Skördare

Skördaraggregat för 1 och 2 gallring

23 inlägg 14013 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45633 Hur lång kran var det då?? 11,5meters??


masterchief skrev:Jag provkörde ett Kessla för ett par veckor sedan, ett 25.
Verkade gå riktigt fint för storleken måste jag säga.
Klart rappare än mitt EGS550.
Dock är det svårt ge ett betyg på en provkörning dels beroende på ovanan med agragatet och inte minst att det satt på en Gremo.
Fy vale vicken klen kran mot vad man var van vid :lol:
Jaja går nog o lära sig o köra gremo med, men var lite ovant att inte kunna lyfta 890kg rakt upp på full arm :???:

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

masterchief  
#45649
Engstrand skrev:Hur lång kran var det då?? 11,5meters??


masterchief skrev:Jag provkörde ett Kessla för ett par veckor sedan, ett 25.
Verkade gå riktigt fint för storleken måste jag säga.
Klart rappare än mitt EGS550.
Dock är det svårt ge ett betyg på en provkörning dels beroende på ovanan med agragatet och inte minst att det satt på en Gremo.
Fy vale vicken klen kran mot vad man var van vid :lol:
Jaja går nog o lära sig o köra gremo med, men var lite ovant att inte kunna lyfta 890kg rakt upp på full arm :???:

Jadu, ska jag vara ärlig så har jag glömt exakt vad ägaren sade.
Antingen var det 11m eller 11,5m.
Maskinen var realativt ny, kring 6000timmar om jag inte minns fel.
Jag och Gremo :lol:
Den var grön iallfall, tror han nämde något om 190kran.
Maskinen går i normalfall med ett mindre kessla på och då märks inte klenheten på samma sätt.
Är inte helt rättvist att jämföra 2 kranar mot varandra, dels måste man lära sig ergonomin i dem innan man dömmer ut dem.
Samtidigt så är det olika typer av maskin. Men samma styrka i kranen var det defenitivt inte.
Att det sedan var en nära döden upplevelse att köra onivelerat kan jag lova, vad man satt och tomkörde med handleden och letade joystick :lol:
Gick väldigt mjukt och fint med boggie runt om måste jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45668 Okey,finns ju inget mer frustrerande än för klen kran!

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45669
Undrom skrev:
Engstrand skrev:Vart har de visning? På vilken basmaskin??

Forestline skickade ner en maskin med SP451 LF till Oskarshamn i dagarna hörde jag.
kolla med säljare på Forestline eller säljare SP vart den tar vägen sen , tror den skulle vara visningsmaskin i ett par veckor.
Maskinen är hos Bajlon Skog AB. Den kom klockan 15 i går (Söndag), ska åka och börja testa nu!!!!

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

masterchief  
#45680 Rapport kräves angående Forestline :wink:

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45687 ang. 350.1 Jag kör en 911.3 med 350 uppdaterat till .1
Otroligt grymt agg. mycket smidigtoch snabbt matar ca 55dm i sek enligt dator max63dm på massa Vi har supercut 100 och den enheten är ju bättre uppbygd än valmet orginal tycker jag. i dia intervallet 5-40cm är det aldrig problem kvistning mm sen når inte knivarna runt grövre men allt man får i brukar susa igenom problemfritt särskilt sen jag bytte mv till mense.
Är kanske lite väl noga med underhåll och fixa grejor i förebyggande men har endast bytt 2 slangar i skogen under 4500h dock har vi fått packa om några cyl som verkar hålla ca 1500h inga problem med givare hittills peppar peppar..

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45805 jaa.. ja ha haft ett SP451 i 8000h, och ett LM4000b i 1700h. O så ett LM5000 en kortare period..

451 o 4000 är väldit lika i allt, vikt prestanda etc, jag hittade bilder från i somras när jag hade en DemoGremo, nedan kan ni jämföra de två. Logmaxxet är nog enklare byggt/billigare i drift, men 451an kanske går mjukare/mäter bättre.

OBS att 4000 har flerträdsutrustningen på, och att 451an ej har hjulen max öppna..

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

terri2020  
#45854 Hur tycker du att lönsamheten är för dig? Känns det som att du jobbar gratis eller går det bra? Säg några exempel på ersättning för olika medelstam. Här har vi 160 kr för gallring i 0,09 med skotning. Sen tillkommer det några kronor beroende på skotningsavstånd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).