Servicebyggnader

Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

26 inlägg 14472 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#461265 Ja efter ett antal år av tveksamhet hur jag skall förfara med min verkstadsbyggnad som jag byggde ny 1984 till 1985 så har jag nu bestämt mig och skrivit på ett försäljningsuppdrag där Fastighetsbyrån skall sköta det hela.
Det har varit en svår process detta, men när nu allt har klarnat hur jag själv ställer mig så skall det bara vara skönt att få det avklarat.
Verkstaden är på 248 m2 och är rejält byggd och ritad av en duktig konstruktör som gjort åtskilliga byggnader i Tyska Ruhrområdet, nå för den estetiska utformningen så har jag bidragit med mitt öga för detta området.
Inriktningen har varit träbåtbyggeri och reparationer, samt där har även funnits en mindre keramikverkstad i begynnelsen.
Verkstadsbyggnaden har betongplatta Leca gullblock stenväggar och dessutom stålstomme. Telferbalk i båtverkstaden. portbredd 5 meter porthöjd 4 meter. Då verkstaden byggdes främst för one off byggen så befinner sig verkstaden på land och ej vid vatten.
Det finnes även en 1,5 meter bred fördjupning för kölparti som sträcker sig 11 meter in i hallen (kan användas som smörjbrygga).
Med det hela går min hälsingegård från omkring 1690 också med, allt idylliskt placerat ca 5km utanför Söderhamn och med bra grannar. Men som ni vet, som har följt mig här på forumet så är det Norrbotten som numera gäller, då det är där jag har min skog samt numera även hus.
Har beställt besiktning och energideklaration på huset, och röjer, inne då. Samt när det till sist är städat så skall fotografen komma. Utgångspriset 900.000 kr är lågt satt då det finns en del att göra men man hoppas väl på lite budgivning.
Vet inte om detta kom i rätt kategori, men moderator får väl flytta tråden då.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

Vardon  
#461275 Har du intressanta verktyg kvar från båtbyggeriet

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#461284 Ja jag har alla mina handverktyg kvar, det är ju lite special och anpassade för sin uppgift, dem har jag tänkt behålla.
Mothåll för nitning med utbytbara skallar för olika dimensioner tillverkat på en verkstadsskola i Vimmerby.
En speciell avbitartång för kopparspik med utväxling ser ungefär ut som en hovtång men med en led emellan som ger mer kraft, jag tror de ej tillverkas längre.
Egentillverkade hyvlar av trä främst för kravellbygge då, samt modifierade köpta dito för lanningar (de vill säga överlappningen av borden vid klinkbygge.)
Verktyg med en libell (egen tillverkning) för att sätta av mått vid inpassning av bottenstockar och huggna spant vid klinkbygge Passare för dito.
Samt en del av Stanleys järnhyvlar bland annat deras stöthyvel för att hyvla ändträ vid inpassning av bord.
Stanleys borrsväng och tryckskruvmejsel :smile: från tiden innan skruvdragarna slog igenom.
Ja allt det där nödvändiga, att sälja det vore som att sälja sitt körkort, även om det är sällan det används nu så måste jag behålla dem, det bara känns så. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

Umea  
#461360 Lycka Till !

Bästa Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461366 Spännande grejer ju!
Hoppas du kan lägga upp bilder och mer info här trots att detta inte är en köp och säljsida, kul att se och inspirerande
för träproducenterna här på forumet.
Lycka till med allt.

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

Vardon  
#461428 Bra att du behåller verktygen men eftersom jag umgås med en båtbyggare var jag orolig att de skulle gå det stora containerödet till mötes.

Lycka till i framtiden

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#463041 Besiktning och energideklaration (som endast gäller boningshuset) förlöpte väl när den genomfördes nu i torsdags hade gjort en lista för det nödvändigaste att åtgärda innan besiktningen, men tiden blev knapp så jag höll på hela sista natten och tills han kom på morgonen, men jag var klar 2 minuter innan! :smile:
Då jag ofta är igång med nästa projekt innan jag riktigt avslutat det tidigare så har huset varit beboligt för mig utan att renoveringen varit riktigt klar, men det viktigaste är som jag ser hur det genomförts från grunden och inte baserat på ytan.
Husets ursprungliga byggnadsår är ca 1690 och det köpte jag sommaren innan jag muckade från militärtjänsten. Egentligen var köpet för mig då ett substitut för en Norrbottensgård, då den i mycket liknar en sådan fast huset ligger i Hälsingland.
När en besiktningsman går igenom ett hus och för ned uppgifterna i sitt program så är det tydligt att det inte är anpassat för dessa gamla rariteter. Han varnade mig för att det kommer att dyka upp en massa röda varningsmärken, som tex att det nu per definition alltid anser ett hus med krypgrund eller torpargrund som en risk men att Anticimex kompletterar med mätvärden på fukt och okulära intryck.
Besiktningsmannen ålade sig under huset och mätte och kollade, fuktkvoten låg på 14 % och allt från 17% och under var godkänt sade han, inge mögel eller sådant. Jag hade ju haft upp golven på 2/3 av huset på -70 talet samt grävt för hand upp mer för bättre luftning under huset samt bytt nedre stockvarvet på huset där.
En annan detalj, jag vill inte ha stuprör på mitt gamla hus för att jag inte tycker det passar, och det förstod han och sade utan att jag hade kommenterat det, men det tar inte besiktningsprogrammet någon hänsyn till.

Jag tycker i alla fall att det är ide' att som säljare bekosta en besiktning inför en försäljning då det ger ett stöd för köparen inför budgivning. Jag fick även reda på att en intresserad köpare kan ringa till besiktningsmannen och ställa frågor inför köpet utan att bli debiterad för det.
Verkstaden som är klassad som industribyggnad åtar de sig ej besiktning av, men den är ju konstruktörsritad med utförliga ritningar ner till minsta detalj till 95 % och med ett byggnadsår från 1985 så är det ju det inget lotteri.

Jag tackar er som följer tråden för er medkänsla, och kom ihåg att när ni får er pension eller lön om den är under 23000kr i månaden före skatt i ensamhushåll så får ni inget bottenlån på er bostad jag har 10200. Så nu sitter jag mycket nära likvidbrist efter att ha köpt huset i Norrbotten kontant i fjol.
Tur att besiktningskostnaden faktureras mig först efter försäljningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#464009 Nu ligger mitt objekt ute till beskådning; https://objekt.fastighetsbyran.se/Objek ... Id=1769760

   TS
Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

Hema  
#464323
rokon skrev:Nu ligger mitt objekt ute till beskådning; https://objekt.fastighetsbyran.se/Objek ... Id=1769760

Sådana objekt växer väl inte direkt på trän. Förstår om det är blandade känslor. Förbesiktat i all ära, men jag vill iaf besikta själv (som köpare). Lycka till med försäljningen!

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464327 Synd att det inte fanns med några bilder från verkstadsbyggnaden, tror att många intresserade köpare gärna hade sett bilder inifrån den byggnaden!

Skulle gården legat i en tvåmils radie från umeå hade man klippt till :)

Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

mooos73  
#464330 Fint med så mkt gammalt bevarat, bodde själv i en Hälsingegård utanför Bollnäs innan flytten till Västerbotten. Tror det där blir lättsålt.

Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464333 Vacker gård. Har det ingen ovanvåning?

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#464475
Hema skrev:
rokon skrev:Nu ligger mitt objekt ute till beskådning; https://objekt.fastighetsbyran.se/Objek ... Id=1769760

Sådana objekt växer väl inte direkt på trän. Förstår om det är blandade känslor. Förbesiktat i all ära, men jag vill iaf besikta själv (som köpare). Lycka till med försäljningen!


Ja och ja och ja så gjorde jag när jag i fjol köpte hus i Norrbotten, besiktningen inför köpet gjorde jag själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#464484
SkogsGotte skrev:Synd att det inte fanns med några bilder från verkstadsbyggnaden, tror att många intresserade köpare gärna hade sett bilder inifrån den byggnaden!

Skulle gården legat i en tvåmils radie från umeå hade man klippt till :)


Jo bilder är ju bra, men bättre är att gå på visning. Att det inte blev bilder från verkstaden har med vårens arbete med veden uppe i norr, sedan knappt med tid för att få något i ordning till fotografen kom. Betänk att jag bott på samma gård sedan jag muckade från det militära, är man sedan något av en samlare så är det mycket att röja innan man ens kan städa.
Jag har bråttom med det här nu, och deadlinen är visningen den 1; a augusti. Ett nära övermäktigt företag att klara av.
De senaste 10 åren har ju också varit ett flängande mellan Norrbotten- Hälsingegården-och fiskestugan på den yttersta ön utanför fastlandet.
En sådan verkstad skulle kosta flera miljoner att bygga idag. Det skall vara någon bonus för den som makar sig dit för att på plats beskåda den i samband med visningen. Men det är ju ingen hall som man kan flytta.
Senast redigerad av rokon tis 18 jul 2017, 20:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

Hema  
#464485
rokon skrev:
Hema skrev:
rokon skrev:Nu ligger mitt objekt ute till beskådning; https://objekt.fastighetsbyran.se/Objek ... Id=1769760

Sådana objekt växer väl inte direkt på trän. Förstår om det är blandade känslor. Förbesiktat i all ära, men jag vill iaf besikta själv (som köpare). Lycka till med försäljningen!


Ja och ja och ja så gjorde jag när jag i fjol köpte hus i Norrbotten, besiktningen inför köpet gjorde jag själv.

Har varit med om typ 2st objekt där man inte gillade att jag ville besikta själv. Då vart det lite surt, men nu är jag jätteglad att jag fick vänta några år så jag fick mitt nuvarande ställe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).