Föryngring

Tall, torvmark, T18

43 inlägg 27675 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

1klas  
#460495 Tackar, du har fått många Funderingar ur min hjärna!
Sådd låter intressant att prova på, hur många såddpunkter anser du man borde ha på en så svag mark med tanke på viltbetning? Du gör mig också väldigt nyfiken på vad man bör göra på en t22!

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460515 T22,an tar vi i en annan tråd för det är helt andra premisser för tall i södra sverige på trovmark.

Så ska vi prata T18 på torvmosse så kör jag inte generella svep pga var den finns. Så nu är det västlig mosse i södra sverige så som gäller. 1 Kolla vad som finns under träden. Är det hög ris typ odon/pors är det svårare och troligtvis bättre än T20.
Är det lingon mot träden och sumpmossor mellan är ni nog på rätt mark. Då gäller att få nya talfrö att gro på nyblottad torv. Har man maskiner att köra på denna mar är det bara köra på och lämna skärm mellan de träden som finns kvar.
I annat fall är det bättre att köra rent men lämna allt som inte är värdefullt så det blir skydd. Se till att mycket ny torv kommer upp så möjlighet finns för nya frö antingen genom fröträd eller sådd och då gäller så ofta man kan hitta en plats.

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460534 Vi som vinschar, river det up tillräckligt med torv tro? Lite grann blir det ju i alla fall...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460539 Jepp ! Men vi som vinchar lämnar ofta för mycket så insådd sker men efter två- tre år dör den då andra växter tar över. Så lämna väldigt lite vid föryngring på mosse!

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Värmlänning  
#460543
Tåndemåla skrev:T22,an tar vi i en annan tråd för det är helt andra premisser för tall i södra sverige på trovmark.

Så ska vi prata T18 på torvmosse så kör jag inte generella svep pga var den finns. Så nu är det västlig mosse i södra sverige så som gäller. 1 Kolla vad som finns under träden. Är det hög ris typ odon/pors är det svårare och troligtvis bättre än T20.
Är det lingon mot träden och sumpmossor mellan är ni nog på rätt mark. Då gäller att få nya talfrö att gro på nyblottad torv. Har man maskiner att köra på denna mar är det bara köra på och lämna skärm mellan de träden som finns kvar.
I annat fall är det bättre att köra rent men lämna allt som inte är värdefullt så det blir skydd. Se till att mycket ny torv kommer upp så möjlighet finns för nya frö antingen genom fröträd eller sådd och då gäller så ofta man kan hitta en plats.

Tips på återväxtföryngrig på tall bevuxen torvmark med mycket skvattram?

Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460547 Vi tar det i en ny tråd för det skiljer så mycket! Jag startar den inte men självklart ger jag med mig av vad jag kan i en sådan tråd!

Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

T18  
#821205
Mangan skrev:Jag tycker inte jag hittar så mycket info om hur man föryngrar på svaga torvmossar. Detta är i södra Sverige, mellan Borås o Göteborg. Har lite olika mossar med tall runt 100 år, en del kanske uppåt T20. På de svaga står de gallring, de lite bättre kan det bli dags för avverkning.

Men hur får man upp ny skog, hur gör ni andra i sådana lägen? Fröträd och hoppas på naturlig föryngring? Går det att göra markberedning?

Tanken var att sköta detta manuellt (om det blir tid), så markberedning undviker jag om möjligt. En hel del älg, så plantering känns inte rätt heller.

Hur hade ni gjort?

Hur har du gjort?
Har blivit ställd inför liknande problem. Står med några hektar slutavverkning på torvmosse varierande T14-T16.
Funderar på slutavverkning, sen höglägga med grävmaskin och plantera tall i högläggningen?

Ungefär som denna herre https://www.sydved.se/aktuellt/senaste- ... t-resultat

Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

Torbjörn Johnsen  
#821237 Plantering av tall (utgår jag från att du avser) på torvmossar är nog ett högriskprojekt. Men kanske försöka att hjälpa en naturlig föryngring på traven med någon form av måttlig markberedning? Ett annat alternativ på sådan svag mark kan ju vara att köra "hyggesfritt". Plocka ut en del av de bästa och grövsta tallarna men inte så mycket att du får en föryngringsskyldighet. Så kan resten stå "in i evigheten" så får framtida generationer avgöra vad som kan göras i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821276 Jag har gjort ... ingenting! Tänkte när jag får gott om tid gallra så hårt det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

T18  
#821342
Torbjörn Johnsen skrev:Plantering av tall (utgår jag från att du avser) på torvmossar är nog ett högriskprojekt. Men kanske försöka att hjälpa en naturlig föryngring på traven med någon form av måttlig markberedning? Ett annat alternativ på sådan svag mark kan ju vara att köra "hyggesfritt". Plocka ut en del av de bästa och grövsta tallarna men inte så mycket att du får en föryngringsskyldighet. Så kan resten stå "in i evigheten" så får framtida generationer avgöra vad som kan göras i framtiden.

Om jag förstår dig och bilden rätt så kan man alltså hugga rent till paragraf 5 linjen utan att behöva föryngringsanmäla eller åka på föryngringskrav?
Så om man har tallar på torvmark som kanske är 10m hög, då kan man hugga ner till 25 kubik per hektar och sen låta det stå och föryngra sig själv?

Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

Sjögården  
#821343
Torbjörn Johnsen skrev:Plantering av tall (utgår jag från att du avser) på torvmossar är nog ett högriskprojekt. Men kanske försöka att hjälpa en naturlig föryngring på traven med någon form av måttlig markberedning? Ett annat alternativ på sådan svag mark kan ju vara att köra "hyggesfritt". Plocka ut en del av de bästa och grövsta tallarna men inte så mycket att du får en föryngringsskyldighet. Så kan resten stå "in i evigheten" så får framtida generationer avgöra vad som kan göras i framtiden.

Får hålla med Torbjörn. Hugg igenom och ta bort de äldsta och grövsta. Det tar tid med självföryngring på den marken och har provat med täckrot i luckor och det har gått bra trots mycket skvattram och pors.
Men det går också att låta naturen sköta sig själv efter gallringen. Har också dragit försiktigt med grävmaskin och skopa för att frilägga lite jord i samband med dikesrensning med gott resultat.
Har däremot sällan fått björkuppslag på dessa torvmarker.
Sammantaget är det nog bättre att satsa på ordentliga föryngringar på bättre boniteter,det betalar sig bättre …

Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

T18  
#821345
Sjögården skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Plantering av tall (utgår jag från att du avser) på torvmossar är nog ett högriskprojekt. Men kanske försöka att hjälpa en naturlig föryngring på traven med någon form av måttlig markberedning? Ett annat alternativ på sådan svag mark kan ju vara att köra "hyggesfritt". Plocka ut en del av de bästa och grövsta tallarna men inte så mycket att du får en föryngringsskyldighet. Så kan resten stå "in i evigheten" så får framtida generationer avgöra vad som kan göras i framtiden.

Får hålla med Torbjörn. Hugg igenom och ta bort de äldsta och grövsta. Det tar tid med självföryngring på den marken och har provat med täckrot i luckor och det har gått bra trots mycket skvattram och pors.
Men det går också att låta naturen sköta sig själv efter gallringen. Har också dragit försiktigt med grävmaskin och skopa för att frilägga lite jord i samband med dikesrensning med gott resultat.
Har däremot sällan fått björkuppslag på dessa torvmarker.
Sammantaget är det nog bättre att satsa på ordentliga föryngringar på bättre boniteter,det betalar sig bättre …

Om området blir en T16 efter plantering och högläggning, är det inte tillräcklig bonitet för att motivera en ordentlig föryngring?

Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

Sjögården  
#821375 Har en hel del T16-18 på hällmarker. I stort jämförbart och visst producerar det fin tall om man gallrar bort fulingarna och luckblädar.
Skulle nog inte lägga för mycket kostnader för föryngring på de markerna. Mossarna är bättre om om man bara kan rensa diken och hålla vattnet på lagom nivå.
Men normalt är det bättre att investera i fina välslutna föryngringar på de bättre markerna och sköta dem ambitiöst. Men är man ifatt med skogsvården är det roligt att få i gång produktionen på de sämre markerna också.
Är lite tveksam till högläggning på just tallmossar, har inte sett någon vidare föryngring på det.Är nog mer lämpad för gamla åkersmossar med lite för högt vattenstånd.
Får man igång björken så kan man nog få upp tallplantor under björkskärmen och då gäller det att röja fram dem i steg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).