Sågverk (mindre)

Funderingar köp bandsågverk

87 inlägg 39961 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#459388 Hej!

Jag har en hel hög med frågor som jag gärna skulle vilja har era synpunkter om, jag hoppas att de inte är för många ;)

Jag har planer på att köpa bandsågverk, och tycker mig ha fastnat för Wood Mizers utbud. De modellerna som jag tycker lockar mest är modellerna LT20B och LX100 med elmotor som drivkälla. Jag har funderat ett bra tag och har vandrat runt nu på Elmia Wood och kollat på diverse tillverkare men tycker att Wood Mizer har ett bra utbud men ni får gärna ge synpunkter på hur ni har resonerat när ni har köpt era sågverk.

Lite frågor och funderingar:

Sågblad:
Verkar som att det finns många tillverkare av sågblad och det verkar som att Wood Mizer har egen tillverkning av sina blad. Ni som kör Wood Mizer kör ni deras blad eller har ni fastnat för andra märken?

Det verkar finns en hel uppsjö med bredd och tjocklek och profil på blad som passar dessa modeller vad jag kan förstå. Vilka rekommenderas vad är fördelarna med de olika måtten?

Jag känner att jag även skulle vilja köpa på mig en sliputrustning någon gång i framtiden men tycker att Wood Mizers lösning är lite för dyr för min plånbok ca 28.000 kr, finns det bra alternativ och i så fall vilka blad går att slipa i dessa? är det märkesbundet eller har de flesta samma profil? eller är deras utrustning i en klass för sig?

Sågverksmodellerna LT20b och LX100:
Priset på ett LT20B är väsentligt mycket dyrare än LX100 modellen ca 35.000 med liknande utrustning, tyvärr har jag aldrig kunnat se ett LT20b i verkligheten de säger att det liknar mer LT20 och LT40 mer i uppbyggnad och dessutom ett lite större såghuvud än LX100. Så frågan är om LT20B är så mycket mer robust och med bättre såghuvud än LX100 så att det går att motivera den kostnadsskillnad, vad tycker experterna ;)

Självmatning:
Jag har aldrig ägt ett sågverk tidigare och undrar vad ny tycker om den eldrivna matningen som finns på flera modeller, är detta helt onödigt eller är detta en bra feature som både ger bättre resultat och behagligare sågning?

barkfräs: Om man har "normalrena" stockar behöver man verkligen barkfräs då? Jag lutar åt att detta inte behövs?

Hur länge brukar ni köra med era band vid tall och gran sågning 5, 10, 15 stockar innan det är dags för slipning?

Om ni undrar hur mycket jag har tänkt att såga så kan jag nog inte ge er något bra svar, men kanske ett par hundra stockar varje år, men det beror lite på hur bra allt kommer att fungera. Allt kommer ialf att läggas på Hobbykontot ;)

/Slatte



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459466 Jag kör LT15 bensindriven och med datamätning, jag har inte hunnit såga så mkt och bara använt Woodmizer original sågband
men givetvis ska jag prova andra märken åxå vid tillfälle.
Man får väl byta blad varje dag, men det beror på många faktorer, jag har kört sönder på spik.
Jag slipar själv, med en sågkedjeslip och det funkar väl någorlunda med tanke på investeringen, under 2000:-
Eldrivning går att eftermontera om man känner för det.
Barkfräs är nog samma, har dock inte ens frågat om det.
Intressant tråd, fortsätt skriv.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#459502 Oki en hel dags sågning låter väldigt bra tycker jag innan man behöver byta/slipa bladet igen. Om man inte kör i spik vill säga ;)

Datamätning känner jag som ett måste, och det verkar fungera väldigt väl efter att ha frågat runt lite på mässan i helgen. Hur har detta fungerat för dig?

LT15 modellen känns väldigt likvärdig med LX100 modellen så dessa borde gå att jämföra väldigt bra.

/Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

skogshasse  
#459512 jag började med en solosåg (m5) sen blev det en bamsesåg på 9 meter men var fortfarande inte nöjd
insåg att jag ville ha en såg med hydraulisk timmerhantering och det har jag i dag med min woodmizer lt40
och den är jag nöjd med för det är nästan omöjligt att hantera riktigt stora stockar för hand

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#459520 Jag har också haft funderingar på hydraulisk timmerhantering men tycker att prislappen är för hög på det för att motivera min tilltänkta användning. Men det är ju definitivt ett stort plus med hydraulik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459562

Ja en del är helt övertygade iaf, det ska vara Woodmizer.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

frankie  
#459983 Går med och funderar på en investering av en woodmizer. Säljaren på Elmia sa efter introduktionskampanjen skulle LX100 kosta runt 75' jämfört med 60' nu.
Själv hade jag inte tänkt komma igång förrän tidigast om något år men det känns surt att sumpa 15'....

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#459984 Jag har precis samma tankar som du, jag hade tänkt att köpa sågverket till vintern, men vill inte sumpa 15K bara för detta ;)
Men om LX100 går upp till 75K kommer jag nog garanterat gå på LT20b modellen istället Då kommer det bara skilja ca 10.000 på dessa modeller med samma utrustning.
Hur har du tänkt med motoralternativen 11Kw eller 7,5Kw eller har du tänkt att köra på diesel/bensin?

/Slatte

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

frankie  
#459993 Jag kommer att ha sågverket stationärt på gården och köra på ström. På mässan körde de med ett 7,5kW och det verkade fungera fint. Jag har bara 16A-säkringar och för att vara på den säkra sidan så bör man kanske nöja sig med det mindre. Min el-kunniga vän som var med och diskuterade med säljaren sa att det går nog(99 ggr av 100) att köra på den större motorn med för där var inte någon hemsk startbelastning när den större drog igång.

Det enda tillbehöret jag tänkt investera i från början var i så fall datamåttställare.

Barkstöd kan man montera på i efterhand och jag kommer förhoppningsvis inte att ha så smutsiga stockar. (Man kan ju svepa av dem med högtryckstvätten också.)

Elektrisk matning klarar jag mig utan tillvidare.

Slipning kostar 80kr bladet och en band bör hålla 20-30 stockar utan problem så har du en tiopack kan du nog köra alla dina stockar och sen skicka de på slipning hos återförsäljaren. Jag tänkte kanske att man köper ett extra tiopack och har när det ena är på slipning.

Jag baserar mina tankar kring
- Att jag har nära till skogen
- Jag främst kommer att såga till eget behov av klädselbrädor och reglar.
- Att jag är ung och stark i förhoppningsvis ett bra tag till.

Sen har jag två småbarn och en hel del andra investeringar som skall göras runtomkring. Så ett mycket dyrare sågverk än 60-70 får komma när man har tid och barnen är äldre i så fall.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

Pabene  
#460032 Frankie, Jag tycker du ska prova att du verkligen kan starta en 7,5 kW motor på dina säkringar. Om du har en el-kunnig kompis så bör han veta vad som är möjligt. Vi har 20 Amp huvud-säkringar på gården. Det fungerar bra med min såg som har 7,5 kW motor. Det skulle inte fungera med 16 Amp säkring hos oss. Du kanske också vill att din fru ska kunna baka och köra en tvättmaskin medan du sågar. Vad gör du om du får hem en såg med för stor motor för din elanläggning? Försöker få köpet hävt eller tar kostnaden att säkra upp? Tänk på att sågen startas och stoppas ett otal gånger under en dag. Det är obehagligt att belysning och Tv flämtar till vid varje start.
Jag tycker du tänker rätt i att börja med en billigare såg, på mässan fanns ju bra sågverk för 32 kkr. Genom att såga några år med en helt manuell såg kommer du att få mycket bättre känsla för sågningen och du kommer att veta vilka "finesser" just du skulle vilja ha på din nästa såg. Datamåttställare är ju trevligt men jag tycker inte att det är ett nödvändigt tillbehör för att såga effektivt.
Du kanske också ska fråga någon du kan lita på, om hur mycket som är realistiskt att såga med ett blad. Jag har sågat ca 800 löpmeter 6" brädor med ett blad utan att slipa.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar ang ett problem med lt 15

Reine-lt15  
#462116 min lt 15 har stått still i ett år efter el motor havari og nå er motor bytt men det går inte å få den å kalibrert den går ned 2 ganger men inte upp :(( hva er problemet noen som vet ...taksam for svar 🙏
Senast redigerad av Reine-lt15 sön 02 jul 2017, 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462130
frankie skrev:Jag kommer att ha sågverket stationärt på gården och köra på ström. På mässan körde de med ett 7,5kW och det verkade fungera fint. Jag har bara 16A-säkringar och för att vara på den säkra sidan så bör man kanske nöja sig med det mindre. Min el-kunniga vän som var med och diskuterade med säljaren sa att det går nog(99 ggr av 100) att köra på den större motorn med för där var inte någon hemsk startbelastning när den större drog igång.


Som lekman skulle jag säga att 7,5kw inte borde vara några problem på 16amp 3fas. Det man måste se upp med är startströmmarna vilket kan kräva upp till 63amp eller mer. För att komma runt detta fasförskjuter via en yd-startare. T.ex.:
http://www.nimaab.se/se/art/yd-start-med-motorskydd.php

Även snedbelastade faser kan stöka till det. T.ex. om någon händig "elektriker" fått för sig att lägga all enfas på ena fasen och låta resten vara reservfaser.

Vid vanlig drift (när du såga) är det nog sällan som det krävs 7.5kw. Men även då den motornmaxar så borde det finnas 2-3 amp kvar på varje fas innan säkringen går.

Men hör med en riktig elinstallatör så kan han säkert även hjälpa till och mäta upp hur faserna är belastade i din fastighet.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

josip  
#462138 åtminstone min lt15 har mjukstart, så det är absolut inget problem med 16A säkringar.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462148 Jag har för mig man räknar P=U×I×1.73 vilket borde ge
400volt×16amp×1.73=11kw
Men då är det ju max på huvudsäkringen d.v.s inget över till annat.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462157 Men motorn tar inte max effekt hela tiden så man kan ofta köra större grejer bara man får igång den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).