Skogsröjning

röjningstips / hur röjer man?

40 inlägg 25330 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462694 För mig som spontanröjer då och då har det funkat bra att börja med att göra en stig tvärs genom beståndet. Röjslagen går då tvärs över stigen oh det ärsällan långt till dunken när soppan är slut. Bär m.a.o. ej med bensin i selen.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

åberg  
#462754 Har vi sagt nåt om ansättning av klingan mot stammen?

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Camaro1969  
#462760
åberg skrev:Har vi sagt nåt om ansättning av klingan mot stammen?


nej inte än:)

   TS
Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

Eremiten 74  
#462791 Ta röjsågskörkort RA och RB då får du en bra grund. Det viktigaste är säkerheten för dig.

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

jannee  
#462794 I skogen är röjning är det arbete som ger bäst tillfredsställse.
Då om någon gång har man en rejäl möjlighet att påverka framtidens resultat och hur fint brukar det inte bli :?:
Det bästa är ändock att man gärna får komma tillbaka efter några år och göra om alltihop :mrgreen:
Dubbel tillfredsställelse på samma markplätt - slå det :grin:

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

Värmlänning  
#462797
jannee skrev:I skogen är röjning är det arbete som ger bäst tillfredsställse.
Då om någon gång har man en rejäl möjlighet att påverka framtidens resultat och hur fint brukar det inte bli :?:
Det bästa är ändock att man gärna får komma tillbaka efter några år och göra om alltihop :mrgreen:
Dubbel tillfredsställelse på samma markplätt - slå det :grin:

Dagens sanning :smile:

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462848
Värmlänning skrev:
jannee skrev:I skogen är röjning är det arbete som ger bäst tillfredsställse.
Då om någon gång har man en rejäl möjlighet att påverka framtidens resultat och hur fint brukar det inte bli :?:
Det bästa är ändock att man gärna får komma tillbaka efter några år och göra om alltihop :mrgreen:
Dubbel tillfredsställelse på samma markplätt - slå det :grin:

Dagens sanning [emoji2]

Mja, jag tycker nog att dikesrensning är ännu mer tillfredsställande än röjning. Tänk bara på vilken tillfredsställelse det är att få fart på ett dike med stillastående vatten...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

jannee  
#462851 Är benägen att hålla med Niking, man blir rena barnet när man ser vattnet porla. Nackdelen är att ryggen bruka ta en del stryk :oops:

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462884
jannee skrev:Är benägen att hålla med Niking, man blir rena barnet när man ser vattnet porla. Nackdelen är att ryggen bruka ta en del stryk :oops:

Jag kör gärna med teleskopskaft + snabbkoppling vid manuell dikesrensning. Dels kan jag snabbt ändra skaftlängden vid behov (för att skona ryggen), dels snabbt kunna byta rensredskap efter behov.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Smebergray  
#462893 Vilka reskapstyper har du. Kratta, skopa eller hacka? Visa gärna bilder

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462932 Sedan finns det flera olika sorters appar som kan vara intressanta, just denna är från avanza maps så man kan se hur man röjt under dagen, beräkna areal med mera...
1499441483_19866196_231461160698031_1098964590_n.png


Viktigt att hitta en sele man tycker om, stor skillnad på olika stihl och husqvarnaselar...

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Camaro1969  
#462936 Heter den verkligen avanza maps?
Finns den till ios?

   TS
Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462942 avenza maps, gäller dock att man har georeferade bilder över fastigheten i fråga...

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

husqvarna_med_sthil  
#462982
jannee skrev:I skogen är röjning är det arbete som ger bäst tillfredsställse.
Då om någon gång har man en rejäl möjlighet att påverka framtidens resultat och hur fint brukar det inte bli :?:
Det bästa är ändock att man gärna får komma tillbaka efter några år och göra om alltihop :mrgreen:
Dubbel tillfredsställelse på samma markplätt - slå det :grin:


Röjning ger tillfredställelse, dessutom är det lättsamt. Jag tycker också att gallring ger tillfredställelse men även när man tagit ner en fröträdställning och man får en välta vid vägen med vacker furustock. Själva arbetet är också rofyllt på något vis trots att man får jäklas då och då. Den grova stocken som luktar och är massivt tung, man kan sitta på den när man fikar också :smile: När man fäller den går den omkull som om backen satt sig.

Kanske det bästa och det jag har mest kontakt med, mig och min morfar är huggning av grantimmer. Lukten, tyngden och brosslingen. Jag brosslar några stockar för hand då och då bara för tillfredställelsen och att det är skönt i kroppen. Det finns inga tillfällen jag känner mig så nära honom som när jag hugger grantimmer, jag tror faktiskt han är där till och från. Tjänar jag några reda pengar i det... nej men jag får så mycket annat som är värt desto mera.

Röjning har tillkommit för min del på senare tid, när man började leja ut avverkningar och fick hyggen och plantsättning där jag nu är mellan plant och gallring. Jo du har rätt i att det ger tillfredställelse men det finns så många värden i skogen, så många som ger så mycket tillbaka så att rangordna dem för mig är inte möjligt.

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

Icegrip  
#463095 Håller med Skogsgotte om Avenza maps, hette tidigare Pdf maps. Det är ett otroligt bra hjälpmedel som jag också alltid använder. Enkelt att se hur stora arealer man gör per dag, samt att planera.

Det går enkelt att få georeferade bilder från Skogsstyrelsens Skogliga Grunddata. Uppe i högra hörnet går det att välja att få de skickade till sin mail.

Andra viktiga saker för att röjningen ska vara kul och flyta på bra är att alltid ha en vass klinga(och en reserv)och mycket mat/fika/vatten/kaffe. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).