Öppna kategorin

Stoppa vansinnet!

48 inlägg 13663 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stoppa vansinnet!

Flax12  
#456936 Skogsbrand utan kontroll i gränsen Kalmar/Kronobergs län. Startat efter hyggesbränning[emoji35]



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456940 Smarthuven som bränner nu i denna delen av Sverige :surp:

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#456942
gnisten83 skrev:Smarthuven som bränner nu i denna delen av Sverige :surp:

Ja man slutar aldrig förvånas. Ser rökpelaren från gården på betryggande avstånd men ändå.....rysningar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

skogshasse  
#456945 bilder

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#456946
20170528_181128.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#456947
20170528_181809.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

hlb  
#456949 Är det Länsstyrelsen som leker pyromaner?

Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

ananders  
#456950
hlb skrev:Är det Länsstyrelsen som leker pyromaner?


På SR stod det att det var på stiftets mark.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6705581

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#456956 Brinner på ytterligare ett ställe några km nordväst om det första.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

jannee  
#456957 Skogsstyrelsen rekommenderar lite skogsbränder då och då, om det sedan går "lite" överstyr är bara att beklaga.
Nu var det visst i måndags de genomförde en hyggesbränning, ungefär i samma veva som det infördes eldningsförbud - gäller tydligen inte de odödliga :grin:
Vissa kommuner har också infört bevattningsförbud = m.a.o. bara låta det brinna tills det självslocknar :mrgreen:
Tyvärr är det snart bara de obegåvade som har bestämmanderätt här i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#456958
Flax12 skrev:Brinner på ytterligare ett ställe några km nordväst om det första.

Strax öster om Sävsjöström.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

BjörkenPer  
#456959 Har det inte varit eldningsförbud i Götaland och delar av Sveland under hela månaden? Eller går inte hyggesbränning under samma kategori som övrig eldning i det fria? Rätta mig om jag har fel, men visst kan man råka ut för böter samt betala för räddningstjänstens utryckning om man skulle orsaka t.ex en gräsbrand när det råder eldningsförbud? Växjö stift är väl svenska kyrkan iofs, så då kanske de inte bestraffas som om en privatperson hade orsakat det. Oavsett så anser jag att det är oansvarigt att elda i dessa förhållanden, straffbart eller ej.

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#456965 Om jag nu inte är helt fel ute så är väl länstyrelsen i respektive län ansvariga för att ge tillstånd för hygges/naturvårdsbränningar eller? Har givits tillstånd tidigare till sådant även under "eldningsförbud" senast i fjol.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Håkan A  
#456969 Vansinne eller inte, stiftet är väl FSC certifierade, och för stora markägare är det ett certifieringskrav med viss andel naturvårdsbränning på torr eller frisk mark. Och en förutsättning för en lyckad naturvårdsbränning är att det är torrt i markerna.
Om branden blossat upp på nytt i det brända området har man däremot uppenbarligen misslyckats fullständigt med efterbevakningen av brandområdet! 😡
Länsstyrelsen i Kronoberg hade en planerad naturvårdsbränning den 20 maj utanför Kosta, om den genomfördes enligt plan vet jag inte. Men man kan konstatera att det inte är direkt unikt att en naturvårdsbränning genomförs vid denna tidpunkt och denna väderlek.

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456971 Varför elda på våren? Har de som eldar inte lärt av skogsbranden i Västmanland?
Nu när alla djur har ungar eller fåglar ligger på ägg.
Då är det inget tal om att skydda arter, var SNF :shock:
Man blir förbannad!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).