Föryngring

Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

72 inlägg 33904 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462756
Älgfoderodlare skrev:
Uvskogen skrev:
Värmlänning skrev:Svenska Skogsplantor fixade obehandlad täckrot och barrot. Ring till Vibytorp

Kalas! Tack!


Jag kan kolla på Tallheds plantskola om de har Sibirisk Lärk. Har köpt där som gått mycket bra. Samt att det är höstplantering så
man får gått om tid att göra det.

Gärna, fler möjliga leverantörer är ju bra.
Planteringen måste visst ske på våren med lärk.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#462815 De Lärkar jag satt tidigare har jag alltid satt på hösten. Just innan de skall släppa sina barr, när de går från grönt till gula barr. De har ju tagit sig mycket bra o jag har de som är över 1,9 m idag och är 4 år. De som de har på Tallhed är Starpot och är ju därför lättplanterade också. De öppnar åter den 24/7 efter sommaruppehåll. De kostade om jag inte minns fel 1,50 kr + moms. Jag kan ju kolla åt dig o återkomma om du är intresserad. Åker där förbi varje gång jag åker till stugan. Så jag kan ju ta med ner till dig om de har dessa plantor i år. Och vad jag vet så är de obehandlade.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463147 Beställde 250 st lärk via Holmen förra året, inte direkt billiga 3,80 kr/st :S Mer än 3 ggr så dyr som vanliga tall & granplantor... De kom i jackpot kassetter finsk proviens...

Var ett antal år sedan vi satte lärk senast, men unga lärkbestånd är otroligt vackra på hösten! Det lilla vi har satt av lärk har tagit sig fint!

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Värmlänning  
#463151
SkogsGotte skrev:Beställde 250 st lärk via Holmen förra året, inte direkt billiga 3,80 kr/st :S Mer än 3 ggr så dyr som vanliga tall & granplantor... De kom i jackpot kassetter finsk proviens...

Var ett antal år sedan vi satte lärk senast, men unga lärkbestånd är otroligt vackra på hösten! Det lilla vi har satt av lärk har tagit sig fint!

Är väl 30% påslag på priset om du beställer färre än 1000 st. Oerhört fina blir de och jag tror att det är bra att öka trädslagsblandningen för framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463182
Värmlänning skrev:
SkogsGotte skrev:Beställde 250 st lärk via Holmen förra året, inte direkt billiga 3,80 kr/st :S Mer än 3 ggr så dyr som vanliga tall & granplantor... De kom i jackpot kassetter finsk proviens...

Var ett antal år sedan vi satte lärk senast, men unga lärkbestånd är otroligt vackra på hösten! Det lilla vi har satt av lärk har tagit sig fint!

Är väl 30% påslag på priset om du beställer färre än 1000 st. Oerhört fina blir de och jag tror att det är bra att öka trädslagsblandningen för framtiden.


Stämmer säkerligen! fick lite douglasgran för halva lärkpriset men var mest för att de hade ett överskott... de har iallafall överlevt första året uppe vid umekusten :)

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Värmlänning  
#463190 Va kul. De får du återrapportera om hur de utvecklas. Gärna med bilder

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#463198
SkogsGotte skrev:
Värmlänning skrev:
SkogsGotte skrev:Beställde 250 st lärk via Holmen förra året, inte direkt billiga 3,80 kr/st :S Mer än 3 ggr så dyr som vanliga tall & granplantor... De kom i jackpot kassetter finsk proviens...

Var ett antal år sedan vi satte lärk senast, men unga lärkbestånd är otroligt vackra på hösten! Det lilla vi har satt av lärk har tagit sig fint!

Är väl 30% påslag på priset om du beställer färre än 1000 st. Oerhört fina blir de och jag tror att det är bra att öka trädslagsblandningen för framtiden.


Stämmer säkerligen! fick lite douglasgran för halva lärkpriset men var mest för att de hade ett överskott... de har iallafall överlevt första året uppe vid umekusten :)


Jag vill bara fråga vart du fick tag på Douglasplantorna. Jag satte 200 för 3 år sedan och de har haft en överlevnad på ca. 97-98 % växtzoon 7 SÖ Härjedalen på 450 m ÖH. Jag skulle vilja sätta lite mer men där jag köpte dessa plantor kostade de betydligt mer. Har drivit upp egna plant i år, ca. ett 50-tal. Men jag skulle önska att få fler. Får man be om ett tips om vart de för såna, Tack !

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Tosca  
#478907 Bump @SkogsGotte!

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478910 Fick plantorna via Holmen, gideå plantskola.

Var en finsk proviens
S90 kassetter...

Är nog inget de har på lager i vanliga fall...


Skall fara ut nån helg här framöver och kolla till dem.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Torbjörn Johnsen  
#665452 Så här ser lärkplantorna ut nu efter tre växtsäsonger @Uvskogen.
(från besök hos Älfoderodlare förra veckan)

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665456 Oj! Det var väldigt vad de växt! Tack för att du uppmärksammade mig på det här!
Men nåja, det växer på hos mig också med de plantor vi satte i år, och även några av de äldre. Roligt med lärk!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#666672
Uvskogen skrev:Oj! Det var väldigt vad de växt! Tack för att du uppmärksammade mig på det här!
Men nåja, det växer på hos mig också med de plantor vi satte i år, och även några av de äldre. Roligt med lärk!


Hej " Uvskogen " ! - Ja, de har ju gått till sig rätt bra ! De var ju så pass stora med rejäla rötter. Så jag grönrisplanterade dom med en Armens kabelspade för att få tillräckligt djupa planthål. Och jag tror nog över 85-90 % har klarat sig. Har många i den storlek som är på bilden. Hoppas att de kommer att gå lika bra för dig !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).