Skördare

Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

43 inlägg 30261 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Fredrik Reuter  
#458240 Komatsu presenterar nu på Elmia 2017 en ny version av sin gallringsskördare 901, 901XC. Vi har varit och spanat in den som hastigast och även tagit några bilder och ett videoklipp.
Likt Komatsu 931XC har 901:an fått boggie bak och därmed åtta hjul. XC står för övrigt för Xtreme Conditions. Bättre bärighet och ökad stabilitet är ledorden.

Vad tror ni om denna skördare?

Uppdatering!
Här kommer lite mer information om Komatsu 901XC.
Komatsu har inte "bara" satt på boggie på motordelen på 901, det har även hänt en hel del under skalet.
Eftersom det är en "Xtreme Conditions" maskin så har motoreffekten höjts, därtill har drivlinan uppdaterats och med det också dragkraften. Detta för att kunna klättra bättre. Mer kraft kräver bättre anpassningar genom hela drivlinan och växellådan som sitter efter hydrostaten är ny. Därtill har kardanpaket uppgraderats till en högre klass, från 6C till 7C. Midjan har fått nya avtätade lagringar och stödlagret för kardanaxeln har flyttats längre ut mot midjan (i ramen).

Arbetshydrauliken är annars samma som vanliga 901 med 2 st 125cc pumpar.

En annan lite större nyhet är att 901XC kan fås med C124. Här flörtar Komatsu helt klart med de kunder som vill ha en relativt liten basmaskin men ett mellanaggregat. Typkunden är entreprenören som kör mestadels gallring men som även får i uppdrag att slutavverka mindre objekt, oftast på samma fastighet som gallringen sker på.

Komatsu tar order på 901XC nu, flera har redan beställts enligt företag och leveranser av produktionsmaskiner börjar i början av 2018.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

skogsjan695xl  
#458244 Inte direkt förvånad faktiskt.
8hjul verkar slå överallt så varför skulle inte komatsu vara sämre.
1170 kommer 8wd så klart komatsu hänger på det tåget.
Vore roligt att veta hur försäljningen på 931xc varit kontra den vanliga.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458281 Det man ska komma ihåg med dessa 8wd är att dom blir ju dyra... En 31xc kostar som en 51a... Gissar att en 901xc kostar säkert som en 911xl ungefär. Så man ska nog fundera på om man behöver en eller klarar sig med 6wd...
Fast 8 hjulingarna verkar ju bli så poppis nu så kan hända dom har motsvarande högre andrahandsvärde den dagen den ska bytas bort.

Helt klart är dom fin att köra, bättre arbetsmiljö. Men tveksamt om man producerar nå mycket bättre? Kanske i vissa extremobjekt

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

AKKAMAAN  
#458525 Är Valmet/Komatsu möjligen den första skogsmaskinstillverkaren någonsin med 4-hjulsboggi på en pendelaxel (XC-koncepten)?

Är Valmet/Komatsu möjligen den sista skogsmaskintillverkaren att inte nyutveckla en skördarbasmaskin med vridmidja (eller pendelarmar)?

Ökad framkomlighet och lägre marktryck verkar vara de uppenbara orsakerna till "både livrem och hängslen" (boggi på en pendelaxel).
Någon sa i en kommentar... "8hjul verkar slå överallt så varför skulle inte komatsu vara sämre....."
Men varför då behålla pendelaxelkonceptet, när vridmidje (och pendelarmskonceptet) också "verkar slå över allt..."?
Alla andra tillverkare konstruerar ju idag vridmidjemaskiner eller pendelarmsmaskiner. (Kan ev finnas något undantag bland de mindre tillverkarna??)

I slutet av 1970-talet var uppfattningen att en 7-800000 kr skotare (basmaskin) var ca 75000-100000 kr dyrare i pendelaxelutförande än en vridmidjemaskin. Idag lär väl siffran vara närmare 300000-500000kr. En liknande siffra tillkommer säkert för en extra boggie.

Skulle vara intressant att höra Valmet/Komatsu förklara varför de anser en 8-hjulig pendelaxelmaskin vara mera "duglig" än en (troligen billigare) 8-hjulig vridmidjemaskin..... :???:

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

skogsjan695xl  
#458527 En sak jag tror har att göra med stel midja är att du får en stadigare maskin på så vis.
Man får ju motor tyngden med som motvikt hela tiden där.
Konstruktionen håller även ner längden något på maskin.
En 901tx kontra en 1070e är 10cm kortare i hjulbasen vill jag minnas.
Vad är det som gör en pendelaxel maskin dyrare än en med vridmidja?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458528 Det måste helt klart bli en robustare midja. Kolla på entreprenadmaskiner, midjependling är något som väljs på små maskiner medens de större och kraftigare pendlar bak. Som skogsjan skriver så blir de även stadigare då stödytan är större.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

AKKAMAAN  
#458532
skogsjan695xl skrev:En sak jag tror har att göra med stel midja är att du får en stadigare maskin på så vis.
Man får ju motor tyngden med som motvikt hela tiden där.

I princip får du samma stabilitet att att hydrauliskt låsa en vridmidja med cylindrar.

Konstruktionen håller även ner längden något på maskin.

Längre axelavstånd ger i princip ökad stabilitet under terrängkörning, men medför så klart också vissa frigångsproblem under maskinens mitt (midjan)

En 901tx kontra en 1070e är 10cm kortare i hjulbasen vill jag minnas.

Svårt att sätta detta i kontext utan att studera hur de två maskinerna jämförs rent rörelse-geometriskt.
Maskinbredd
Spårning
Viktfördelning
Svepområde vid full sväng
etc etc

Vad är det som gör en pendelaxel maskin dyrare än en med vridmidja?

Jag relaterade till slutet av 1970-talet. Det var då ett argument som framkom hos maskintillverkare när kunderna ville ha pendelaxelmaskiner.
Vad som idag skulle göra en pendelaxelmaskin dyrare än en vridmidjemaskin vill jag låta maskintillverkarna svara på. Jag har gjort ett "antagande" av att det är dyrare idag, och sen är det upp till andra att presentera fakta som verifierar eller motsätter. Förhoppningsvis så "lär vi oss något" om så sker. Men jag skulle tippa att vi får samma röd-grön-färgade försvarstal som vi fick angående "hydrostatisk" och "hydrodynamisk" drift på 1970-80-talet. Det slutade med att alla i dag bygger maskiner med hydrostat.....

Jag har svårt att se tillverkare av vridmidje-maskiner idag skulle finna argument för att börja marknadsföra ett pendelaxel-koncept....
Skulle verkligen vilja se en offentlig diskussion mellan olika tillverkare om detta.... :d

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458538 Skulle nog vilja påstå att det kan vara tvärtom kostnadsmässigt. Man får en billigare midja och kan i stort avstå från pendellås eller åtminsone förbilliga konstruktionen.
Minns jag inte helt fel så har ponsse kört parallellt med båda systemen, de om någon borde objektivt kunna redovisa för och nackdelar.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458539 Komatsu kommer nog aldrig överge pendelaxeln... Då faller deras grundsten. Stabiliteten mot en maskin med vridmidja är stor, störst skillnad när man flyttar fram och är ostabiliserad.
Dessutom samverkar komatsu stabilisering med tiltcyl under hytten och blir ännu stabilare

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

AKKAMAAN  
#458547
busholle skrev:Det måste helt klart bli en robustare midja.

Kan diskuteras. Jag anser att midjan och hela maskin ramen vrid-belastas mera (i terräng) under framdrivning med pendelaxel. Satbilitet vid kranarbete borde vara likvärdig då både vridmidja och pendelaxel låses under upparbetning.

Kolla på entreprenadmaskiner, midjependling är något som väljs på små maskiner medens de större och kraftigare pendlar bak.
Har fortfarande inte sett en fullstor dumper med pendelaxel....
Vridmidja är klart dominerande på alla skogsmaskiner oavsett storlek.

Som skogsjan skriver så blir de även stadigare då stödytan är större.

Vid terrängkörning ja, men vid lastning/upparbetning ingen egentlig skillnad. Det är hydraultryck som säkrar stabiliteten vid kranarbete i alla tre konstruktionstyperna, vridmidja/pendelaxel/pendelarmar.

En annan sak att beakta är skillnaden i möjlig pendling på en pendelaxel och en vridmidja. Alla som kört skotare med pendelaxel har säkert fått lägga i diffspärrarna oftare pga att maskinen tenderar att balansera på "höger fram och vänster bak"-hjul, när pendelaxeln går i botten. Ingen av tillverkarn JD eller Komatsu verkar villiga att ange dessa pendlings-grader i ett data blad. Kanske någon annan här har tillgång till de uppgifterna?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

skogsjan695xl  
#458548 Jag kan inte annat säga än att i terrängen är komatsun betydligt stelare än en john deere. Får lägga i diffarna oftare på komatsun för pendling åt olika håll blir för stor.
Detta ska ju vara betydligt bättre nu på 901xc och 931xc när det även är boggi.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

AKKAMAAN  
#458550
skogsjan695xl skrev:Jag kan inte annat säga än att i terrängen är komatsun betydligt stelare än en john deere. Får lägga i diffarna oftare på komatsun för pendling åt olika håll blir för stor.

Precis vad jag sagt i tidigare kommentarer....
Helt klart så ökar chansen för markkontakt i alla 4 maskinhörnen med en boggie på pendelaxeln:
Nu kan man ju också fråga sig hur mycket bättre framkomlighet en skördare behöver jämfört med en skotare som ska komma efter och ta rätt på virket....

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458580 Hoppa mellan en jd 1270 och en komatsu 911 och så sträcker du ut aggregatet på säg 8m och trycker på gasen så ser du vad som händer med dom olika typerna, visst tar axeln i stopp ibland men du slipper ju över med diff så vad är bekymret?
Väldigt bekvämt i vissa lägen att kunna flytta fram maskin och ha aggregatet kvar ute åt sidan...

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

AKKAMAAN  
#458591
Valmet 890 skrev:Hoppa mellan en jd 1270 och en komatsu 911 och så sträcker du ut aggregatet på säg 8m och trycker på gasen så ser du vad som händer med dom olika typerna, visst tar axeln i stopp ibland men du slipper ju över med diff så vad är bekymret?

Att ha två diagonal-hörn i luften, halverar markgreppet och ev också dragkraften. Om det finns obegränsat markgrepp så kommer man genom diffspärren att belasta de drivaxlar med obegränsat markgrepp med det dubbla vridmomentet...med risk för påföljande belastningsskador på slutväxlarskuggdrev och splines etc....
Diffspärrar (speciellt klokoppling) är nog största största orsaken tiil belastningsskador på mekaniska drivlinor....

Väldigt bekvämt i vissa lägen att kunna flytta fram maskin och ha aggregatet kvar ute åt sidan...

Kan hålla med om det, om behovet finns, speciellt med stam i aggregatet för sortering. Men det går ju också flytta maskinen 2 meter med kran/aggregat avlastad på marken 8-10 meter ut, bara att följa med lite med kransvängen....
På en gammal ÖSA-250 (vridstyrled) skotare eller Eva var det dock vara omöjligt att flytta maskinen (i vissa lägen) med kranen uthängd åt sidan. Däremot på t ex en Hemek Ciceron (också vridstyrled) så var det aldrig ett problem. Så stabilitet är mera än bara pendelaxel eller vridmidja.
Jomen javisst kan det vara en fördel med pendelaxel. Sidledes svängningar för föraren under framdrivning över stubb och sten blir definitivt mindre på en 6-hjulig pendelaxelmaskin än en 6-hjulig vridmidjemaskin.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458627 Mycket teori nu :-) jag pratar bara om skördare nu, skotare existerar ju inte med pendelaxel längre..
Vi har då klarat oss från drivlinehaveri på 7 st Valmet /komatsu skördare sen 1984 så det problemet kan vi nog bortse ifrån när det gäller skördare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).