Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

99 inlägg 29200 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460581
barkspaden skrev:Jag köpte en Huddig, och sedan en vagn 10T som jag lät plocka bort kranen.

Kranen fick ett S45 fäste. Nu när jag cirka 9m, samt kan jag vrida och vinkla på alla möjliga vis med gräveleganten, rototilten.

Vinschen fick sitta kvar samt rotorn och gruppen.

Vagnen gav jag 25 000 för som jag lät bläsras och lackas av dom som byggde om kranen.

Huddigen är bra i skogen då den har pendald midja, kraftig hydraulik samt har en bra maskin att bygga vägar med, avverka och skota med.

Det jag ska dit med nu är en steg eller rullmatare.


Grattis till detta inovativa ekipage som du verkar mer än nöjd med, måste säga att denna idé aldrig slagit mig tidigare. Alltid kul att se vad andra har kommit fram till, och jag dömmer inte bort något för egen del förens jag har stött och blött olika scenarier som uppkommer när man kör den i skogen. något att ta med sig!

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

valtra a 72  
#460582
barkspaden skrev:Bara köpa till bandsatsen Muddy Marry 8)

Jag är mycket hellre på blöta svaga marker med huddigen än en jordbrukare. Man lägger ned frontskopan och drag sig fram med stödfoten på jibben.

Går man bet ändå lyfter man upp maskinen, fäller ned labbarna och petar under det som behövs för att ta sig vidare.

Det är en grym maskin att ta sig fram i skiftade terränger.

Men klackdäck som dom ofta har är inget att åka ut i spenaten med, då är det kedjor på direkt om man ens börjar tänka tanken kanske kedjor på...

Intressant combo, du kanske har mera bilder att visa,gärna actionbilder.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460589
Seb macahan skrev:Jag vill påstå att det här med o bygga aggregat på traktor så finns det inget rätt och fel. Det handlar om vad du har för terräng och vad du har för ambitioner och hur du vill utföra jobbet. Enligt mig så handlar det mindre om vad du producerar per timme. Aggregatet i kranen kommer aldrig att bli flaskhalsen i produktionen utan det handlar mer om maskinen och anpassningen av den. En traktorskördare kan aldrig mäta sig med en konventionell gallringsskördare i produktion i alla fall, så om du får ihop 10, 15 kanske 25fub om dagen i 1:a gallring så ligger man ändå långt efter. Jag producerar i princip lika mycket i skogen med min stegmatare som jag gjorde med min gallringsskördare utav just den anledningen att det alltid var jag själv som var flaskhalsen. Har man som jag ett arbete som inkomstgivare och ska sköta skogen som hobby så kommer jag aldrig att bli så duktig att det "lönar" sig med ett rullmatat aggregat, oavsett vad det sitter på för maskin. Flaskhalsarna sitter på andra ställen, typ av kran, markfrigång, sikt, manövrerbarhet i skogen, smidighet mm. Och allt som oftast rutin.
En Huddig i skogen är helt otänkbart hos mig för mig likaså en grävmaskin. Men hos någon annan kan det vara helt rätt. Mitt tips till dig @frågande och vetande är att inte ha för bråttom med vad du skaffar för prylar. Ergonomin i kranen kan vara viktigare än räckvidden, en lång kran kan vara bra men på fel maskin helt värdelöst. För egen del så rankar jag Mowi's nyhet men parallellförd kran med utskjut som en het nyhet i traktorskördar världen.
Varför just Valtra ger jag mig inte igen men se med öppna ögon. Ska du köpa begagnad traktor är kanske Valtra det enda alternativet men det dräller inte av dom med twintrac med hyfsade timmar på mätaren än mindre med "sky view tak". Idag bygger man om vilken traktor som helst med twintrac, bukplåt etc för ungefär samma peng oavsett märke (obs även begagnade).
Val av aggregat är ju klurigt. Men hade jag haft så stor andel 1:a gallringsskog som du verkar ha så är nog frågan om du inte ska satsa på rullmatat i alla fall. Det kommer o ställa högre krav på både kran traktor och förare men kanske ändå. Jag är mycket nöjd med mitt aggregat och skulle jag uppgradera så är det inte aggregatet. Men mina "behov" är mer spretiga och inte alls så stora som dina. Precis som Gnisten83 vill jag kunna hantera 2:a gallring och vindfällen också.
Men prova många olika kranar och maskiner (och helst i skogen) innan du bestämmer vad du ska bygga på. Jag har provat mig fram och vägt för och nackdelar och jag vet ju inte om mitt nybygge blir bra det heller. Men jag tror det :mrgreen:


Många kloka ord i ett och samma inlägg, märks mellan raderna att mycket av det du skriver ligger egen erfarenhet bakom. fastnade bl.a. för att aggregatet i sig inte var själva flaskhalsen i produktionen utan många omständigheter runt omkring spelar in, känns som att vi tänker rätt så lika här. Bland annat har Kranens längd ingenting med dess smidighet och manöverbarhet att göra, ibland kan det vara förnuftigare (enligt mig) att gå på en kortare kran om man har märkbart bättre "flyt" i sitt arbete. Sikten kommer alltid vara ett bekymmer känns det som, jag blir nog aldrig nöjd iaf. Och att ha ett jakefäste med kran på skymmer ju en hel del! Men alternativet är takmonterat, och det det har jag svårt att se en lösning på som verkar ligga i samma prisklass som ett jakefäste med stabiliteten som det innebär med en lite längre kran. Rätta mig gärna om jag har fel här!

Nu är dock gallring inget nytt för mig då jag kört skördare/skotare sedan tidigare, så jag skulle våga påstå att jag trots allt är rätt duktig på att se begränsningarna och möjligheterna som finns i skogen och kan planera upp ett område därefter. Med det sagt så finns det naturligtvis alltid mer att lära.

Vad jag förstår det som så har/hade du en kesla kran, hur upplever du den i första gallring? Når du igenom beståndet som du tänkt dig, och hur långt har du valt att ha mellan stickvägarna?

Anledningen till att jag valt bort mowi sedan tidigare är tyvärr deras räckvidd, detta till trots att jag tror mycket på deras kran i övrigt. Men som du nämnde så har jag återigen börjat titta ditåt och deras p50t som jag tror de kallar deras nya kran.

I den bästa av världar hade jag gärna provat mig fram med olika kranar och maskiner, men har tyvärr mycket begränsad möjlighet till detta. Blir nog till att lufta sina idéer här inne så gott det går för att sedan köpa in något man tror på.

Kommer för övrigt ringa runt lite till olika kran tillverkare för att förhoppningsvis få en klarare bild över läget. Men först blir det nog till att kolla på arbro och tapio:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460606 Hittar ingen info om Arbro? bara i äldre trådar från olika forum, men ingen tillverkare. Verkar som de sålts eller lagt ner...

Hittade däremot tapio och naarva, och vid första genomskumningen av broschyrerna online verkar tapio ett strå vassare. Något man slås av är vikten Tapio väger dubbelt så mycket som Naarva S23c. Vikten brukar skvallra lite av vad den är byggd av. även något lägre matningshastighet till Naarvas nackdel, sen verkar den lite för "enkel" verkar som det mesta styrs genom en kontroll...Blir till att titta vidare senare under kvällen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460608 Verkar som Arbron 350 ( Arbro 400 i andra länder?)säljs som afm400 numera, Anders skördare som sålde innan i Sverige konkade förra året så jag har dålig koll för närvarande

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460613 tackar för detta, bör ju bli lite lättare att hitta nu :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460615 Angående AFM.
http://www.afm-forest.com/products/harv ... s/afm400s/ om det är någon mer än mig som är intresserad...

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460622 @seb macahan, om man får besvära dig om en åsikt vad gäller tapio 350? tyckte du den höll längderna bra, gick det smidigt att kvista även grövre träd. vad jag förstod det som så har den varit till god hjälp även under stormvindfällena, och det kräver ju lite mer än vanligt av aggregatet. I vilken grovlek skulle du säga att den går som bäst? andra gallring?

och om jag förstod det rätt? har du inte kvar din mf, kesla och tapio...var det något annat som kändes som en bättre lösning?

många frågor :-b

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460623 Jag har sorterat bort dom flesta utom följande aggregat:

AM 300s-17, dyrast men ett rullmatat
JOBO ST75C Combi med det nya styrsystemet, (ska även vara dia mätning på det. Mellanpriset
Naarva S23C med styrsystem, billigaste.

Priserna jag fått offerter på är det ganska lika, typ 150- 200ksek varierar det mellan.
Tankarna går som att AM 300 känns lite chansning utifrån dom filmer man sett på "tuben"
Jobo ser vädligt bra ut och skulle passa mig, men känns som en produkt som är under ständig utveckling
Naarva känns som det mest beprövade konceptet av dessa 3.

Så jag vill ha ett JOBO, men vet inte om jag törs och går kanske på Naarva istället

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460633 Detta ständiga veladet fram och tillbaka. Skönt att veta att jag inte är den enda som har svårt att bestämma mig :wink: . AM 300s verkar vara ett alternativ absolut även för min del. Får man fråga vad du fick för pris på offerten @barkspaden? det enda som fanns att önska som jag såg direkt var en till undre kvistkninv, men å andra sidan är det inte många tillverkare som har det på såhär små aggregat.

Annars har jag fått samma intryck som dig vad gäller JOBO, den verkar bra men...har också för lite info från de som har ett liknande aggregat så ska inte säga för mycket heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460634 Denna har du säkert sätt @barkspaden, angående AM300. AM 300

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#460639 Arbro finns kvar i Sverige. Visades på Elmia. Jag kommer dock inte ihåg vad firman hette.
Gällande kran och gallring. Nej jag når inte igenom. Ja kör ca 30m och manuellfäller mellanzonen. Men det ska bli intressant o se när jag får kranen på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460643 Så här ser det ut, gick ut och filmade lite

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#460655 Jag har en New Holland med kran på vagn och har provat med kran på trepunkt. Jag har beställt en ny Mf men den är inte klar än. Då blir det med ölmstads krankonsoll och full skogsombyggnad. Gällande Tapio så tycker jag den håller måtten bra och klarar ganska grova kvistar. Upp till 7-8cm. Mitt kesla 20r som satt på skördaren klarade inte så grov kvist utan mycket "juckande". Bästa träddiameter för aggregatet är nog 15-25cm bh på gran och tall björk något grövre. Tapio är ett ganska kort aggregat jämfört med tex Arbro. En fördel men jag tror Arbro är mer rejält byggt men också tyngre. Fler fördelar med Arbro är att de har fler mätsystem o välja mellan. Men jag skulle nog inte vilja byta. Men som med det mesta, var och en är salig i sin sak.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460656
frågande och vetande skrev:Angående AFM.
http://www.afm-forest.com/products/harv ... s/afm400s/ om det är någon mer än mig som är intresserad...

Lite komiskt att dom inte läser vad dom skrivit "feeding stroke 75mm" :mrgreen:
En 0 gör stor skillnad....750mm stämmer bättre :d
Hade de enklaste mätsystem på den förra med längd o diametermätning med 8 förval på längd, den jag har nu är en enklare variant av Motomit där den finns 99 förval där du kan lägga min diameter på olika längder för att lättare hugga timmer/kubb/massaved .

Går hugga säkert 35cm grovt men då har de mer med vad kranen orkar lyfta och vid vindfällor är de där jag har varit i diametrar men i längden Arbron inte byggd för dom storlekarna så man får ta de lite försiktigt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).