Ny Teknik och Elektronik

Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar det?

65 inlägg 42517 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

rokon  
#456392
jannee skrev:Ett källarhus drar mer energi än motsvarande 1 1/2 plansvilla.
Ett källarhus är bra varma sommardagar annars blir det också ett ypperligt ställe att förvara bra att ha prylar. :grin:
Bygg för framtiden och ett hus att bli gammal i = enplan med en stor pensionärskuvös, golvvärme med klinkergolv.
Som komplett till golvvärmen en täljstensspis med fläkt.
Ett hus med trappor = bra att bryta både ben/handleder men inte minst lårbenshalsen :mrgreen:

Tänkvärt och bra synpunkter, men vad gäller trappor så finns där även fördelar, jag tänkte som dig först men då jag i fjol fick möjlighet att köpa ett bra hus med fint läge med trappor ned till pannrum och upp till sovrum så slog jag till i alla fall.
Och jag måste säga att trappor ger möjlighet till träning, man kan tex ta två trappsteg åt gången för att få upp flåset samt få en mer explosiv belastning för muskulaturen, vilket är bra när man blir äldre, jag är nu på mitt 66 år. Mina föräldrar bodde i ett hus på 3;je våningen tills de var ca 87 år, när pappa blev 80 år så skulle han få hembesök där de skulle utreda hans hjälpmedelsbehov, jag föreslog honom säg att du vill ha en mountainbike, han brukade gå plus cykla ca 2 mil per dag ut i skogen, ibland bärandes cykeln över hyggen där på andra sidan andra stigar eller vägar tog vid. Själv när jag besökte dem så blev det oftast 2 trappsteg åt gången. Hemtjänstens personal bad dock om en stol att vila på när de kom upp och undrade hur de kunde bo så utan hiss.
Har märkt att jag saknat dessa trappor när föräldrarna gått ur tiden, så nu tycker jag det är toppen med egna trappor vilket ger daglig träning även under vinterhalvåret utan ishalka. Bruten lårbenshals får man av medicin som gör en yr, Inte av träning som stärker och förbättrar balansen.

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456414 Intressant diskussion detta. :-BD Jag drömmer också om ett nytt hus, så kul med alla idéer.

Prata med en arkitekt om placeringen av huset på tomten. Det kommer kosta en slant, men väl värt pengarna.

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

jannee  
#456421 Folk överlag har inte vett att dö i tid. :mrgreen:
I dag ser man väldigt många gå runt med rullator, de med rullstol ser man knappt ut men efter vad hemtjänstens personal förklarat mig är över hälften av deras omsorgspatienter rullstolsburna.
Har själv grunnat lite på hur det ska bli när jag blir gammal - om man nu inte redan är det :grin: ska klara att gå i alla dessa trappor.
Men det är mina personliga funderingar.
När man på ålderns höst bytt knälederna och kanske även opererat höften är man nog tacksam över att slippa gå i några trappor - ok mina funderingar.
Tänk om - tänk rätt - tänk långsiktigt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

halvproffs  
#456428 Finns det fakta på att ett källarhus skulle dra mer energi ? Källaren är ju inte utsatt för väder och vind i någon större betydelse. Jordvärme runt om. Med tanke på åldrande så skulle jag bygga enplanshus med handikappanpassning. Alltså ganska öppna planlösningar med breda innedörrar utan tröskel osv och att kunna elda i en rejäl vedkamin utan att det blir för varmt.

Man kan ju även göra som chartergubben Spies gjorde; Byggde huset på en pelare som vred sig efter solen eller reglerade det själv med dosan :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

T Landström  
#456438 Bygger man nytt så tror jag att det finns ett krav på att toaletten på entréplan skall vara mer eller mindre handikappanpassad...

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456442 Japp, det finns sådana krav. Detta för att kommunen skall slippa bekosta handikappanpassning av ditt hus när du blir gammal och seg.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

halvproffs  
#456452 Tyvärr är det ju även unga personer som blir rörelsehindrade av olika saker, så det är bra att man tänker på detta när man bygger nytt eller när man rustar om möjligheten finnes.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#456502 Hörde att de inför passivhus som byggnorm vad det ny betyder om ett par år, det skulle vara nåt förslag eller så kommer inte ihåg. Även ekodesign ska det vara numera tydligen.

Har inget emot trappor heller. Har bott plant ganska länge och höjd-skillnader ger en bra känsla hemma på något sätt där man också kan skärma av mer. Man får olika sektioner på nått sätt. Att handikappanpassa det till mig själv var ju också bra att tänka nu när det nämns även om det känns lite väl långt fram i tiden. Men då är det ju sent... Blir det krav på det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

axwell  
#456512
Länsman skrev:Att handikappanpassa det till mig själv var ju också bra att tänka nu när det nämns även om det känns lite väl långt fram i tiden. Men då är det ju sent... Blir det krav på det?


Det finns sedan årtionden vissa krav på handikapp/olyckshändelseanpassning, som dörrbredder och komma fram med person på bår utan att personen skall riskera att skadas ytterligare.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#456566 Aha, då visste man det också hade ingen aning... Trodde möjligen det offentliga hade sådana krav och även företag kanske men att det skulle vara även för privat husbygge det trodde jag ej. Men det är väl bra om man måste in med bår och sånt gissar jag, men större ytor i allmänhet är något som är ett måste tycker jag.

Men även dörrar och toaletter på entréplan. Måste man vara på byggarn om detta eller är det något som de själva har koll på? Man bygger väl inte utan att veta om lagverket? Eller!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#456567 En sak som är viktigt för mig. Jag har möjligheten att ta lån och bygga ganska stort osv. men är inte helt säker på vad det ska bli. Det är bara jag, frugan och en liten en snart så tre personer minst. Men om man vill vara enkel och göra något relativt billigt ändå, vilken budget hamnar man på?

Förstår att det inte går att svara på frågan på ett bra sätt, kompisen sa; har du satt en miljon var så säker på att det blir 1,5 miljoner minst. Det är det jag är lite rädd för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

jannee  
#456570 Räkna med en totalkostnad på runt 3 till 3,5 miljoner för en normal enplansvilla med bra standard - absolut inget lyx men bra kvalitet på alla inventarier.
Inbilla dig inget annat än de som utlovar ett hus UNDER 2 miljoner bara far med villfarelser. :mrgreen:
Nu räknar jag också in djupborrad brunn, jordvärme/bergvärme, enskilt avlopp och anslutningsavgifter för el och fiber.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456583
Bild

http://www.lundqvisttravaru.se/produkter/fritidshus/

Pris 159K:-
Man måste inte bygga för flera miljoner om man inte vill, det går att bygga litet och sen bygga ut
när tid och råd finns, de där lyxvillorna för 3 miljoner är fina men vad ska man göra när man inte har råd?
Ovanstående exempel ska kompletteras med mark, markarbeten, V/A, ström osv men kanske 500K:-? totalt
om man gör allt själv och kan acceptera att man inte har flera miljoner i lån för boendet och därför kan låna till annat.

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

nattuggla86  
#456584 Under 2 miljoner är snudd på omöjligt att bygga idag. Kommunen handlade upp 6 hus här som ser likadana ut på cirka 100kvm med vettig standard. 2.74 miljoner med färdig trädgård. För några år sen gjorde de ett liknande projekt, men aning mindre hus. De började på 2.25 miljoner.

Det normala är precis som Janne säger att man hamnar mellan 3-3.5 miljoner om man inte kan göra väldigt mycket själv. Ska du sen ha garage osv drar det snabbt iväg.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

rokon  
#456588 Hela ide´n med passivhus tycker jag är en riskabel och befängd tanke då den tydligen kommer att gälla som ett påbud uppifrån.
Vägra passivhus! Så känsligt kan bli den nya miljöskandalen när det gäller inomhusklimatet.
Och varför i all världen skall svett och dunster samt matos värma ett hus? Och för folk på ett skogsforum?
Nej enkla byggnationer eldstad och modern luftvärmepump, då hamnar man inte i klorna på banker och kronofogde!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).