Bilar

Hur köper man bil på distans?

21 inlägg 13650 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur köper man bil på distans?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460211 Har hittat en intressant bil 50 mil bort hos en bilhandlare. Inte för att jag vet hur man köper bil om den står i grannbyn, men i alla fall.

Ringer man och hör sig för om hur den ser ut, prutar och kommer sen och hämtar om den ser ut som överenskommer? Eller prutar man på plats med risk att åka hem tomhänt?

Eller skiter man i att pruta?

Den är dryga 2 år och har gått 3000 mil, och priset ser bra ut om man jämför med blocket.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur köper man bil på distans?

nattuggla86  
#460218 Jag ringde och hörde mig för om skicket, prutade på telefon och hämtade. Men första gången jag ringde gick säljaren ner noll och inget. Sen sänkte dom bilen 2 gånger när dom inte fick den såld och jag fick ner den mer än vad jag bjöd första gången.

Men generellt är det väldigt svårt att pruta upplever jag, det tar vi på plats säger dom. Och fattar dom att du har åkt 50 mil brukar de inte heller vara sugna på att pruta [emoji3]

Men ringa och höra sig för bör man göra i vilket fall som helst.

Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

Vardon  
#460232 Bekanta i närheten, skogsforum folk etc.

Var beredd på en trevlig tåg utflykt, dvs känns det inte bra på platsen för det skiljer mellan uppgift och verklighet, åk hem..

Som vanligt kollar man registerutdrag och ring gärna en tidigare ägare.

Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

totte  
#460238
nattuggla86 skrev:Och fattar dom att du har åkt 50 mil brukar de inte heller vara sugna på att pruta


Sålunda, berätta absolut inte det för bilhandlaren, uppträd som om du bodde på orten, råkat kika in och just blivit lite intresserad av den här bilen.

Om man ringt och hört sig för innan så är det mycket lämpligt att göra det på ett sånt sätt att man inte kommer att förknippas med det när man sen kommer personligen. Om man nu inte som nattuggla lyckats pruta på telefon förstås, men det kräver ju lite is i magen och är det en attraktiv bilmodell så funkar det nog inte.

Mina spekulativa funderingar, köpte faktiskt min nuvarande C5 i Växjö, men det är ju inte mer än 13 mil och det fanns två intressanta objekt i stan, så jag tog det på chans.

Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

hlb  
#460247 Att ge telefonbeskedet: "Jag köper den, om den är så fin som du säger." brukar fungera. Då håller man bilen åt dig och sedan hittar man alltid någon liten detalj att anmärka på, som ger prisreduktion. När jag handlar ny traktor har jag alltid konkurrentens broschyr diskret under armen. Bara för att jämföra tekniska detaljer!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460276 Ja det är en chansning från båda håll, långväga spekulanter brukar inte dyka upp och säljare långt bort kanske
vill ha pengar i förväg för att hålla den åt dig.
Men som jag sagt vid en del tillfällen: Hittar du nåt fel utöver de jag nämnt så sänker vi priset motsvarande.
Som köpare gäller det att vara beredd att kunna fara hem igen utan genomfört köp, men det mesta
brukar lösa sig beroende på hur sugen/flexibel man är och begagnat är ju begagnat.

Avatar Fallback

Re: Hur köper man bil på distans?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460289 Tack för tipsen grabbar, det är lite att tänka på. Hur får man tag i tidigare ägare, @Vardon?

Om jag tolkar auto-uncle rätt så är den upplagd på blocket för en dryg månad sedan, och prissäkt två ggr senaste två veckorna. Tror handlarn vill bli av med den, det är en udda bil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

Vardon  
#460290 Du går in på transportstyrelsen

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Sen ska det gå att få ett email med pdf i nån ruta och där står eventuella tidigare ägare, ev lån etc. Brukar även stå mätarställning vid senaste besiktning, bra att kontrollera mot nuvarande.

Förr kunde man få protokollen från svensk bilprovning, tror jah du fortfarande kan men inte säkert de ör besiktigade där

Avatar Fallback

Re: Hur köper man bil på distans?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460299 Haha, den har gått som fiskbil här på Västkusten! :) Leasingbil. Köpt av bilhandlarn på auktion.

Hur får man bort fisklukt från en bil... :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

rokon  
#460301 Jag lånade ut min Volvo Express för många år sedan, de glömde en påse räkor i det stora lastutrymmet bak så stod den i solen över en helg. Det var helt omöjligt att bli av med lukten provade såpskurning och därefter ättiksprit inget hjälpte, på vintern kände man inte av lukten så mycket men på sommaren.
Däremot var det inget problem med att bli av med bilen, då för en symbolisk summa.

Avatar Fallback

Re: Hur köper man bil på distans?

Hema  
#460321 Jag brukar pruta före och sedan stå för det om det inte finns något att anmärka på. Lycka till. Hoppas på bild, efter avslutad affär. :)

Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

Göt  
#460331 Kanske finns en anledning till att den är billig och inte blir såld läge för prutning. (Sedan kan du ju alltid spilla lite diesel i bilen då jämnar det ut sig med lukten.) Lycka till :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur köper man bil på distans?

jannee  
#460334 Fisklukt tas enkelt bort med formalin. En duschspruta med formalin var ett naturligt verktyg i lastbilen när man körde fisk. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur köper man bil på distans?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460350 Jag brukar inte dölja att jag har långt att åka utan tvärt om, men jag ber säljaren ge en mer ingående beskrivning av skicket, främst såna fel som inte kan räknas till normalt slitage. Tex ev fisklukt i detta fall! Men på en såpass ny bil bör väl allt fungera...
Om det fortfarande verkar intressant så är det ju bara att ta sig dit och kolla, är det en privatperson som säljer så kan jag fråga om priset är hugget i sten innan jag far.

Avatar Fallback

Re: Hur köper man bil på distans?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460354 Inget prutande om det är handlare, @Mettämies? Eller tar du det på plats.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).