Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

27 inlägg 13554 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Robertberg  
#459401 Såg i Farmas monter på Elmia att de tagit fram en buskröjare att montera på skogskranen. Väger 200 kilo och 105 cm arbetsbredd. Tror jag såg ett pris på 40 000:-.
Vilket flöde den kräver vet jag inte men extra matarslang behöver hängas dit.

Tycker en sån här buskröjare är väldigt intressant som komplement till Ilsbo-röjaren.
Lägger in foto av broschyren, någon som tog några bilder på Elmia?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

källshult  
#459406 Jag såg den också och den är intressant maskin pratade med en säljare där och han är lite fundersam på hur vrid huset klara påfrestningarna om man kör imot han ville informera om det så att man är medveten om det. Sånt gillar jag när en säljare kan erkänna vissa svag heter på en maskin

Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Granstorp  
#459414 Den missade jag helt! Frågan är bara hur man ska manövrera den under färd, känns bökigt att sitta bakåtvänd och använda ordinarie ventilpaket?

Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Seb macahan  
#459425 Tittade på denna också, jag tyckte den såg trevlig ut. Med bakåtvänd förarplats blir det ett riktigt trevligt tillbehör tror jag :grin: Sen är ju frågan hur mycket väg man har o röja för o motivera inköpet. Här hemma brukar jag anlita en herre som röjer mina för 900-1500kr beroende på hur brett han ska ta.

Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

källshult  
#459433 Jag funderade på att ha den till att röja en gammal beteshage ner till sjön och där är mycket sten så det går inte att köra med betesputs så JAG tänkte att man står still med traktorn och sveper över med kranen

Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

stegmaster  
#459470 Man ska dessutan ha et rejält hydraulanlegg, som ska knuffa iväg 400bar. :shock:
Flödet har dom inte ens vågat skriva ut, men gisser det ochså er skapligt stort, typ minst 150l/min+++++

Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Torbjörn Johnsen  
#459486
P1010703.JPG

Borde vara den här?

Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Seb macahan  
#459487
stegmaster skrev:Man ska dessutan ha et rejält hydraulanlegg, som ska knuffa iväg 400bar. :shock:
Flödet har dom inte ens vågat skriva ut, men gisser det ochså er skapligt stort, typ minst 150l/min+++++

Säljare jag pratade med sa att 50-60L/min skulle räcka.

Avatar Fallback

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459495 I databladet står det 40MPa och "max effekt 115kw". Den sistnämnda är ju lite intressant för är det PTO effekt eller motorns effekt? Onekligen en rejäl traktor som behövs (115 kW är ju ca 155 hk)! Och den effekten kräver ca 170 l/min så Stegmaster är rätt på.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

ulfgustav  
#459522 Är lite frågande till uppgifterna i databladet.
Varvtal max: 7000 rpm? Hur vara drivningen? var det direktdrift av slagan isåfall blir det ju en hiskelig periferihastighet

Användarvisningsbild

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

lbjordal  
#460631 Har tenkt denne tanken tidligere. Problemet er som mange sier hydraulikkapasitet.

Min plan blir nok ein eigen motor med pumpe og tank som løftes på hengeren når kjederydderen skal brukes :)

Bare å holde øynene opne for Perkins 6.354 eller Valtra motor :)

Avatar Fallback

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Torphagen  
#460641 Lite uppgifter angående Farma kedjeröjare

Rekommenderat flöde
Min 60l/min
Önskvärt 70l/min
Max 80l/min

Arbetstryck
Min 175 bar
Önskvärt 200bar
Max 350 bar

För drift på normal huggarvagnskran behövs separat tryck och returslang.
Minst 1/2" tryckslang
Minst 3/4" returslang
Returslangen skall vara en dimension större än tryckslangen och kopplas på fri retur.

Den fungerar även med lägre flöde och tryck än angivna, dock påverkar det resultatet och prestanda.
Senast redigerad av Torphagen ons 21 jun 2017, 07:56, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Ådii  
#460644 Finns nu även en film på det, men tycker det är nåt märkligt ljud i början, kanske resonans eller liknande?


Avatar Fallback

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

ulfgustav  
#460673 Här i inlägg finns rekommendation om 1/2" slang för tryckledning för flöden 60 - 80 l/min om slagan skall monteras på kran så blir det långa ledningar och då är det helt förkastligt att bara ha 1/2" på trycksidan bör vara 3/4" gärna även 1" på returen annars så blir ledningsförlusterna onödigt höga

Avatar Fallback

Re: Farma CFH 10, kedjeröjare till skogsvagn

Torphagen  
#460756 Jag instämmer 3/4" är helt klart att föredra. Har man flöden över 60l/min så är det bra att ha 3/4" även vid kortare slangar.
Tänk även på snabbkopplingarna på traktor om ni kopplar det på traktorns hydraulik, oftast är kopplingarna i 1/2" dimension byt gärna även dessa till grövre dimension. Speciellt på retursidan är detta viktigt!
Rent hydraulteknisk så vore 1" tryck och 1 1/2" retur det optimala då har man flödes hastigheter som är enligt handboken för dessa flöden:-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).