Motorsåg och handhållet

Sågkedjeoljor - mineral, vegetabilisk eller syntetisk

13 inlägg 15335 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedjeoljor - mineral, vegetabilisk eller syntetisk

Kotte  
#53 Vlken sorts sågkedjeolja använder ni därute?

De vegetabiliska och syntetiska oljorna ska ju vara mer hälso- och miljövänliga och dessutom ha bättre smörjeffekt än mineraldito, men är det så i praktiken? Vad använder ni, proffs och fritidare?

Jag fick dåliga erfarenheter av vegetabilisk olja för några år sedan när jag provade. Sågen stod oanvänd ett par månader och när den skulle användas igen hade kedjan bekat fast fullständigt, bara att bryta loss och slänga, efter det använder jag bara mineralbaserad olja för jag sågar ju inte så ofta, och mineraloljan bekar inte med tiden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55 Hm, kotte det låter som om det var linolja du fick. Jag kapar ju bara ved hemmavid med en elsåg så jag har faktiskt inte funderat så mycket över olika kedjeoljor. Hittills har jag köpt OKQ8:s sågkedjeolja.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#57 Hmm, jag har tyvärr dålig erfarenhet av miljöoljor.
Det kanske finns olika typer (jag har inte testat alla), men de jag har testat har inte stämt med min inställning på sågen, den sista jag testade tog slut långt innan bensinen var uppkörd, detta skapade i sin tur en fin liten oljefläck på golvet i källaren :(

Men för miljön är de ju säkert bra, och är det någon som har nåt bra tips på fabrikat så testar jag gärna igen.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#62 Kör med Q8ás Bizet AW 46 på 20 litersdunkar.

En mineralolja som är både billig och bra och speciellt lämplig för oss som bor i norr och hugger i flertalet minusgrader.
Är lite skeptisk till bio-oljorna, men den är säkert bra för miljön och kanske smakar bättre när man fått sågolja på labbarna och ska peta in en prilla?. :lol:

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79 :lol: :lol: Jag kör med dragolja för tunnplåt till
hydralpressar fungerar mycket bra
ungefär samma viskositet som sågkedjeolja
mycket bra smörjegenskaper, men mest
beror det på att jag fått den gratis.

Avatar Fallback
magnus  
#227 Hej Kotte. Svarade på din fråga om miljöbensin och tänkte att jag kan skriva några rader om olja också.
Jag använder enbart vegetabilisk olja. Visst den är dyrare men fördelarna uppväger klart prisnackdelen. Det är hälsosammare för arbetaren att använda mineralolja man går ju i ett "oljesprut" hela dagarna. Det går ju också åt en hel del olja och den sprids ut över markerna, då tycker jag det är självklart att använda den miljöbästa oljan, för växter djur och grundvatten.
Någon kvalitetsskillnad har jag inte upplevt, jag har däremot hört av processorförare att den vegetabiliska oljan inte duger i deras maskiner med avsevärt mycket högre kedjehastigheter och belastningar, men det vet jag inte säkert.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355 det finns en firma i piteå som tillverkar en riktigt bra miljöolja
för motorsågar man behöver inte spänna kedjan så ofta med den
som man måste med andra oljor .
och den smörjer bra med tanke på att min såg har en kedjehastighet på ca 30m/sek visligen ligger literpriset lite högre med den oljan men det är bara att skruva ner pumpen ett par snäpp.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374 Hur rengör ni sågen som går på veg olja?
Jag har flera som ser ut som kocksklumpar och det är inte lätt att få av.
Har bytt många oljepumpar som varit igensatta med veg olja. Efter rengörning funkar de igen, men det tar tid att rengöra så oftast byts de.

När det ska servas eller skrotas åker de i tvätten blir de nåt kvar så får jag ta till diskmaskin (inte den i köket :wink: ).

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418
Mange skrev:Hur rengör ni sågen som går på veg olja?
Jag har flera som ser ut som kocksklumpar och det är inte lätt att få av.
Har bytt många oljepumpar som varit igensatta med veg olja. Efter rengörning funkar de igen, men det tar tid att rengöra så oftast byts de.

När det ska servas eller skrotas åker de i tvätten blir de nåt kvar så får jag ta till diskmaskin (inte den i köket :wink: ).

kör igenom med oljeblandad bensin funkar utmärkt

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420 Så du tvättar sågen I bensin, funkar det?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458
Mange skrev:Så du tvättar sågen I bensin, funkar det?

japp funkar utmärkt då man får ner spån i olje tanken och det bildar efter en tid en sorts harts som sätter i gen silen bensinen löser upp det

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461 Hur rengör du den utvändigt.
Jag har ett gäng som har bränd veg olja över allt, hela sågen är som en kocks klump.
Har testat bensin, diesel, cellolosa thinner etc.
De senaste fungerar, men det är tids ödande....

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470
Mange skrev:Hur rengör du den utvändigt.
Jag har ett gäng som har bränd veg olja över allt, hela sågen är som en kocks klump.
Har testat bensin, diesel, cellolosa thinner etc.
De senaste fungerar, men det är tids ödande....

med valig t-sprit

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).