Gallring

Barkborrar!!!!!!!

8 inlägg 12312 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborrar!!!!!!!

Bergs  
#457167 Hej allihopa!

Jag är nyfiken om det finns någon effektiv metod att få bort barkborrar, hur gör ni? eller är det bara att avverka de träden som angipits en efter en...?

Tack på förhand! :)



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Barkborrar!!!!!!!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457172 Skaffa fällor om/när de svärmar, angripna träd är bara att ta ned

Användarvisningsbild

Barkborrar!!!!!!!

Traktordave  
#457250 Instämmer, angripna träd är bara ta ner och få iväg till industri innan nästa svärmning alternativt barka på plats. Stora angrepp i äldre bestånd får man fundera på slutavverkning. Finns ju olika typer av fällor, kemiska till fångstvirkesfällor, men inget jag prövat. Finns lite mer info i denna tråd: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Hörde och såg att svärmningen var igång i södra Sverige. De grantoppar vi lämnat i en gallring var fullständigt angripna. Kan ju hoppas alla samlas där och torkar ihjäl, men känns ju som att hoppas på för mycket...

Avatar Fallback

Re: Barkborrar!!!!!!!

Flax12  
#457324
Bergs skrev:Hej allihopa!

Jag är nyfiken om det finns någon effektiv metod att få bort barkborrar, hur gör ni? eller är det bara att avverka de träden som angipits en efter en...?

Tack på förhand! :)

Plocka bort angripna träd snarast och håll koll på närstående träd. Minsta antydan till borrmjöl vid roten så ta ner.

Avatar Fallback

Re: Barkborrar!!!!!!!

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457365 Har för mig att jag läst att man ska ta bort angripna träd och sedan sätta måttbandet i stubben/arna. Sedan går man i en cirkel med radien(eller var det diameter?) 10-12meter. Alla träd inom denna cirkel sågas ned.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrar!!!!!!!

Traktordave  
#457397
ocke skrev:Har för mig att jag läst att man ska ta bort angripna träd och sedan sätta måttbandet i stubben/arna. Sedan går man i en cirkel med radien(eller var det diameter?) 10-12meter. Alla träd inom denna cirkel sågas ned.


Detta har jag inte hört förr, och kan inte riktigt förstå meningen med. Men så klart det blir en extra försiktighetsåtgärd, men känns som man får extra stora luckor

Avatar Fallback

Re: Barkborrar!!!!!!!

jannee  
#457401 Är du för sent ute och trädet redan har börjat tappa barren har borren redan flyttat = då kan trädet gott stå kvar, borrens fiender nyttjar nu trädet i sin tur - allt enligt expertisen. Du bör då i så fall NOGA kontrollera all större träd i närområdet - upp till 50 - 75 meter i cirkel, främst i den vanligtvis rådande vindriktningen.
Vildsvin, om du har några, rotar ofta i marken där det finns borrar.

Avatar Fallback

Re: Barkborrar!!!!!!!

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457450
Traktordave skrev:
ocke skrev:Har för mig att jag läst att man ska ta bort angripna träd och sedan sätta måttbandet i stubben/arna. Sedan går man i en cirkel med radien(eller var det diameter?) 10-12meter. Alla träd inom denna cirkel sågas ned.


Detta har jag inte hört förr, och kan inte riktigt förstå meningen med. Men så klart det blir en extra försiktighetsåtgärd, men känns som man får extra stora luckor

Läste detta för ca 15-20år sedan då jag hade problem. De angripna träden stod redan i en hyggeskant/lucka så på så sätt blev det inga extra luckor.
Men det kan nog ha kommit nya rekommendationer hur man ska gå till väga.
För mig funka det men var som sagt i en kant så blev inte så många träd att ta bort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).