Jakt och Fiske

Svart huggorm

46 inlägg 31581 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

Grävan  
#452168 Jag har haft 3-4 chanser att ha ihjäl ormarna nu. Det är lättare än att försöka plocka upp dom med en pinne. Hade jag haft en spade istället så hade det varit minst två ormar mindre efter idag.

Men jag gillar som sagt inte att ha ihjäl friska djur. Undviker gärna det om det går.

Jag la en länk på första sidan i tråden om vad som gäller huggormar. Dessa två hade jag kunnat ha ihjäl i nuläge utan att bryta mot någon lag. Inte för att jag hade brytt mig om det var olagligt ifall jag velat ha ihjäl dom. Men jag kommer inte döda dom, även om jag avskyr dom!

Kommer fortsätta försöka fånga in dom. äspingarna kommer inte fören i Aug

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

anersimyra  
#452174 Att döda djuren kan hur otroligt det än låter få till följd att populationen ökar. De kvarvarande djuren får helt enkelt bättre tillgång på bytesdjur och får därigenom lättare att föröka sig.. 🤗

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

axwell  
#452176
anersimyra skrev:Att döda djuren kan hur otroligt det än låter få till följd att populationen ökar. De kvarvarande djuren får helt enkelt bättre tillgång på bytesdjur och får därigenom lättare att föröka sig.

Det kan stämma att det blir färre äspingar om dom inte hittar tillräckligt många bytesdjur, dvs färre än två råttor/sommar.

"Nyttodjur", nyttan är försumbar eftersom huggormarna lever så energisnålt att bara ett fåtal råttor går åt/sommar.

En hona kan tex. hitta noll råttor en sommar och överleva men då blir det inga äspingar.

Tror inte alls på teorin att det är antalet huggormar har den avgörande orsaken till hur tillgången på bytesdjur fluktuerar.

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

anersimyra  
#452181
axwell skrev:
anersimyra skrev:Att döda djuren kan hur otroligt det än låter få till följd att populationen ökar. De kvarvarande djuren får helt enkelt bättre tillgång på bytesdjur och får därigenom lättare att föröka sig.

Det kan stämma att det blir färre äspingar om dom inte hittar tillräckligt många bytesdjur, dvs färre än två råttor/sommar.

"Nyttodjur", nyttan är försumbar eftersom huggormarna lever så energisnålt att bara ett fåtal råttor går åt/sommar.

En hona kan tex. hitta noll råttor en sommar och överleva men då blir det inga äspingar.

Tror inte alls på teorin att det är antalet huggormar har den avgörande orsaken till hur tillgången på bytesdjur fluktuerar.

Huggormen påverkar inte populationen av råttor då dessa inte står på menyn, så att säga, de är alltför stora och farliga för ormen, detta gäller troligtvis även sork i någon utsträckning. Huvudfödan består av mindre gnagare, grodor, ödlor och även fågelungar. Hur ofta de äter beror på flera faktorer, växande huggormar äter en till två gånger vecka under bra förhållanden, vuxna exemplar mer sällan. Men helt klart är att de har en reglerande påverkan på populationen av bytesdjur. Är man orolig för huggorm kan man alltid försöka göra tomten intressant för igelkotten som bekant har huggormen på menyn.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#452183 Ja det där med att huggormar skulle vara nyttiga har jag aldrig begripit :???:

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#460081 Hur har det gått med ormarna?

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

rokon  
#460087
tallen100 skrev:Ja det där med att huggormar skulle vara nyttiga har jag aldrig begripit :???:

Och jag som alltid har trott att huggorm var nyttig föda för ormvråk.

Användarvisningsbild

Svart huggorm

Grävan  
#460320 Har kört iväg 2st och råkat haft ihjäl en med grävmaskinen.

Såg en brun orm förra veckan, kan varit en hasselsnok(ovanlig) eller en brun huggorm. Hann inte se skillnad innan den försvann.

Var det en hasselsnok är jag glad för dom äter tydligen huggormar.
Så den ska vi vara rädd om[emoji16]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

sundelius  
#460339 Den här klippte robotgräsklipparen ihjäl idag
1497796790_20170618_140205.jpg

Svart huggorm?

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#460341
sundelius skrev:Den här klippte robotgräsklipparen ihjäl idag
1497796790_20170618_140205.jpg

Svart huggorm?

Undrar om inte det där är en snok, ser iof inga gula prickar...
Men en snok har väl runda pupiller och en huggis avlånga smala, tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

sundelius  
#460348 Kollade inte ögonen men den hade definitivt inga gula/vita prickar

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#460353 Då bör det vara en svart huggorm.

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

axwell  
#460376
sundelius skrev:Den här klippte robotgräsklipparen ihjäl idag


Uj uj, vilken grym robot. :surp:

Och jag som tills nu har trott mig kunna leva utan en robotgräsklippare. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

JensSkoog  
#460394
axwell skrev:
Uj uj, vilken grym robot. :surp:

Och jag som tills nu har trott mig kunna leva utan en robotgräsklippare. :mrgreen:

Jag vil ochså ha :d

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#460398
JensSkoog skrev:
axwell skrev:
Uj uj, vilken grym robot. :surp:

Och jag som tills nu har trott mig kunna leva utan en robotgräsklippare. :mrgreen:

Jag vil ochså ha :d

Försäljningen kanske kommer skjuta i höjden tack vare den bilden :mrgreen: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).