Motorsåg och handhållet

Grästrimmer

31 inlägg 17013 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grästrimmer

Gaffe  
#459221 Såg ett för mig nytt trimmerhuvud på Elmia, Erasure från Grene.
http://www.erasure-trimmerhead.com/inde ... =page&id=2

Någon som provat?
Slår en hel del vägkanter, under elttådar i hagar, allt från gräs till stubbskott och hallonris mm.
Använder idag Stihl Durocut som fungerar helt ok, men om man kör lite för mycket längs stenmurar blir trådarna snabbt lite vissna.
Läste på maskinisten att någon tyckte det var svårt att uppnå bra balans iom att du skall centrera slangen.
Förslag på andra huvuden mottages gärna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

JensSkoog  
#459232 Jag skulle inte villa köra den där. Den skickar i väg små bitar av ståltråd alla vägar, så du får peta bort trådbitar från byxbenen efterpå. Jag skulle hellre provat Roach var jag dig. Med den tjockaste tråden övergår den allt annat av tråd och trådhuvuden. :-bd

Kolla på http://www.roachsweden.se/

Avatar Fallback

Re: Grästrimmer

Gaffe  
#459243 Kikade på den också, tyckte den såg lite bökigare ut än min durocut.
Förstår att det måste bli en del restprodukter i takt med att Erasure förbrukas...det mesta bör ju hamna i skyddet. Det är ju mest, gräs, sniglar och hundbajs som flyger högt [emoji848]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

JensSkoog  
#459247 Ja, den är lite mer bökig, men med den grova tråden behövs det inte trådbyte så ofta.
Durocut har jag bara provat med 2,4 mm tråd, så på lillsågen, FS130, föredrar jag Jet-Fit från Oregon
med röd tråd - den är tjockare och jättebra i trädgårdsjobbandet där det bara finns gräs.

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Erre  
#459273 Har en.
Använde den en säsong. Aldrig mer.

Som Jensskoog säger så får du ha ett stort visir. För det far små metalltrådar överallt. Inget man vill ha i ögonen.

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Mats_Orberga  
#459282 Jag har provat och anser att den är direkt farlig i närheten av grus och småsten, t.ex. vid parkeringar. De far iväg med en jävla fart.

Avatar Fallback

Grästrimmer

Gaffe  
#459293 Tack för synpunkter, så vilken annan bör man gå för...någon som testat både Roach och Oregon enligt tidigare i tråden.
Kanske bara skall upp i diam på min durocut, använder idag Stihls gröna tråd, 4,0 mm
Läste om någon som la nylonlinan i vatten för den skulle få sina rätta egenskaper...
Senast redigerad av Gaffe mån 12 jun 2017, 13:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459294 Ja, Stihl rekommenderar i sin katalog att lägga trimmertråd och lösa plastknivar i vatten innan användning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

JensSkoog  
#459302 Kolla in på den här tråden.
svempus - Vad var det senaste ni köpte??

Användar "Dagu" köpte Roach på mässan.

Durocut och Oregon är väl ungefär samma, men jag vet inte om Durocut tar
den röda, grova tråden som Oregon har. Den tråden är jättebra. :-bd

Roach's gula tråd på deras huvud använder jag på min FS460, och Jet Fit
sitter på min FS130. Då kan jag använda det som passar bäst.
Annars är ju Strand Total, treuddig klinga toppers när det finns uppslag av småträd i gräset.

Det rekommenderas att man "vatnar" tråden innan man använder den. Men jag har erfart att man inte ska lägga den i vatten, men hellre linda in det man behöver genom dagen i en inte alltför fuktig trasa. Om man "övervattnar", blir tråden för mjuk och den äts upp snabbt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Grästrimmer

Elfving  
#459310 Jag har en fyratrådars Jet-Fit med tillhörande tandad tråd. Tänker köra slut på tråden och låta den ligga på hyllan för gott därefter...
Nackdelarna som finns med trådstumpar som måste bytas ut är ett elände tycker jag! Betydligt bättre med "vass" tråd på spole som man matar ut eftersom. Använde tidigare Oregon Nylium i självutmatande huvud och det var bättre än Jet-Fit.

Brukar ha som riktmärke att använda tråd fram till strax efter midsommar. Sedan är skräpväxterna så pass grova att klinga (strand total är favoriten) fungerar bäst. En vass klinga går dessutom väldigt lätt jämfört med fyra taggiga nylontrådar som inte är speciellt aerodynamiska.

All utrustning för röjning av gräs och sly skall vara någorlunda vass för att gå lätt och ge bra resultat. Detta är ytterligare en anledning till att _inte_ använda hydraulslang!

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Mats_Orberga  
#459321 Jag kommer alltid tillbaka till trimmy S2. Det håller längst för mig. Tråd till gräs, röd från jonsered. Med inslag av buskar håller Oregons svarta nylium bäst. Jag har aldrig provat att lägga tråden i blöt men det kanske borde testas.

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

anersimyra  
#459329 Det behöver inte vara krångligt. Jag röjer årligen ett industriområde med högt grovt gräs, vedartade örter och mindre sly. En sthil FS 200 med ett tvåtrådars autohuvud där jag tagit upp hålen för att få i grövre tråd är den absolut vikt / effekt effektivaste kombinationen. Trimmerhuvudet rymmer 2 x 2 meter tråd som räcker i ca 6 timmar. Tråden är en gul fyrkantig tråd ur standardsortimentet.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Grästrimmer; Lätt och stark

traktorz  
#459352 Använder också en Stihl FS200 med dels Ø2.4mm (orange) och Ø2.7mm (röd) rund trimmertråd. Den något grövre röda tråden håller bättre, utan att belastningen nämvärt ökar på motorn.

Håller med om att FS200 är en sällsynt lyckad kombination och vikt & effekt. Kör med trimmerhuvudet AutoCut 25-2. Har inte provat trimmertråd med fyrkantprofil, ty har rullar med passande rundtråd.

Nyare modellen heter FS240 C-E, som ersätter FS200.

Avatar Fallback

Re: Grästrimmer

Gaffe  
#459443 Tack för alla inputs, nu blev det inte lättare direkt [emoji2]
Skall Roachens trådar hålla bättre än andra? Är det en fråga om material eller profil, eller rent av att fler trådar inte behöver slå lika mycket per tråd kontra ett huvud med färre antal....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

anersimyra  
#459453 Det " järnspettsenkla " fungerar alltid bäst, olika " techinovatioer " krånglar oftast till det hela. Med ett tvåtrådars huvud, manuellt, eller auto kommer jobbet bli utfört till full belåtenhet.. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).