Verkstan

Valtra A75 - broms vänster bak bråkar

4 inlägg 4750 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra A75 - broms vänster bak bråkar

SkogsBasse  
#456258 Symptomen är att efter en stunds körning så bromsar vänster bak utan att man gör något. Vid sakta rullning och lätt bromsning så låser vänster bak medans höger bak rullar.

Har hittat detta när jag googlat runt men är inte säker på om folk trollar eller inte.

Kan det vara något med handbromsen då den verkar på vänster bak?
Är det fjädern (29) som ska hjälpa till att släppa handbromsen?
Bifogar foto och sidor från reservdelskatalogen.





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 - broms vänster bak bråkar

Ådii  
#456351 Troligen så det slavcylindern som är den i vänster bildhalva med en fyrkant runt sig och nr. 13-15 inne i sig, som det sluppit vatten i så den börjat rosta. Har du märkt om det blir värre ifall du står på bromsen först och sen drar upp handbromsen istället för att dra upp handbromsen utan att hålla in bromsen. Det beror på att när man drar upp handbromsen så slipper kolven ut lite till så då tar den fast i rosten på samma gång som du trycker på med pedalen.
Hursomhelst så är det nog bäst att byta hela slavcylindern, finns reparationsserier men eftersom det rostat inne i själva cylindern så brukar den börja läcka igen efter ett par veckor, samt att jobbet att byta den inte brukar vara så roligt..

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 - broms vänster bak bråkar

eqlazer  
#456360 Och handbromsen går väl till både höger och vänster bak?

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 - broms vänster bak bråkar

SkogsBasse  
#456697 Är lite jobbigt att sakna grundläggande kunskaper om sådant här, mest avancerade jag har gjort är att byta termostat på en Mazda 323 :)

Hur hade ni gått vidare? Bytt slavcylindern som @Ådii skriver eller undersökt mer?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).