Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48249 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är du Certifierad skogsägare?

Rohdin  
#460758 Hej!

Känner att en liten diskussion om Certifiering skulle vara av intresse.

Många skogsägare verkar ha starka åsikter om certifiering men vad ser du för fördelar / nackdelar?

En tydlig brist på Certifieratvirke har vi ju helt klart - http://www.skogsaktuellt.se/artikel/541 ... -skog.html

Vad skulle kunna ändras från certifieringsföretagen / virkesköpföretagen för att markägare ska visa större intresse?

http://www.skogsaktuellt.se/artikel/542 ... ierad.html

Är det endast mer $ som gäller?

Känner ju personligen att de flesta privata skogsägarna man stöter på som är aktiva i sitt skogsägande ofta har bra mycket högre krav på hur skogen skall skötas än vad t.ex PEFC ställer för krav.

mvh Rohdin



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460766 Jag är dubbelcertifierad och fram till avverkning är det inga stora saker som påverkar. En sak som stör mig är kantzonerna, eftersom jag också bedriver jordbruk så drabbas jag av detta nitiska sparandet genom att jag tappar hälften av skörden de 10 metrarna närmast kantzonen. Samma 10 meter drabbas även av ojämn upptorkning, ojämn skörd, sen tjäle på våren. Det tappet betalar inte certifieringspremien och problemet är som störst på arrendemark där jag själv inte kan lägga kantzonen i flisvältan.
Merbetalningen är annars inget att skryta med, skillnaden mellan leverantörerna och övriga premier spelar avsevärt större roll än de växelpengarna det blir på certifieringen.

Annars är väl resonemanget rätt likt det om djurvälfärd i offentlig upphandling. Det är jättebra, intressant, och något alla vill ha sålänge det inte kostar något extra.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Sunilorblede  
#460772
busholle skrev:...Det tappet betalar inte certifieringspremien och problemet är som störst på arrendemark där jag själv inte kan lägga kantzonen i flisvältan.


Förstår jag dig rätt i att du hugger bort kantzonerna själv efter att avverkningen skett?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460782
Sunilorblede skrev:
busholle skrev:...Det tappet betalar inte certifieringspremien och problemet är som störst på arrendemark där jag själv inte kan lägga kantzonen i flisvältan.


Förstår jag dig rätt i att du hugger bort kantzonerna själv efter att avverkningen skett?


På egen mark ja. Viss hänsyn får vara kvar men huvuddelen ryker.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460784 Certifiering är väl skogsbrukets motsvarighet till s.k. ekologiskt jordbruk och på jordbrukssidan är det åtminstone 50% merbetalning + extra EU-bidrag. Då finns det ju helt annnat utrymme att ställa kostsamma krav på produktionen än på skogssidan. Dagens merbetalning på certifierat virke är ett skämt! Det skiljer betydligt mer mellan olika virkesköpare än vad certifieringen ger i merbetalning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460819 För sågtimmer är det inte så stor skillnad om virket är pefc eller fsc certifierat då pefc är så etablerat. De får det virke de behöver. Här finns även avsättning för ocertifierat timmer.
Men massan är helt annorlunda! Man får inte ut massa på europeiska marknaden om den inte är Fsc certifierad! Den massan måste till Kina eller liknade länder till betydligt lägre pris.
20 kr fub,en extra är inte så mycket men 100 kr lägre massa pris är sämre. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460824 Blir det 100 kr sämre betalt för ocertifierad massaved, så lär det bli en hel del extra svartved på marknaden...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460827
Niking skrev:Blir det 100 kr sämre betalt för ocertifierad massaved, så lär det bli en hel del extra svartved...
/Niklas

Det var inte det jag skrev. Jag säger att om inte det finns tilläkligt med certifierat virke för massa produktion så kan inte massafabrikerna betalat vad de gör nu. Och rätt betydande volymer kommer som sågverksflis och det påverkar också priset så timmer! Så tänk hela linjen! 🙏

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

halvproffs  
#460844 Och hur vet massaindustrin om flisen är certifierad? Har funderat över det när jag och många andra legosågat eget timmer och den sen säljs som massaflis.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

jannee  
#460855 Här i Södra Sverige drar sågverken och även Södra bort 20 kr på ett redan dåligt pris om du inte är certifierad. M. a. o. en certifiering betalar sig snabbt.
Uppfylla certifieringskraven/målen är inte svårt, att slutresultatet blir något annorlunda är något alla får leva med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460858
halvproffs skrev:Och hur vet massaindustrin om flisen är certifierad? Har funderat över det när jag och många andra legosågat eget timmer och den sen säljs som massaflis.


Det har man egenkontroll och revisorer till. Såld mängd certifierat måste stämma överens med inköpt mängd.
Kommer jag ihåg rätt så säljs massan som FSC-mix och det betyder att sågverk och bruk säljer motsvarande mängd certifierat som de köper in men varan är blandad certifierat och ocertifierat.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

gonzzos  
#460885 Har inget cert på min skog och har inte en tanke på att göra d heller

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

DrW  
#460919 Har funderat en del på det här med certifiering. Är ni som är certifierade gruppanslutna? Vad kostar det i så fall?
Är själv lite rädd ffa för klausulen om offentligheten i avsättningar ska straffa sig. Vill inte mista rådigheten över min mark.
Vad innebär revisionerna? Någon som varit med om en sådan?
Kommer man att kunna sälja ocertifierat virke i framtiden? Alla kanske snart "måste" certifiera sig?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

jannee  
#460925 Skogsstyrelsen gjorde min plan, för att få den dubbelcertifierad fick jag betala knappt 1 000 kr extra.
Någon revision har jag inte haft, endast något påpekande om att rensa diken från hyggesrester och att göra högstubbar och spara "evighetsträd" (som blåser kull vid första bästa storm) vid slutavverkningar, de vill också att man lämnar vissa lövhobbar - bli bra brännved efter några år :mrgreen:
Hela certifieringen är egentligen bara ett spel för galleriet. Har EN fastighetsbeteckning dubbelcertifierad medan den andra har jag inte ens någon plan på - går bra att sälja produkterna via den certifierade fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

DrW  
#460926 Men det är väl en årlig kostnad också?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).