Skogsmiljö och Trädlära

Identifiera ved, olika träd.

45 inlägg 30943 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#313584 Du har verkligen fått mig till å dammsuga netet efter bilder av tvärsnitt av träd! Undrar om jag inte ska ha det som en projekt i tiden som kommer å fota tvärsnitt. :grin: Här i områden har vi det mesta av dom skandinaviska trädslagen.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

anersimyra  
#313595
bosabengt skrev:Sidan jag letar efter verkar lysa med sin frånvaro. =P

Sidor om träd finns i mängder men inte bilder på tvärsnitt i olika ålderklasser och tvärsnitt på råved resp torr ved.

Men uppskattar dem sidorna ni länkat till och har läst på dem. Tackar!

Bild 1-2 Är kanske inte rönn men har en brun/grå kärna mösröta. Men luktar inte asp.

Bild fem är Al men är inte röten. Dock kan ändbiten vara lite röten samt vitmöglig. Men annars om man vänder på biten är den frisk men där stod namnet på trädet.

mvh
1-2 ser på barken ut att kunna vara Ask. Sista bilden är lite " lurig " då såpass klen Al ofta har relativt slät bark, färgen stämmer dock med oxiderad Alved.

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Tosca  
#313643 Vikt kan vara en bra parameter att ta reda på, det finns ju listor på vad olika trädslag väger.

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#313657 http://www.alternativ.nu/handbok/hantverk/traslag.html

Här var en sida fast utan bilder. Stod lite om ytved, kärn ved och vikt.

Jag tänkte samma sak att göra någon sammanställning på de olika vedbitarna man har i källaren.
Men än så länge är jag allt för förvirrad för att kunna säga vad det är.

Vissa bitar har ju inte ens bark på sig.

Al biten ser ju liten ut men skulle tippa på att trädets diameter ändå är 18 cm.

Om det inte blir ännu mer förvirrande kan jag ta fler bilder på själva veden. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#317084 En av de ljusa bitarna är eller kan vara ASK. För den är riktigt runt och riktigt seg att klyva. Den andra biten är lättare och lättare att klyva och den tror jag är asp.

mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

fefferoni  
#461533 Hej!
Ny medlem med ett nyfunnet intresse för träd och råslöjd =)
Jag tänkte låna denna gamla tråd då jag också önskar lite hjälp att identifiera två träd.

På den första bilden syns två stockar. Den vänstra är jag helt säker på att det är rönn då jag såg bladen så den kan ni ignorera. Den högra däremot har jag ingen aning om. Jag försökte ta bilder på bladen på ett likadant träd (bild 4, 5) som stod precis bredvid men de är för högt för att se tydligt. Även bild 2 och 3 är från samma stock.

Det andra trädet jag inte kan identifiera är stocken på de två sista bilderna. Jag var ganska säker på att det var rönn men jag börjar bli lite osäker nu när jag jämför med rönnen på första bilden. Skillnaden mellan rönnen på första är att den är färsk och den på sista bilderna (om det nu är rönn) har antagligen legat och torkat något år.

Tack på förhand!

Mvh
Sebastian

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461535 Sälg! Och som du skrev rönn!

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Blivande snickare  
#461536 Hej och välkommen till världens bästa forum! :grin:

Den första är mycket riktigt en rönn men den andra är en sälg!
Sälg är samma som vide (du vet de där kvistarna med vita luddiga knoppar man plocka som barn).
Kallas sälg när det nåt lite större storlek :)

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Blivande snickare  
#461539 Sälgen är för övrigt ypperlig att snida i, mjuk och följsam.
Rönnen är hårdare men vackrare :)

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

anersimyra  
#461542
Blivande snickare skrev:Hej och välkommen till världens bästa forum! :grin:

Den första är mycket riktigt en rönn men den andra är en sälg!
Sälg är samma som vide (du vet de där kvistarna med vita luddiga knoppar man plocka som barn).
Kallas sälg när det nåt lite större storlek :)
Sälg är en egen art i videsläktet, alltså Sälg oavsett storlek.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461549 Jepp går inte att föryngra med sticklingar som med andra vide och pil arter.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461551 Här får ni något att bita i! :-ss Jag vet! :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

fefferoni  
#461556 Tack för snabba kunskapsrika svar! Lär komma fler frågor i denna kategori framöver. :P

Jag ska lägga undan sälgen för framtida sniderier.

Allt gott!

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

fefferoni  
#461557
Tåndemåla skrev:Här får ni något att bita i! :-ss Jag vet! :ymparty:


Jag är som sagt total nybörjare men jag drar till med en vild chansning och säger bok!

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Chainsaw Charlie  
#461558 Avenbok skulle jag säga, men sådana finns väl inte i Tåndemåla?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).