog ett säker sätt att köra slut på en röjsåg. Jag kör bara ytlig markberedning och endast små hyggen nån gång ibland, viktigt att se till att det finns fett i vinkelväxeln.
Ångermanlänningen
mån 10 jul 2017, 14:27#463362
Den jag har är också en TerraCut, är nog körd 5000 fläckar och det syns då inte nämnvärt på stålet men jag kör bara ytlig markberedning ner till mineraljorden. Det kanske var något fel på ditt exemplar, om det börjar spruta gnistor byter man ju plats snabbt
saekb skrev:Jag har provat med Terracut. Den slets ner ganska snabbt kanske redan efter 200-300 fläckar. Min mark består av morän med ganska mycket småsten och gruspartiklar i ytan. Ska man klara fler fläckar bör man nog markbereda enbart i det organiska ytskiktet alltså satsa på att enbart få bort barr och rotskiktet. Kommer man ner i mineraljorden slits Terracuten ganska snabbt. Det är min erfarenhet. Nu har jag beställt fläckmarkberedning med jordbrukstraktor. Kostnaden är 500 kr/tim. Han som kör tror att kostnaden blir ca 3000 kr för 1,3 ha. Ytor där det är mycket sten kör han inte. Dessa ytor har jag tänkt plantera med barrotsplantor till våren. Jag har tänkt sätta Tricobehandlade täckrotsplantor av tall i aug-september.
Den jag har är också en TerraCut, är nog körd 5000 fläckar och det syns då inte nämnvärt på stålet men jag kör bara ytlig markberedning ner till mineraljorden. Det kanske var något fel på ditt exemplar, om det börjar spruta gnistor byter man ju plats snabbt
Ångermanlänningen
mån 10 jul 2017, 17:19#463382
Det är en annan modell än den vanliga Terracut som säljs på t.ex. Skogma.
/Niklas
OAS-forests skrev:Niking skrev:Vad är det för aggregat som du har monterat där?
/Niklas
/Niklas
/Niklas
TS
mån 10 jul 2017, 18:21#463390"markbereda" med röjsåg
Denna tråd borde döda de flesta "påfund" med röjsåg
mån 10 jul 2017, 19:47#463404
Kollade på den som finns hos Skogma, ser att det är helt olika modeller. Minns att den var ganska dyr, kostade motsvarande maskinmarkberedning av 1 hektar, jag resonerade såsom att om jag kör två hektar så har jag tjänat in den
Nu är det ju länge sedan men troligen är det annat stål i den som Skogma säljer idag.
Niking skrev:OAS-forests skrev:Niking skrev:Vad är det för aggregat som du har monterat där?
/Niklas
/Niklas
Kollade på den som finns hos Skogma, ser att det är helt olika modeller. Minns att den var ganska dyr, kostade motsvarande maskinmarkberedning av 1 hektar, jag resonerade såsom att om jag kör två hektar så har jag tjänat in den
Nu är det ju länge sedan men troligen är det annat stål i den som Skogma säljer idag. Ångermanlänningen
mån 10 jul 2017, 19:55#463407
Ojoj, detta var inte rolig läsning, jag har inte havererat någon vinkelväxel. Kan det verkligen vara så illa? någon som har egen erfarenhet?
Värmlänning skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=14830
Ojoj, detta var inte rolig läsning, jag har inte havererat någon vinkelväxel. Kan det verkligen vara så illa? någon som har egen erfarenhet?
Ångermanlänningen
mån 10 jul 2017, 20:34#463417
Det var rejälare förr men sällan "bättre"!
OAS-forests skrev:Kollade på den som finns hos Skogma, ser att det är helt olika modeller. Minns att den var ganska dyr, kostade motsvarande maskinmarkberedning av 1 hektar, jag resonerade såsom att om jag kör två hektar så har jag tjänat in denNu är det ju länge sedan men troligen är det annat stål i den som Skogma säljer idag.
Det var rejälare förr men sällan "bättre"!
tis 11 jul 2017, 08:05#463460Jag har andvänt röjsågen till å markbereda för både frösådd å plantering ! Det har funkat bra
inga vinkelväxlar som gått där !!
inga vinkelväxlar som gått där !! 

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).