Skogsmiljö och Trädlära

Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

21 inlägg 8051 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

Skogshuggarn  
#45244 Här får den svenska "skogsbruksmodellen" sig en rejäl känga:

Tomas Tidholms könika/Naturmorgon P1.

Länk:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1510042



   TS
Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45783 Skall nog ta detta med en nypa salt. Programmet heter ju Naturmorgon.
:lol:
Kan tänka mig att detta är ett program som människor som ser skog som rekreationsplats och att den bara skall vara till för det lyssnar på.
Inget illa menat om folk som ser skogen som bara en sådan plats.

Klart stora slutavverkningar kan ju verka brutala men en ny genertion kommer ju växa upp precis som med människor.

En del människor åker ju till samma skog år efter år för att plocka bär mm och det är väl klart att för dem är det väl inte jätteskoj att se sitt bästa bästa bärställe nerkört i skotarspår.
Då blir det klart konflikter :|

Undra förresten om denna Tomas har något gjort av trä själv säkerligen har han det. Vilken dubbelmoral har man inte isåfall.
Han som verkar vara så "kunnig" kan ju lägga fram en alternativ skötselplan för skogsbruk :(

Användarvisningsbild

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45938 Man kan ju alltid rekommendera naturkulturmetoden, den verkar ju kunna tillgodose de flesta behov även om den kanske passar bäst för mindre skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45941
th skrev:Man kan ju alltid rekommendera naturkulturmetoden, den verkar ju kunna tillgodose de flesta behov även om den kanske passar bäst för mindre skogsägare.


Jo det är ju klart. :grin:
Finns ju alternativ men oftast blir ju plånboken lidande. :roll:


Men det är ju som du skriver att det funkar för mindre skogsägare som vill detta själva.

Funkar ju kanske inte riktigt för en storskogsägare med kanske låt säga 1000 hektar blir ju lite bökigt med naturkultur om denna vill hugga ner 20 hektar sammanhängande. :|

Användarvisningsbild

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

Skogshuggarn  
#45946 Syfte med inlagan var att få lite annan syn på vårt skogsbrukande utifrån hur andra människor uppfattar det hela.

Kanske är vi lite "hemmablinda",,,, vad vet jag? :oops: :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45954
Skogshuggarn skrev:Syfte med inlagan var att få lite annan syn på vårt skogsbrukande utifrån hur andra människor uppfattar det hela.

Kanske är vi lite "hemmablinda",,,, vad vet jag? :oops: :?:


Måsåvara
Det är väl så egentligen med allt när man gjort på ett visst sätt ett tag så reflekterar man inte så mycket över hur man gör det.
Krävs kanske utomstående för att reflektera över sånt. :|

Användarvisningsbild

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45955 Det är väl ingen som tycker att skotarspår är någon större naturupplevelse, utom kanske de mest inbitna maskinfantasterna.

Trots allt tar det ju inte så många år innan spåren från en slutavverkning försvinner (förutom att träden är borta :smile: ). Blåbärsställen ersätts ju av hallonmarker och lingonriset får en chans under några år om man inte har förstört underlaget alldeles hopplöst. Sköts sedan röjningen rätt så att det inte blir en svårgenomtränglig djungel så tar det ju mindre än en generation innan stora delar av naturvärdena återkommer.

Skotarspåren däremot är ju värre, jag har fortfarande tydliga rester på några ställen sedan stormen 1969 och har en grannfastighet med femton år gamla spår som fortfarande dränker en och annan harpalt. Jag tror att detta är ett av de största problemen med att få skogsbruket accepterat av gemene man, i alla fall i mer bebyggda trakter, eftersom dåligt igenlagda skotarspår förstör marken för lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46006 Hårda ord från Tomas Tidholm, han liknar det svenska skogsbruket med att "det är lördagsmorgon och en hord fyllon dragit fram under natten"... är det verkligen så illa?

Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46064 Tomas Tidholms åsikter om Svenskt skogsbruk är väl just bara en..åsikt.
Frågan är väl, hur pass bra underlag han har till sina åsikter..?
Äger han skog själv, och i så fall, hur sköter han den..?
Åsikter om hur alla andra ska/bör sköta skog,företag,skola,penningplaceringar med mera..är ju väldigt lätt att ha..
Det som verkar vara desto svårare är att komma med idéer och lösningar.. :roll:
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46167 En sak till som är beklämmande, att har man nått en viss dignitet socialt sett. Dvs, är innehavare av viss anställning, så får man ge uttryck om vad som helst oavsett vad det är.
I tex, en tidning. Journalisterna kollar sällan riktigheten i påståendena.
Motparten får inte alltid ge sin syn på saken.

Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48116 Inslag i gårdagens Rapport inte så bra reklam för skogsbruket.
Hur tänkte dom?
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shar ... 043&lpos=0
Ca 10min in i inslaget

Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48123
th skrev:Man kan ju alltid rekommendera naturkulturmetoden, den verkar ju kunna tillgodose de flesta behov även om den kanske passar bäst för mindre skogsägare.


Jag tror den metoden passar bäst för de som inte äger skog.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48134
Röjkvist skrev:Inslag i gårdagens Rapport inte så bra reklam för skogsbruket.
Hur tänkte dom?
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shar ... 043&lpos=0
Ca 10min in i inslaget


Tjena tror det blev något fel med din länk

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=342596&from=tipsa

förrhoppningsvis fungerar denna bättre...
Kan inte mer än hålla med om att det där inte är särskilt bra reklam för skogsbruket och sydved :/

Angående surmuppen i p1 så får man som sagt ta det hela med en väldigt stor nypa salt.... tror inte han är allt för insatt i skogsbruket förutom att han är och plockar lite bär på hösten ibland och fått sitt favoritställe avverkat! han borde vara nöjd att han ens får möjlighet till bärplockning! finns ju trotsallt inte den möjligheten i allt för många andra länder....

Avatar Fallback

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48136 Kan inte vart kul för entreprenören när de gick där o snokade med sina kameror.

Det jag funderar på är varför skogsstyrelsen inte la sig i detta innan.

Användarvisningsbild

Re: Svenskt Skogsbruk - en "drängstuga" för skogsskövlare.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48137
valmet901 skrev:Kan inte vart kul för entreprenören när de gick där o snokade med sina kameror.

Det jag funderar på är varför skogsstyrelsen inte la sig i detta innan.


mm speciellt då det fanns öring med mera i bäcken, men hursomhelst skumt att dom inte la dit ris samt fixade en ordentlig övergång.... vet inte riktigt om man kan skylla på vädret heller eftersom dom bör kunna gissa att det inte kommer vara minusgrader under hela vintern nere i södra sverige :S

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).