Trädfällning (arborist)

Vad är de som gäller? Sektionsfällning

44 inlägg 29278 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Kristian84  
#455712 Har nu varit i kontakt med bla säkerskog försäkringsbolag Skogsstyrelsen, alla säger olika om vilka regler som gäller vid sektionsfällning.
Nu vänder jag mig till er med dessa frågor, man ska komma ihåg att jag gör detta genom mitt företag (enskild firma), dom kompetenser jag har är
Motorsågskörkort a,b,c.
Gröntkort
13 år av skoglig yrkeskompetens.
Frågorna är:
Får jag klättra upp i ett träd åt en privatperson och sektionsfälla trädet med motorsågskörkorten A.B.C?

Får jag sektionsfälla åt privat person utan någon speciell utbildning inom klättring?

Om det är något som jag inte tänkt på som kan sätta käppar i hjulet då får ni gärna skriva de. Utrustning har ja.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455719 Svaret är tveklöst ja på bägge dina frågor.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455721 Det enda krav du som yrkesverksam faller under är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB och ingenting annat, vad sen beställaren själv ställer för krav är en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Kristian84  
#455724
anersimyra skrev:Det enda krav du som yrkesverksam faller under är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB och ingenting annat, vad sen beställaren själv ställer för krav är en annan sak.

Kan de va så att dom jag kontaktat är ute efter att dra in pengar[emoji848] Har letat efter mailen så jag kommer inte ihåg om dom skrev att jag bör, eller skall ha utbildning för trädklättring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Ferguson system  
#455725 Hadde dette vært i Norge, så måtte du hatt dokumentert bevis for fallsikring og treklatring i tillegg.

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Sti L  
#455729 Fergus: Hva trenger jeg her i Norge? Jobber nok ulovlig jeg, har vel kun forsikring og fallsikringspapirer.(Har seff. armer,bein og motorsag da..).

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Kristian84  
#455730
anersimyra skrev:Det enda krav du som yrkesverksam faller under är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB och ingenting annat, vad sen beställaren själv ställer för krav är en annan sak.

Är man inte skyldig att ha utbildning inom klätterteknik som de står hos Arbetsmiljöverket om man har egen firma?
Hitta pdf:en med texten men kan inte bifoga den hit.[emoji34]

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

röjar kalle  
#455761
Kristian84 skrev:
anersimyra skrev:Det enda krav du som yrkesverksam faller under är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB och ingenting annat, vad sen beställaren själv ställer för krav är en annan sak.

Är man inte skyldig att ha utbildning inom klätterteknik som de står hos Arbetsmiljöverket om man har egen firma?
Hitta pdf:en med texten men kan inte bifoga den hit.[emoji34]

Du kommer nog att få olika svar vart du en frågar.Du kan nog göra precis hur du vill enda tills det händer en olycka.Då är faan lös och hans mormor kommer också.Det som gäller blanda inte in myndigheterna om det kan undvikas för det faller aldrig i god jord. ^#(^

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Ferguson system  
#455762
Sti L skrev:Fergus: Hva trenger jeg her i Norge? Jobber nok ulovlig jeg, har vel kun forsikring og fallsikringspapirer.(Har seff. armer,bein og motorsag da..).

Treklatring/seksjonsfelling er å anse som en farlig arbeidsoperasjon og krever derfor dokumentert opplæring. Dvs. At om du klatrer og seksjonsfeller i jobb/næringsøyemed kreves det opplæring. Utfører du dette arbeide privat hjemme oss deg selv kreves det ikke opplæring.

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Peteflamingstar  
#455769 När jag jobbade med avverkning längs järnväg för snart tio år sedan var reglerna för våra klättrare (underentreprenörer) att de måste jobba minst två stycken ihop med klättringsutbildning. Personen på marken behövde dock bara ha gått kursen "räddning ur träd", ifall kollegan i trädet måste hämtas ned. Men detta gällde alltså för underentreprenören, alltså var vi (uppdragsgivaren) ett företag och inte en privatperson!

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Peteflamingstar  
#455770 Men frågan är jätteintressant, jag har funderat mycket på trädklättring men tvekat just inför detta med utbildningskrav osv. Bra att du gräver i det!

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

jannee  
#455775 Jag "köper" trädet på rot hos villägaren, därefter tar jag bort det på det sätt som passar mig bäst.
Är F skattare men där går också gränsen :mrgreen:
M.a.o. se för f*n till att du verkligen har rätt försäkring för man vet inte vad som kan hända. :mrgreen:

Avatar Fallback

Vad är de som gäller? Sektionsfällning

bjed0001  
#455778 Där arbetsskyddslagstiftningen är tillämplig (anställd eller underentreprenör) krävs att du kan styrka kunskap med ex certifiering eller kurs. Som egen behövs ingen utbildning för att sektionsfälla åt privatperson.


Som jag förstår det är grunden att om du tar på dig uppdraget får du inte skicka upp någon i trädet som saknar styrkt utbildning/kompetens oavsett om det är anställd eller underentreprenör. Däremot får du själv arbeta i trädet

Det är iallafall så jag förstått det hela

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

åberg  
#455784
bjed0001 skrev:Där arbetsskyddslagstiftningen är tillämplig (anställd eller underentreprenör) krävs att du kan styrka kunskap med ex certifiering eller kurs. Som egen behövs ingen utbildning för att sektionsfälla åt privatperson.


Som jag förstår det är grunden att om du tar på dig uppdraget får du inte skicka upp någon i trädet som saknar styrkt utbildning/kompetens oavsett om det är anställd eller underentreprenör. Däremot får du själv arbeta i trädet

Det är iallafall så jag förstått det hela

Den bilden har jag också, man får inte utsätta andra för att göra jobb de inte har rätt papper för men själv får man göra't.

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Tretoppen  
#455814
Ferguson system skrev:Hadde dette vært i Norge, så måtte du hatt dokumentert bevis for fallsikring og treklatring i tillegg.


Fallsikring? Hmm, jeg har ikke noe eget kurs for dette. Blir vel forsåvidt dekket under opplæring for klatring, men man må ha eget bevis for fallsikring?

Skal du bruke motorsag i næring, må du også ha dokumentert opplæring på saga slik som bl.a. skogkurs.no holder, ref. Arbeidstilsynets forskrift om «Utførelse av arbeid» av 1. januar 2013.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar