Skogsnyheter

Ökad trävaruimport till USA

2 inlägg 1879 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad trävaruimport till USA

Torbjörn Johnsen  
#453471 Det amerikanska konsultföretaget Wood Resources International skriver i sitt senaste nyhetsbrev att importen till USA av sågade trävaror från bl a Europa förväntas öka under 2017. Dels p g a en hög byggtakt i USA och dels p g a att importen från Kanada nu beläggs med 20% strafftullar.

"Increased lumber imports to the US from Europe, New Zealand and Latin America expected in 2017 with US lumber prices reaching 13-year highs and Canadian lumber being hit with import tariffs of 20%, reports the Wood Resource Quarterly"

I fjol låg den amerikanska trävaruimporten från "overseas" endast på 25% av nivån som rådde 2005 men WRI skriver att även om de amerikanska sågverken fortsätter att öka sin produktion och oversea-importen ökar till 2005-nivå så räcker det ändå inte. Strålande tider för svenska sågverk?

Nyhetsbrevet finns inte att läsa på WRIs sajt woodprices.com men kan prenumereras kostnadsfritt.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ökad trävaruimport till USA

JörgenO  
#461520 USAs handelsministerium ökar tullarna på kanadensiskt timmer.
Nya satserna nu mellan 17%-31%.
Orsaken anges att värna amerikanska jobb och arbetare (tjocka män i fula hattar o stora pickuper som är lika produktiva som på 1800-talet enl vad jag kan förstå från TV :D )
http://www.di.se/nyheter/usa-alagger-fl ... kt-timmer/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).