Skördare

AM 300

6 inlägg 11597 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

AM 300

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: AM 300

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135820 Det är samma som Malwa har till sin kombimaskin och undrar om inte det är samma som Terri använde tidigare. De demonstrerade den på Emlia, verkade fungera bara man håller sig till klen skog.

/Dan

Avatar Fallback

Re: AM 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197820 Någon som sett eller hört något mer om detta aggregat? Finns det återförsäljare i Sverige(någon mer än TH maskin i Haparanda)?

Avatar Fallback

Re: AM 300

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456240 Tycker också det verkar intressant. Inte så tungt som Nisula 350 så det borde funka på en mindre kran. ca 200kkr plus moms. Hur det jämför sig med andra vet jag ej.
Är det samma aggregat som sitter på Usewood?

Användarvisningsbild

Re: AM 300

Seb macahan  
#456251 Jag funderade på detta ett tag innan jag bestämde mig för Tapio aggregatet. För min del valde jag bort det pga det klarar för klent och är ett renodlat gallringsaggregat till gran och fur. I mina trakter behöver det klara av björk och annat löv. Men Th maskin tyckte att am aggregatet var bra men talade för Tapio fördel enligt mina förutsättningar. Annars var det samma pengar i princip.

Avatar Fallback

Re: AM 300

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456268 Så är det väl för det flesta antar jag att man har en del löv också. Det som man kan ta med det där aggregatet går väldigt snabbt jämfört med stegmatare men så blir det en del kvar också.
Sen finns detta också http://www.biojack.fi/skordareaggregat300h
Väldigt likt men 30 kg tyngre.
Ett steg till och man är uppe på Nisula 325H.
Jag tänker att förstagallringen kan man ha grejor för. Andra gallringen lejer man bort. Förstagallringen vill man ju inte ha någon stor maskin i skogen för och ska man leja bort den med det kravet blir det svårt och dyrt.
När jag tittar på specarna så förundras jag lite över hur lite tryck och flöde dom använder. Det är väl för att anpassa dom för jordbrukstraktorer.
Ökar man trycket 100 bar och flödet 50 liter (inte samtidigt) så borde man få ett starkare aggregat som också är snabbt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).