Inomgårdsmaskiner

Att välja rätt Slipskivor för sin slipmaskin

1 inlägg 3787 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att välja rätt Slipskivor för sin slipmaskin

Pabene  
#457310 Lite mera om min bild av Slipskivor.
Keramiska slipskivor för slipning av stål, i varierande härdningstillstånd, finns i många utföranden. Vanligt är skivor med slipkorn av aluminiumoxid som oftast är vita men finns också rosa och grå. Slipkornen i skivan kan vara av olika storlek vilket anges med ett tal = ”det antal maskor per kvadrat-tum” i den sikt som kornen sållats fram i.
Slipkornen hålls samman med ett bindemedel som kan vara plast, keramik, gummi eller något annat fint. Funktionen vid slipning är att den välbalanserade slipskivan ska vara svarvad/dressad till rätt form. Runt hela skivan finns då skarpa slipkorn som hålls fast av bindemedlet och kornens ”eggar” kan skära bort spånor ur stålet. Då ett slipkorn börjar bli avrundat och slött ska det inte hållas kvar i bindemedlet utan brytas loss och frilägga ett friskt och skarpt korn. Jag tänker så att, ett slött korn gör mera motstånd och skär inte lätt bort ett spån. I det läget ska bindemedlet ge vika och slipkornet är förbrukat. En slipskiva med starkt bindemedel sa man att den var ”hård”, en skiva med svagare bindemedel är ”mjuk”.
Hårt härdat stål kräver en mjuk skiva, mjukt stål slipas bäst med hårda skivor. Om mjukt stål slipas med en mjuk slipskiva kommer skivan att snabbt förbrukas.
Om härdat stål slipas med en hård skiva så ”bränns” stålet och härdningen går förlorad.
En slipskiva för bandsågblad ska slipa de tandspetshärdade tänderna men också det mjukare stålet i tandluckornas botten.
Som ofta är fallet måste man även här hitta en bra kompromiss då man väljer slipskiva. Jag blev därför så glad då jag ett år på Elmia fick se, att Pilous hade slipskivor tillverkade med två olika hårdheter i en och samma slipskiva, ena sidan optimal för tändernas hårda bröst och den andra sidan för tandluckans mjukare stål. Det är sådan skiva jag slipar mina blad med sedan dess.
Slutligen är det viktigt att slipskivan roterar med rätt varvtal så att den rekommenderade skärhastigheten innehålls. Kan man kyla med vätska eller olja blir det ännu bättre. En bra skärvätska bidrar till att slipskivan håller sig ren på ett bättre sätt och man får finare ytor och skarpare egg.



   TS
Trejon
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).